http://www.evo.nl
Prinsjesdag - Inhaalslag wegen blijft nodig
Verladers en vervoerders zijn gematigd positief over de 420 miljoen
euro die het kabinet de komende vier jaar extra wil investeren in de
verbetering van de doorstroming op de weg. De aangekondigde spoedwet,
waarvoor EVO, KNV en Transport en Logistiek Nederland al jarenlang
hebben gepleit, maakt het mogelijk om sneller wegverbredingen te
realiseren.
De voorstellen van Verkeer en Waterstaat zijn een belangrijke stap in
de goede richting, maar -gezien de ernst van de problematiek- nog niet
genoeg. De files kunnen alleen wor-den opgelost met een afgewogen plan
dat bestaat uit korte én lange termijn maatregelen: betere benutting
van bestaande wegen, aanleg van spitsstroken en volwaardig verbreden
van wegen en aanleg van nieuwe wegen. EVO, KNV en Transport en
Logistiek Nederland betreuren het dat er enkele procedures voor
uitgebreidere aanpassingen aan wegen wor-den doorgeschoven naar een
volgend kabinet. Als gevolg hiervan lopen een aantal regio-nale
projecten en lokale wegen vertraging op, zoals bijvoorbeeld de tweede
verbinding Westland â Hoek van Holland.
Mobiliteit
Minister De Boer kondigt aan dat er op korte termijn spitsstroken
aangelegd worden. EVO, KNV en Transport en Logistiek Nederland vinden
dat er meer aandacht moet komen voor meer duurzame oplossingen, zoals
doelgroepstroken. Deze doelgroepstroken kunnen ge-bruikt worden door
bussen en vrachtautoâs. Het gevaar dat spitsstroken extra verkeer
ge-nereren, wordt hierdoor voorkomen.
Voorts bestaat er grote afhankelijkheid tussen provinciale,
gemeentelijke wegen en snel-wegen. EVO, KNV en Transport en Logistiek
Nederland staan achter de impuls die de regering wil geven aan de
provincies en regioâs door de bestedingsverantwoordelijkheden te
verhogen tot 225 miljoen euro. De organisaties verwachten dan wel dat
gemeenten en provincies hun verantwoordelijkheid nemen en dat zij
oplossingen bedenken die het hoofdwegennet daadwerkelijk ontlasten.
De komende jaren wordt het nóg belangrijker om wegwerkzaamheden beter
in te plannen en onderling af te stemmen. De overlast van
werkzaamheden moet zo veel mogelijk wor-den voorkomen. Weggebruikers
moeten ervan op aan kunnen dat omleidingsroutes goed doorstromen,
zowel over de snelweg als over provinciale wegen. De proef âSlimmer
Rijdenâ op de A1 tussen Apeldoorn en Deventer toont aan dat
experimenten veel voorzichti-ger opgepakt moeten worden. Het
verkeerssysteem is te fragiel en de economische situatie is te
zorgelijk om ondoordacht te experimenteren.
Het verder uitbreiden van het inhaalverbod voor vrachtautoâs op dit
moment gaat de orga-nisaties een stap te ver. Het is niet bewezen dat
met een dergelijke uitbreiding de files worden bestreden. In
samenspraak met de sector zijn de inhaalverboden recentelijk
aan-zienlijk uitgebreid en geldt al een inhaalverbod op vijftig
procent van alle snelwegen. Ook blijkt uit onderzoek dat een
inhaalverbod geen effect heeft op de verkeersveiligheid.
Criminaliteit
EVO, KNV en Transport en Logistiek Nederland maken zich grote zorgen
over criminaliteit in de logistiek. De Rijksbegroting spreekt wel over
criminaliteit in brede zin, maar niet over gestolen voertuigen,
ladingdiefstallen en frauduleuze praktijken in de transportsector. Het
verladend en vervoerend bedrijfsleven vraagt hoge prioriteit voor de
bestrijding van crimi-naliteit. Voor opsporing en vervolging zijn
extra middelen nodig.
Terug ...