UNIE VAN WATERSCHAPPEN

Waterschappen willen meer vaart in waterbeleid

De Nederlandse waterschappen zijn teleurgesteld dat de regering Balkenende in de miljoenennota vooralsnog geen extra geld of nieuwe maatregelen aankondigt om meer ruimte te bieden aan water. Staatssecretaris Schultz (waterstaat) onderschrijft in haar deel van de begroting van verkeer en waterstaat wel de noodzaak om water meer ruimte te geven - het zogenoemde Waterbeleid 21e eeuw - maar een concrete politieke invulling en een politieke voortrekkersrol blijven uit. De Unie van Waterschappen, de koepelorganisatie van de 53 waterschappen, meldt dit in haar reactie op de miljoenennota.

De recente wateroverlast in Midden - en Oost - Europa, alsmede in Zuid-Frankrijk, heeft weer eens laten zien dat een samenleving niet genoeg voorbereid kan zijn op wateroverlast en daaruit voortvloeiende schade. Ook Nederland ontkomt niet aan veel extra maatregelen als gevolg van klimaatverandering, zeespiegelstijging, bodemdaling en verstedelijking.

De waterschappen berekenden eerder dat de komende tientallen jaren 5 tot 10 miljard euro nodig zijn om ons land meer 'waterproof' te maken. De schappen kunnen en willen veel maatregelen zelf bekostigen. Maar extra inzet van het Rijk is nodig om het waterbeheersingsproces ook bij andere overheden (provincies en gemeenten) te bespoedigen.

De Unie van Waterschappen is op zich tevreden dat de nieuwe regering het reeds ingezette waterbeleid onderschrijft. Zo start nog dit jaar een grote publiekscampagne - 'Nederland leeft met water' - om ons land waterbewuster te maken. De waterschappen participeren in deze campagne.

Er is echter nog altijd te weinig ruimte voor water en de ruimtelijke ordening is in Nederland onvoldoende op extra water ingericht. Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen sloten al in februari 2001 een startovereenkomst hierover maar tot een heus bestuursakkoord is het nog niet gekomen. De staatssecretaris kondigt in haar begroting weliswaar aan dat dat akkoord begin 2003 gesloten zal worden maar de waterschappen zijn daar niet gerust op.

Het moet duidelijker worden, meent de Unie van Waterschappen, dat het Rijk, in casu Verkeer en Waterstaat, deze kar wil trekken. Dat vraagt meer inzet in de richting van genoemde partners, maar ook naar andere departementen, om nog maar te zwijgen van een extra financiële betrokkenheid. De begrotingsstukken van Verkeer en Waterstaat hebben nu nog iets te veel weg van stille wateren.