Ministerie van Financiën

Persbericht

PERS-2002-218
Den Haag
17 september 2002

Scherpere prioriteitstelling en effectievere inzet fiscaal instrumentarium

Wetsvoorstel Belastingplan 2003 deel I, uitwerking Strategisch Akkoord

Fiscaal kader
Uitgangspunten voor het fiscale beleid zijn doelmatigheid, efficiëntie, eenvoud, transparantie en de vermindering van administratieve lasten. Binnen dit kader zal bestaande en toekomstige wetgeving zich de komende jaren ontwikkelen. Maatregelen worden kritisch doorgelicht in hoeverre zij op effectieve wijze bijdragen aan het behalen van doelstellingen. Daarbij wordt bekeken of en in welke mate er sprake is van free rider gedrag of overstimulering. Bekeken wordt ook of de maatregelen op efficiëntere wijze kunnen worden ingezet of vormgegeven. Dit beleid is gericht op een grotere transparantie en eenvoud van het systeem en leidt tot minder regelgeving.

Uitgaande van de financiële kaders van het Strategisch Akkoord leidt dit tot een scherpere prioriteitstelling en een verschuiving van accenten in het fiscale stelsel. Maatregelen met een hoog cadeau-gehalte worden afgeschaft of versoberd. De middelen die aldus vrijvallen kunnen elders worden ingezet. Voor het totale pakket in de periode 2003-2006 geldt dat de ruimte voor de toekomst eerst moet worden verdiend.

De totale lastenverlichting voor het jaar 2003 bedraagt ongeveer ¤ 665 mln. Daarnaast wordt onder voorwaarden van loonkostenmatiging nog ¤ 500 mln. beschikbaar gesteld voor lastenverlichting. Per saldo leveren de voorgestelde maatregelen in het Belastingplan 2003 ruim ¤ 2 mld. op. Vanaf 2003 leiden de voorgestelde maatregelen structureel tot een verlaging van de administratieve lasten met ongeveer ¤ 120 mln. De uitvoeringskosten voor de Belastingdienst nemen af met ¤ 28 mln. in 2003.

Belastingplan 2003
Het Belastingplan 2003 staat in het teken van scherpere prioriteitstelling en een effectievere inzet van fiscale maatregelen. Het Belastingplan 2003 deel I vormt de uitwerking van de fiscale maatregelen uit het Strategisch Akkoord en de maatregelen uit het aanvullend beleidspakket. De maatregelen die zijn opgenomen in deel II bestaan met name uit structuurmaatregelen, maatregelen die leiden tot een consequente toepassing en technische aanpassingen.

Deel I
De in het Belastingplan deel I voorgestelde maatregelen hebben verschillende beleidsprioriteiten. Het gaat hierbij om modernisering van de arbeidsmarkt, het optimaliseren van de combinatie van werk en levensloop, en om het rationaliseren en efficiënter vormgeven van een aantal milieumaatregelen. Ook worden aanvullende maatregelen voorgesteld ter verbetering van de koopkracht van sociale minima en AOW-ers.

Overzicht maatregelen Belastingplan 2003, deel I Modernisering arbeidsmarkt

· Verhogen arbeidskorting (¤ 119)

· Verhoging algemene heffingskorting (¤ 50)
· Verhogen ouderenkorting (¤ 46)

· Gefaseerd afschaffen afdrachtvermindering lage lonen (SPAK)
· Gefaseerd afschaffen afdrachtvermindering langdurig werklozen (VLW)
· Afschaffen toetrederskorting, met overgangsregeling
Combinatie van werk en levensloop

· Introductie levensloopfaciliteit in combinatie met:
- afschaffen afdrachtvermindering betaald ouderschapsverlof, met overgangsregeling
- inperken Witteveenkader, met overgangsregeling
Milieu en mobiliteit
Beperking freerider-effect fiscaal milieu en energiepakket:
· Groene stroom:     - efficiënter stimuleren in de REB
                                                                              - op maat stimuleren in de MEP
· Aanpassen regelingen producentenvergoedingen
· Niet invoeren regelingen boscertificaten REB en niet invoeren duurzame ondernemersaftrek (DOA)
· Rationaliseren EnergiePremieRegeling (EPR), EnergieInvesteringsAftrek (EIA) en Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (VAMIL)
· Beëindiging regelingen tot stimulering schone en zuinige auto's Mobiliteit:

· Bevriezen regeling auto van de zaak
· Afschaffen fietsaftrek

 
Overige maatregelen

· Afschaffen spaarloonregeling

· Afschaffen basisaftrek lijfrente

· Afschaffen belastingsubsidies beleggen
· Afschaffen vrijstelling overdrachtsbelasting woningcorporaties
· Afschaffen willekeurige afschrijving gebouwen aangewezen gebieden, continentaal plat en immateriële activa
· Begrenzen afschrijvingssystematiek onroerende zaken
· Afschaffen feestdagenregeling

· Versoberen scholingsaftrek en afdrachtvermindering scholing
· Versoberen afdrachtvermindering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO)
Modernisering arbeidsmarkt
Bestrijding van de armoedevalproblematiek blijft een belangrijke doelstelling. Verhoging van de arbeidsparticipatie is van belang ter ondersteuning van een beheerste loonkostenontwikkeling. De knelpunten op de arbeidsmarkt zijn verschoven van de vraagzijde naar de aanbodzijde. In het Belastingplan 2003 wordt een aantal maatregelen voorgesteld met betrekking tot de modernisering van de arbeidsmarkt. De arbeidskorting zal in vier stappen worden verhoogd. In 2003 wordt het maximum van de arbeidskorting verhoogd met ¤ 119. Hiervoor is ¤ 600 mln. beschikbaar gesteld. Deze verhoging van de arbeidskorting gaat gepaard met een gefaseerde afschaffing van de afdrachtvermindering lage lonen (SPAK) en de afdrachtvermindering langdurig werklozen (VLW). Omdat is gebleken dat de toetrederskorting geen generieke en structurele bijdrage levert aan een verkleining van de armoedeval wordt de toetrederskorting met ingang van 2003 afgeschaft. Voor degenen die op dit moment aan de voorwaarden voldoen, blijft de huidige regeling doorlopen. Onder de voorwaarde dat de sociale partners een akkoord over loonmatiging bereiken wordt nog ¤ 500 mln. voor lastenverlichting beschikbaar gesteld.

Optimaliseren combinatie van werk en levensloop
De introductie van de niet-fiscale levensloop maatregel speelt in op de wens om op verschillende momenten in het leven verlof op te nemen, bijvoorbeeld voor zorg of scholing. Deze regeling wordt onder andere gefinancierd uit het afschaffen en beperken van een aantal fiscale maatregelen.

Koopkrachtmaatregelen
In verband met een evenwichtig inkomensbeeld zijn er extra maatregelen genomen om de koopkracht van AOW-ers en sociale minima te verbeteren. De ouderenkorting wordt verhoogd met ¤ 46 en de algemene heffingskorting met ¤ 50.

Rationaliseren en efficiënter vormgeven milieumaatregelen Het pakket aan milieumaatregelen is erop gericht de bestaande doelstellingen voor duurzame energie, energiebesparing en emissies van broeikasgassen op een meer efficiënte manier te realiseren. Op dit moment is er sprake van een financieel lek naar het buitenland van de regelingen door hun generieke karakter. Verschillende productiewijzen worden bovendien overgestimuleerd. Door het pakket te rationaliseren en efficiënter vorm te geven wordt meer op maat gestimuleerd. Het free rider-gedrag en de overstimulering worden daardoor beperkt en de nadruk wordt meer gelegd op opwekking van duurzame elektriciteit in Nederland.

Met betrekking tot het pakket aan milieumaatregelen wordt onder andere voorgesteld het nihiltarief voor groene stroom om te zetten in een verlaagd tarief.  De producentenvergoeding voor groene stroom uit de Regulerende Energiebelasting (REB) wordt omgezet in een nieuwe niet-fiscale regeling in de Elektriciteitswet ter stimulering van de milieukwaliteit in de elektriciteitsproductie (MEP). Hierdoor zal de subsidiëring voor in Nederland opgewekte groene stroom beter worden toegesneden op de behoefte van de verschillende opwekkingsmethoden. Ook wordt voorgesteld de Energiepremieregeling om te zetten in een beperkte subsidie voor de meest efficiënte apparaten en voorzieningen. De stimuleringsregelingen voor schone en zuinige auto's vervallen met ingang van 1 januari a.s. Het effect van de regelingen is te beperkt gebleven. De regelingen worden nog wel toegepast op schone en zuinige auto's waarvan het kenteken nog in dit jaar wordt tenaamgesteld.

Overig
Ook de overige voorstellen voor grondslagverbreding in het Belastingplan zijn steeds bezien binnen het fiscale kader van doelmatigheid en minder regelgeving. Onder andere wordt voorgesteld de spaarloonregeling, de basisaftrek lijfrente en de belastingsubsidies op beleggen af te schaffen. Voor de auto van de zaak wordt voorgesteld in 2003 de bijtelling voor woon-werkverkeer, die naar aanleiding van de behandeling in de Tweede Kamer vorig jaar in drie tranches zou worden ingevoerd, te bevriezen op het niveau van 2002. In deel II van het Belastingplan worden de door het vorige kabinet aangekondigde versoepelingen voor de bestelauto wettelijk verankerd.

Overzicht Belasting en premietarieven 2002 en 2003 (bron: MEV 2003)

2002
2003

Tarieven

AOW-premie
17,90
17,90
ANW-premie

1,25

1,25
AWBZ-premie
10,25
12,05
Premie volksverzekeringen
29,40
31,20
Belastingtarief eerste schijf

2,95

1,70
Belastingtarief tweede schijf
8,45
6,75
Gecombineerd tarief eerste schijf
32,35
32,90
Gecombineerd tarief tweede schijf
37,85
37,95
Idem 65+ eerste schijf
14,45
15,00
Idem 65+ tweede schijf
19,95
20,05
Belastingtarief derde schijf
42,00
42,00
Belastingtarief vierde schijf
52,00
52,00

Staatssecretaris Van Eijck van Financiën heeft het wetsvoorstel vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd. Het wetsvoorstel is te vinden op de internetsite van het ministerie van Financiën: www.minfin.nl/afp02-569.doc