EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Prinsjesdag - Vertraging in voortgang A73 en A74 onacceptabel

Naast de begroting van Verkeer en Waterstaat heeft het kabinet op Prinsjesdag het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) gepresenteerd. Hierin staan plannen voor aanleg en uitbreiding van weginfrastructuur. EVO heeft geanalyseerd wat het MIT voor Limburg betekent.

Het MIT geeft aan dat de oplevering van de A73 en de A74 niet vertraagd wordt. Maar EVO constateert dat voor beide wegen de voor 2002 geplande mijlpalen niet zijn gehaald. Het tracébesluit voor de A74 en het afronden van de procedures voor de A73 zijn beiden met één jaar vertraagd. Kansen om de oplevering van de A73 en de A74 te versnellen zijn daarmee blijven liggen. Gelet op de verkeersveiligheid en de doorstroming in de regio Noord Limburg is elke vertraging onacceptabel. EVO vindt dat elke kans om de oplevering van de wegen te vervroegen, moet worden benut.

Om multimodaal transport in Nederland kansen te geven is het van groot belang dat de vaarwegen versneld worden aangepast. Daarom is het volgens EVO zeer teleurstellend dat juist de verhogingen van de bruggen bij Roosteren en Echt voor het tweede achtereenvolgende jaar forse vertragingen oplopen. Het beleid van de overheid is tweeslachtig, aan de ene spendeert de overheid miljoenen aan stimuleringsprojecten voor goederenvervoer over water. Aan de andere kant wordt te weinig geïnvesteerd in waterwegen. De oplevering van de modernisering Maasroute fase 2 staat gepland in 2019. Pas dan zijn 4-laags containervaart en Vb-scheepvaart met een maximale diepgang van 3,5 meter over het gehele traject mogelijk.

Om verschuiving van vracht naar het spoor te stimuleren moet er voldoende ruimte op het spoor beschikbaar zijn en blijven. Volgens EVO beperken de MIT-plannen voor Light-rail Zuid Limburg het goederenvervoer over spoor.

Terug ...