RAI VERENIGING
Miljoenennota: Overheid profiteert van duurdere autos
Embargo tot dinsdag 17 september 2002, 15.15 uur
Persbericht
Miljoenennota:
Overheid lachende derde Europese prijsharmonisatie personenautos
De Nederlandse overheid dreigt de lachende derde te worden van de
Europese prijsharmonisatie personenautos die dit en volgend jaar zal
plaatsvinden. Bovendien wil het kabinet besparen op de aanschafpremies
op schone en zuinige autos. De auto is ook voor dit nieuwe kabinet
kennelijk weer een melkkoe. Terwijl dit toch juist het autootje pesten
moet afgelopen zijn predikte.
Het kabinet rekent voor 2003 met bijna 300 miljoen Euro extra
inkomsten uit de Belasting van Personenautos en Motorrijwielen. Een
stijging van zo een 10 procent, terwijl op dit moment de autoverkopen
dalen en er helaas nog geen signalen zijn dat de verkopen in 2003
krachtig aantrekken. BOVAG en RAI trekken hieruit de conclusie dat de
overheid inderdaad de lachende derde wil zijn van de stijging van
nettoprijzen van personenautos onder invloed van de Europese
prijsharmonisatie. Met het voorstel van Minister De Boer om de BPM in
Nederland te gaan bepalen aan de hand van relatieve CO2 uitstoot geeft
de regering ook aan niet over de eigen grenzen te willen kijken. Juist
vorige week kwam Europees Commissaris Bolkestein met voorstellen om de
Nederlandse BPM af te schaffen en te komen tot een harmonisatie
van de Europese autobelastingen. BOVAG en RAI roepen het kabinet op
om een begin te maken met het afschaffen van de BPM.
261 miljoen Euro extra BPM
Uit cijfers van de BOVAG en RAI blijkt dat de overheid er rekening mee
houdt dat de nettoprijzen van autos met gemiddeld 10 procent gaan
stijgen in 2003. Hierdoor lopen de BPM-inkomsten met een zelfde factor
op. In 2001 belandde 2, 935 miljard Euro in de schatkist. In het
lopende jaar 2002 verwacht de Nederlandse overheid dat dit 2,894
miljard Euro wordt. Maar voor 2003 rekent de minister van Financiën op
zo een 3,155 miljard Euro.
Afschaffen subsidie zuinige personenautos slecht idee
Het schrappen van de regeling voor schone en zuinige autos per 1
januari 2003, een jaar na de invoering, valt nog steeds slecht bij
BOVAG en RAI. De sector heeft stevig geïnvesteerd om de verkoop van
zogenaamde A-label autos te promoten. En met succes blijkt uit de
cijfers. In 2002 zijn tot op heden bijna driemaal zoveel autos uit de
allerzuinigste categorie verkocht. Daarmee wordt de conclusie van een
onderzoek uit december 2000, dat in opdracht van het Ministerie van
VROM en op verzoek van o.a. BOVAG en RAI onder auspiciën van het RIVM
werd gehouden, onderbouwd. In dat onderzoek werd geconcludeerd dat een
premieregeling voor het stimuleren van zuinige autos de meest
effectieve methode is. Veel effectiever in ieder geval dan een
regeling via differentiatie van de BPM, zoals de regering nu
voorstelt. BOVAG en RAI roepen het kabinet dan ook op om de huidige
regeling voor het stimuleren van zuinige autos te handhaven.
Einde bericht