Provincie Noord-Brabant

Brabantlaan 1
Postbus 90151
5200 MC 's-Hertogenbosch
Telefoon (073) 681 28 12
Fax (073) 614 11 15
info@brabant.nl
www.brabant.nl
Bank ING 67.45.60.043
Postbank 1070176
Persbericht

Reactie op miljoenennota

Anders bezuinigen om uitvoering van beleid niet te frustreren

Het kabinet erkent in de Miljoenennota de waarde van het maatwerk van de provincies bij het oplossen van problemen van regionale en bovenregionale aard in het stedelijk en het landelijk gebied. Het is echter nog niet overal uitgewerkt terwijl er op een aantal voor Brabant belangrijke onderwerpen bezuinigd wordt. Dat leidt in de provincie tot problemen bij de uitvoering van beleid, zeker ten aanzien van de reconstructie. De overdracht van bevoegdheden ten aanzien van infrastructuur gebeurt zonder voldoende geld. In Brabant is het openbaar vervoer in concessie uitgegeven zodat de bezuinigingen daar voor bijzondere problemen zullen zorgen. De netwerkstad Brabantstad wordt niet genoemd, er staat niets in de Miljoenennota over het oplossen van de problemen in de ambulancezorg en de rol van de provincie bij het uitwerken van het stedenbeleid en de veiligheid is onvoldoende belicht. GS van Noord-Brabant willen een gesprek met de ministeries over de wijze van bezuinigingen. Zodat niet de uitvoering van het beleid achterblijft bij de goede woorden.

De notitie "Hoofdpunten van het regeringsbeleid" bevordert op een aantal punten de samenwerking met de provincies en de gemeenten. Er worden, zeker ten aanzien van de ruimtelijke ordening en de vernieuwing van het landelijk gebied de nodige aanzetten gegeven. Ook geldt dat ten aanzien van initiatieven om verouderde bedrijventerreinen (60% van het nationaal areaal) opnieuw in te richten. Dat sluit aan bij het provinciaal beleid, de haalbaarheid van een ontwikkelingsmaatschappij wordt onderzocht. Het is teleurstellend dat de rol van de provincie bij de vernieuwing van het stedelijk gebied en het veiligheidsbeleid onderbelicht wordt. Positief zijn de voorstellen voor de jeugdzorg en ouderen. Dat sluit aan bij Brabantse acties als "vitaal grijs" of het provinciaal beleid voor de jeugdzorg. Ook de rol van de provincie ten aanzien van het oplossen van de problemen in het Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs wordt terecht geaccentueerd.

Die positieve signalen en de samenwerking worden aan de andere kant afgebroken door de keuzes die het Rijk maakt in de bezuinigingen of het niet beschikbaar stellen van geld. Door een andere wijze van bezuinigen zou er meer geld vrij kunnen komen voor de uitvoering van beleid. Er kan bijvoorbeeld gekeken worden naar de taakverdeling tussen de regionale directies van de verschillende ministeries en de provinciale organisatie. Zo kan effectiever gewerkt worden, hetgeen geld vrijmaakt. Ook zou kritisch gekeken kunnen worden naar de effecten van regelgeving.

reconstructie
In Brabant is de afgelopen jaren hard gewerkt aan het oplossen van de problemen ten aanzien van milieu, natuur, landschap, landbouw, water en de leefbaarheid van het landelijk gebied. Er zijn 7 reconstructiecommissies die regionale plannen maken op grond van de reconstructiewet. In de "hoofdpuntennota" wordt aangekondigd dat die plannen er voor 1 februari 2003 moeten zijn waarvoor een bedrag van ¤10 miljoen wordt gereserveerd. Zowel de verwachting dat de plannen in Brabant voor 1 februari 2003 gereed zijn als het begrote bedrag zijn niet reeel. De uiteindelijke reconstructieplannen zullen volgens de planning eind 2003 worden vastgesteld. Het zijn ambitieuze herinrichtingsprogramma's met een looptijd van 10-12 jaar. Recent is bijvoorbeeld berekend dat er in Brabant alleen al in de komende jaren circa 390 kansrijke agrarische bedrijven uit gebieden met natuur- en landschapswaarden moeten verdwijnen. Naar verwachting worden in november van dit jaar de eerste streefbeelden voor de herinrichting van het landelijk gebied gepresenteerd. Vervolgens zullen de plannen worden uitgewerkt en vastgesteld. Onderdeel daarvan is de realisering van de Ecologische Hoofdstructuur, het netwerk van natuurgebieden. Juist daarop wordt fors bezuinigd terwijl ook allerminst duidelijk is of er ook voor andere aspecten van de vernieuwing van het landelijk gebied voldoende geld zal zijn.

Mobiliteit
Uit de "hoofdpunten van het regeringsbeleid" blijkt de meerwaarde van de provinciale rol als regionale overheid bij het leveren van maatwerk om problemen op te lossen. Uit het hoofdstuk "mobiliteit" blijkt dat de provincie Noord-Brabant mag rekenen op stations in Helmond en Tilburg en de verbreding van de A2 tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven. De A50 wordt in 2003 voltooid. De verkennende studie naar de A27 wordt uitgevoerd. Uitspraken over de aanleg van de A4, Dinteloord-Bergen op Zoom ontbreken. Het is teleurstellend te merken dat de samenhang tussen de hoofdinfrastructuur van het Rijk los gezien wordt van het provinciale en gemeentelijk wegennet. Regionale mobiliteitsproblemen worden in de samenhang van het hoofd- en het onderliggend wegennet opgelost. Dat vergt regionaal maatwerk. De uitspraak dat de provincies over regionale infrastructuur tot een waarde van ¤225 miljoen mogen beslissen is op zich verheugend. Er staat echter een overdracht van slechts ¤57 miljoen aan Rijksgeld tegenover. Zo kan aan de verantwoordelijkheid voor een integraal regionaal mobiliteitsbeleid slechts zeer beperkt vorm gegeven worden.

De provincie Noord-Brabant is koploper bij het aanbesteden van het openbaar vervoer. Er zijn meerjarige afspraken gemaakt met de exploitant die hebben geleid tot meer kwaliteit in het openbaar vervoer. Bezuinigingen tussen de 10 en 18% , zoals die nu worden voorgesteld, leiden onvermijdelijk tot problemen en kwaliteitsverlies. Brabant wil niet gestraft worden voor de voorhoederol bij de concessieverlening in het openbaar vervoer.



Provincie Noord-Brabant