RAI VERENIGING

Miljoenennota: Overheid profiteert van duurdere autos

Embargo tot dinsdag 17 september 2002, 15.15 uur

Persbericht

Miljoenennota:
Overheid lachende derde Europese prijsharmonisatie personenautos

De Nederlandse overheid dreigt de lachende derde te worden van de Europese prijsharmonisatie personenautos die dit en volgend jaar zal plaatsvinden. Bovendien wil het kabinet besparen op de aanschafpremies op schone en zuinige autos. De auto is ook voor dit nieuwe kabinet kennelijk weer een melkkoe. Terwijl dit toch juist het autootje pesten moet afgelopen zijn predikte.

Het kabinet rekent voor 2003 met bijna 300 miljoen Euro extra inkomsten uit de Belasting van Personenautos en Motorrijwielen. Een stijging van zo een 10 procent, terwijl op dit moment de autoverkopen dalen en er helaas nog geen signalen zijn dat de verkopen in 2003 krachtig aantrekken. BOVAG en RAI trekken hieruit de conclusie dat de overheid inderdaad de lachende derde wil zijn van de stijging van nettoprijzen van personenautos onder invloed van de Europese prijsharmonisatie. Met het voorstel van Minister De Boer om de BPM in Nederland te gaan bepalen aan de hand van relatieve CO2 uitstoot geeft de regering ook aan niet over de eigen grenzen te willen kijken. Juist vorige week kwam Europees Commissaris Bolkestein met voorstellen om de Nederlandse BPM af te schaffen en te komen tot een harmonisatie van de Europese autobelastingen. BOVAG en RAI roepen het kabinet op om een begin te maken met het afschaffen van de BPM.

261 miljoen Euro extra BPM
Uit cijfers van de BOVAG en RAI blijkt dat de overheid er rekening mee houdt dat de nettoprijzen van autos met gemiddeld 10 procent gaan stijgen in 2003. Hierdoor lopen de BPM-inkomsten met een zelfde factor op. In 2001 belandde 2, 935 miljard Euro in de schatkist. In het lopende jaar 2002 verwacht de Nederlandse overheid dat dit 2,894 miljard Euro wordt. Maar voor 2003 rekent de minister van Financiën op zo een 3,155 miljard Euro.

Afschaffen subsidie zuinige personenautos slecht idee Het schrappen van de regeling voor schone en zuinige autos per 1 januari 2003, een jaar na de invoering, valt nog steeds slecht bij BOVAG en RAI. De sector heeft stevig geïnvesteerd om de verkoop van zogenaamde A-label autos te promoten. En met succes blijkt uit de cijfers. In 2002 zijn tot op heden bijna driemaal zoveel autos uit de allerzuinigste categorie verkocht. Daarmee wordt de conclusie van een onderzoek uit december 2000, dat in opdracht van het Ministerie van VROM en op verzoek van o.a. BOVAG en RAI onder auspiciën van het RIVM werd gehouden, onderbouwd. In dat onderzoek werd geconcludeerd dat een premieregeling voor het stimuleren van zuinige autos de meest effectieve methode is. Veel effectiever in ieder geval dan een regeling via differentiatie van de BPM, zoals de regering nu voorstelt. BOVAG en RAI roepen het kabinet dan ook op om de huidige regeling voor het stimuleren van zuinige autos te handhaven.

Einde bericht