EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Prinsjesdag - Inhaalslag wegen blijft nodig

Verladers en vervoerders zijn gematigd positief over de 420 miljoen euro die het kabinet de komende vier jaar extra wil investeren in de verbetering van de doorstroming op de weg. De aangekondigde spoedwet, waarvoor EVO, KNV en Transport en Logistiek Nederland al jarenlang hebben gepleit, maakt het mogelijk om sneller wegverbredingen te realiseren.

De voorstellen van Verkeer en Waterstaat zijn een belangrijke stap in de goede richting, maar -gezien de ernst van de problematiek- nog niet genoeg. De files kunnen alleen wor-den opgelost met een afgewogen plan dat bestaat uit korte én lange termijn maatregelen: betere benutting van bestaande wegen, aanleg van spitsstroken en volwaardig verbreden van wegen en aanleg van nieuwe wegen. EVO, KNV en Transport en Logistiek Nederland betreuren het dat er enkele procedures voor uitgebreidere aanpassingen aan wegen wor-den doorgeschoven naar een volgend kabinet. Als gevolg hiervan lopen een aantal regio-nale projecten en lokale wegen vertraging op, zoals bijvoorbeeld de tweede verbinding Westland â Hoek van Holland.

Mobiliteit
Minister De Boer kondigt aan dat er op korte termijn spitsstroken aangelegd worden. EVO, KNV en Transport en Logistiek Nederland vinden dat er meer aandacht moet komen voor meer duurzame oplossingen, zoals doelgroepstroken. Deze doelgroepstroken kunnen ge-bruikt worden door bussen en vrachtautoâs. Het gevaar dat spitsstroken extra verkeer ge-nereren, wordt hierdoor voorkomen.

Voorts bestaat er grote afhankelijkheid tussen provinciale, gemeentelijke wegen en snel-wegen. EVO, KNV en Transport en Logistiek Nederland staan achter de impuls die de regering wil geven aan de provincies en regioâs door de bestedingsverantwoordelijkheden te verhogen tot 225 miljoen euro. De organisaties verwachten dan wel dat gemeenten en provincies hun verantwoordelijkheid nemen en dat zij oplossingen bedenken die het hoofdwegennet daadwerkelijk ontlasten.

De komende jaren wordt het nóg belangrijker om wegwerkzaamheden beter in te plannen en onderling af te stemmen. De overlast van werkzaamheden moet zo veel mogelijk wor-den voorkomen. Weggebruikers moeten ervan op aan kunnen dat omleidingsroutes goed doorstromen, zowel over de snelweg als over provinciale wegen. De proef âSlimmer Rijdenâ op de A1 tussen Apeldoorn en Deventer toont aan dat experimenten veel voorzichti-ger opgepakt moeten worden. Het verkeerssysteem is te fragiel en de economische situatie is te zorgelijk om ondoordacht te experimenteren.

Het verder uitbreiden van het inhaalverbod voor vrachtautoâs op dit moment gaat de orga-nisaties een stap te ver. Het is niet bewezen dat met een dergelijke uitbreiding de files worden bestreden. In samenspraak met de sector zijn de inhaalverboden recentelijk aan-zienlijk uitgebreid en geldt al een inhaalverbod op vijftig procent van alle snelwegen. Ook blijkt uit onderzoek dat een inhaalverbod geen effect heeft op de verkeersveiligheid.

Criminaliteit
EVO, KNV en Transport en Logistiek Nederland maken zich grote zorgen over criminaliteit in de logistiek. De Rijksbegroting spreekt wel over criminaliteit in brede zin, maar niet over gestolen voertuigen, ladingdiefstallen en frauduleuze praktijken in de transportsector. Het verladend en vervoerend bedrijfsleven vraagt hoge prioriteit voor de bestrijding van crimi-naliteit. Voor opsporing en vervolging zijn extra middelen nodig.

Terug ...