Reactie Consumentenbond op Miljoenennota
17 september 2002
Woorden en daden kabinet sporen nog niet
Het ontbreekt het kabinet Balkenende in de Miljoenennota op
consumentengebied aan daadkracht. De Consumentenbond is ervan
overtuigd dat dit het vertrouwen van consumenten in de economie in de
weg staat. Ook is de bond zowel in de zorg als bijvoorbeeld in het
openbaar vervoer bang voor een prijsexplosie. De Consumentenbond heeft
daarom stevige kritiek op de begrotingen die naar de Tweede Kamer zijn
gestuurd.
Vertrouwensherstel in de economie is naast veiligheid en zorg één van
de topprioriteiten voor het kabinet. Maar de dure lessen van mislukte
liberaliseringen zijn kennelijk nog niet geleerd. Het kabinet kiest in
de Miljoenennota slechts voor iets meer informatie en nieuw onderzoek,
maar komt niet met krachtige maatregelen. Hier wordt een kans gemist
om door hard en snel toezicht de dynamiek op de markt te verbeteren en
consumenten een krachtiger rol te laten spelen (voor dit laatste moet
het kabinet ook informatie over de herkomst van producten verplicht
stellen). Het kabinet maakt het juist moeilijker voor consumenten om
hun recht te halen door verhoging van griffierechten en door
`mediation' (bemiddeling) verplicht te stellen. Dat is geen boter bij
de vis, maar juridisch gepolder.
Op het gebied van de zorg is het nieuwe kabinetsbeleid veelbelovend.
Het recht op zorg wordt met zoveel woorden "gegarandeerd". Maar wat is
die garantie waard als er straks een ongecontroleerde kostenexplosie
gaat plaatsvinden? Dat staat namelijk te gebeuren als vrije prijzen in
de zorg worden ingevoerd zonder dat echte marktwerking voldoende wordt
gegarandeerd of afgedwongen. De Consumentenbond vindt daarom dat een
effectieve en krachtige toezichthouder op de zorgmarkt aan de slag
moet zijn voordat minister Bomhoff's mooie plannen worden ingevoerd.
De Consumentenbond is blij met de plannen op Europees landbouwgebied, als tenminste de tekst van de begroting van Landbouw telt, en niet de woorden van minister Veerman. Veel minder overtuigend vindt de Consumentenbond de plannen op het gebied van de overheidsdienstverlening; hoe prestaties zichtbaar worden gemaakt blijft ongewis. Tot slot maakt de Consumentenbond zich grote zorgen over het openbaar vervoer. De investeringen van het kabinet in het spoor - en busvervoer zijn veel te weinig om de beloftes over punctualiteit en kwaliteit waar te maken, terwijl de prijs van de strippenkaart en het treinkaartje omhoogschieten.