UNIE VAN WATERSCHAPPEN
Waterschappen willen meer vaart in waterbeleid
De Nederlandse waterschappen zijn teleurgesteld dat de regering
Balkenende in de miljoenennota vooralsnog geen extra geld of nieuwe
maatregelen aankondigt om meer ruimte te bieden aan water.
Staatssecretaris Schultz (waterstaat) onderschrijft in haar deel van
de begroting van verkeer en waterstaat wel de noodzaak om water meer
ruimte te geven - het zogenoemde Waterbeleid 21e eeuw - maar een
concrete politieke invulling en een politieke voortrekkersrol blijven
uit. De Unie van Waterschappen, de koepelorganisatie van de 53
waterschappen, meldt dit in haar reactie op de miljoenennota.
De recente wateroverlast in Midden - en Oost - Europa, alsmede in
Zuid-Frankrijk, heeft weer eens laten zien dat een samenleving niet
genoeg voorbereid kan zijn op wateroverlast en daaruit voortvloeiende
schade. Ook Nederland ontkomt niet aan veel extra maatregelen als
gevolg van klimaatverandering, zeespiegelstijging, bodemdaling en
verstedelijking.
De waterschappen berekenden eerder dat de komende tientallen jaren 5
tot 10 miljard euro nodig zijn om ons land meer 'waterproof' te maken.
De schappen kunnen en willen veel maatregelen zelf bekostigen. Maar
extra inzet van het Rijk is nodig om het waterbeheersingsproces ook
bij andere overheden (provincies en gemeenten) te bespoedigen.
De Unie van Waterschappen is op zich tevreden dat de nieuwe regering
het reeds ingezette waterbeleid onderschrijft. Zo start nog dit jaar
een grote publiekscampagne - 'Nederland leeft met water' - om ons land
waterbewuster te maken. De waterschappen participeren in deze
campagne.
Er is echter nog altijd te weinig ruimte voor water en de ruimtelijke
ordening is in Nederland onvoldoende op extra water ingericht. Rijk,
provincies, gemeenten en waterschappen sloten al in februari 2001 een
startovereenkomst hierover maar tot een heus bestuursakkoord is het
nog niet gekomen. De staatssecretaris kondigt in haar begroting
weliswaar aan dat dat akkoord begin 2003 gesloten zal worden maar de
waterschappen zijn daar niet gerust op.
Het moet duidelijker worden, meent de Unie van Waterschappen, dat het
Rijk, in casu Verkeer en Waterstaat, deze kar wil trekken. Dat vraagt
meer inzet in de richting van genoemde partners, maar ook naar andere
departementen, om nog maar te zwijgen van een extra financiële
betrokkenheid. De begrotingsstukken van Verkeer en Waterstaat hebben
nu nog iets te veel weg van stille wateren.