Gedeputeerde Staten roepen Kabinet op tot duidelijkheid!
Onduidelijk, zo concludeert het college van Gedeputeerde Staten. De
Regeringsverklaring met Miljoenennota geeft geen helder antwoord op
vragen die onder de Limburgse bevolking leven. Als voorbeelden noemt
het College beleidsterreinen als infrastructuur, reconstructie, de
Ecologische Hoofdstructuur in relatie tot particulier natuurbeheer,
investeringsregelingen voor bedrijventerreinen, decentralisatie van
bevoegdheden en euregionale aspecten. De ontwikkelingen op het gebied
van openbaar vervoer baren het College zorgen. Limburg heeft zich de
afgelopen jaren sterk gemaakt voor een daadkrachtige aanpak van
mobiliteitsproblemen. Echter, het nieuwe kabinet lijkt dit nauwelijks
te willen honoreren.
Gedeputeerde Staten betreuren dat het ministerie van Buitenlandse
Zaken geen noemenswaardige rol ziet voor Provincies in de verdere
ontwikkeling en uitbouw van de Europese Regio. Het college van GS is
van mening dat Limburg als pilotregio een voorbeeldrol kan vervullen
bij samenwerking in Europees verband. Het opheffen van
(grens-)belemmeringen in de dagelijkse leefwereld heeft de
voortdurende aandacht van de Provincie Limburg.
Limburg moet rekening houden met minder inkomsten uit het
Provinciefonds. Wat dit betekent voor de toekomst wordt uit de
Miljoenennota niet duidelijk.
Ook de gemeenten zullen minder middelen ontvangen dan dat men gewend
was in de periode 1998-2002.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid zet het kabinet de eerder ingezette lijn
van kwaliteitsverbetering in de rampenbestrijding door. Dit geldt
eveneens voor het functioneren van de politie. De aangekondigde aanpak
van veiligheidsknelpunten spooremplacementen, met de daarbij behorende
gelden tussen 2003 en 2006 biedt perspectief voor Limburgse
knelpunten. Het College neemt aan dat ook voor verplaatsing van
Limburgse spoorwegemplacementen middelen zijn gereserveerd, zeker
gelet op de grote problemen in Venlo.
Tegelijk constateert het College dat het kabinet minder geld
beschikbaar wil stellen voor bodemsanering.
Decentralisatie
Het Kabinet is van plan om per 1 januari 2003 de eerste stap in de
decentralisatie Verkeer en Vervoer door te zetten. Daarmee worden de
Provincies verantwoordelijk voor infrastructurele werken tot 225
miljoen. Hier tegenover staan geen toereikende financiële middelen.
Als gevolg daarvan zullen de Provincies niet in staat zijn de
problemen ook daadwerkelijk op te lossen. Voor Limburg gaat het om
projecten zoals de Parkstad Buitenring en Light-rail Zuid-Limburg.
Overigens is voor het laatste project de planstudie al in februari
2002 naar de minister gestuurd ter besluitvorming. De Provincie heeft
daarbij aangegeven dat lightrail (als spoor) een verantwoordelijkheid
is van het Rijk en niet beschouwd kan worden als regionale
infrastructuur. De huidige Rijksbegroting biedt geen perspectief op
spoedige besluitvorming en uitvoering.
Openbaar Vervoer
Ook het Openbaar Vervoer wordt als gevolg van het Strategisch Akkoord
fors gekort. De bezuinigingen lopen in vier jaar tijd op tot een
bedrag van circa 60 miljoen. Dit leidt naar overtuiging van GS tot een
onaanvaardbare verschraling van het voorzieningenniveau. Reeds
gemaakte afspraken met de vervoerbedrijven en regionale partners
kunnen hierdoor niet worden nagekomen.
Het kabinet heeft verder aangegeven met ingang van 1 januari 2004 een
nieuwe bekostigingssystematiek O.V. te willen invoeren. Op met name de
ontwikkeling van het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) zal dit
een zeer negatief effect hebben.
Infrastructurele werken
De voorgenomen inspanning om te komen tot een versnelling van
procedures bij infrastructuurprojecten wordt door het college van GS
warm ontvangen. Eigen ervaringen sterken het College in de noodzaak
hiervan.
Het College constateert dat het financieel perspectief voor de aanpak
van grote internationale verbindingen (A2/A76) onvoldoende is:
uitvoering moet direct na het tracébesluit (2004) van start kunnen
gaan in plaats van na 2010, desnoods in de vorm van fasering.
Weliswaar is de oplossing van de problematiek rond de A2-passage
Maastricht aangekondigd als urgent, het kabinet verbindt hieraan geen
financiële duidelijkheid. Het kabinet pleit als het ware voor
herprioritering, waarbij in overleg met regionale partners ruimte moet
worden vrijgemaakt, sterk uitgaande van de Publiek Private
Samenwerking (PPS-constructie). Echter, het college van GS benadrukt
dat zonder financiële duidelijkheid van rijkszijde PPS niet van de
grond te krijgen is. De regio heeft nadrukkelijk een financiële
bijdrage toegezegd, onder voorwaarde dat er geen tolheffing
plaatsvindt. Verder maakt het College zich zorgen over de dreigende
procedurele vertraging omdat het tracébesluit pas voor 2006 staat
aangekondigd.
In de Rijksbegroting wordt de suggestie gewekt dat de maatregelen bij
Nuth-Schinnen bijdragen aan de structurele oplossing van de
problematiek op de A76. De Provincie acht een structurele oplossing
voor 2010 noodzakelijk. Deze structurele oplossing, de verbreding van
de A76, staat in de lijn van gemaakte afspraken volkomen los van
maatregelen bij Nuth-Schinnen. Het college wijst deze suggestie
nadrukkelijk van de hand.
Weliswaar kondigt het kabinet de aanleg van extra spitsstroken aan en
wegverbredingen, maar deze zijn vooralsnog voornamelijk gesitueerd in
de Randstad. Gedeputeerde Staten constateren dat er geen sprake is van
spitsstroken en wegverbredingen in Limburg, terwijl er in de Limburgse
regio, met name rond de A2, al initiatieven zijn genomen.
Spoor
De verkenningenstudie voor de spoorlijn Roermond-Nijmegen (Maaslijn)
is uit de verkenningentabel geschrapt. Deze verkenningenstudie is in
1996 op uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer aan het MIT
toegevoegd. Sindsdien heeft het ministerie de studie telkenmale
uitgesteld onder het mom van andere prioriteiten. Nu wordt de studie
geschrapt. Gedeputeerde Staten hechten sterk aan deze studie, nodig om
het project op de agenda te krijgen als er wel financiële middelen
zijn.
Het college van GS reageert positief op de aangekondigde aandacht voor
verbetering betrouwbaarheid spoor, met een extra financiële impuls
voor tijdig en goed onderhoud ( 300 miljoen). Ook het voor dit jaar
nog aangekondigde plan "Beter benutten spoor" kan bijdragen aan
verbetering van die betrouwbaarheid.
Duurzaam Veilig
Met de problematiek van verkeersonveiligheid lijkt dit kabinet niet
zorgvuldig genoeg om te gaan. De Limburgse regio heeft zich de
afgelopen periode ingespannen invulling te geven aan de landelijke
doelstellingen voor verkeersveiligheid. Resultaat is een gedegen
uitwerking in maatregelenpakketten. De nu voorgestelde financiële
middelen ( 60 miljoen voor de periode 2004-2006) zijn een fractie
(circa 5%) van de berekende middelen om deze pakketten uit te voeren.
Zorg
Het terugdringen van de wachtlijsten en deregulering in de zorg staan
centraal in deze begroting. Het voorgestelde beleid om te komen tot
nieuwe combinaties van wonen-zorg-dienstverlening sluit aan bij het
provinciale beleid inzake vermaatschappelijking van zorg.
Teleurstellend is de aangekondigde verlaging van begrotingsmiddelen
voor de sectoren geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg en
ouderenzorg.
Minimaliseren van regels op het terrein van de cure, waarmee patiënten
eerder geholpen kunnen worden, heeft alleen effect als ook regelgeving
binnen de ouderenzorg, de gehandicaptenzorg en de GGZ en regelgeving
op het terrein van wonen en zorg wordt versoepeld. Enkel de voordeur
openzetten terwijl de achterdeur dicht blijft, leidt uiteindelijk
alleen tot nieuwe problemen. GS zullen de staatssecretaris verzoeken
het dereguleringsbeleid ook in de care-sectoren mee te nemen.
Jeugdzorg
Het kabinet heeft aangekondigd de aanstaande Wet op de Jeugdzorg nog
eens tegen het licht te houden. Hiermee honoreert het kabinet een van
de Limburgse wensen. Met de hulpverleners heeft Limburg een pleidooi
gehouden om extra instrumenten in te zetten om hulpverlening bij
ernstige misstanden beter te kunnen coördineren. De introductie van
een gezinscoach is hiervan een voorbeeld.
Over de aangekondigde bezuiniging bij de jeugdbescherming en de
jeugdreclassering van 3% spreekt het college van GS teleurstelling
uit. Naar overtuiging van GS worden hiermee jeugdigen (en hun ouders)
getroffen die de grootste problemen hebben. In lijn met de wens van
Provinciale Staten van Limburg, neergelegd in een motie op 13
september jl., zal aan het kabinet worden gevraagd deze korting
slechts toe te passen over zogenoemde overhead. Werkers in de
dagelijkse praktijk van jeugdzorg mogen van de voorgenomen korting
geen hinder ondervinden.
Economie
Uit de Rijksbegroting blijkt dat er, in tegenstelling tot eerdere
berichten, geen extra middelen worden vrijgemaakt om verouderde
bedrijventerreinen te herstructureren. Het College betreurt dit ten
zeerste. De revitaliseringsopgave in Limburg is groot en rijksmiddelen
zijn noodzakelijk om de gewenste herstructurering te kunnen
realiseren.
Limburg is van mening dat innovatie, samen met versterking van
kennisinfrastructuur van eminent belang is voor het versterken van de
(internationale) concurrentiekracht. Ook in Zuid-Nederlands verband
wordt dit voortdurend uitgedragen. Als voorbeeld kan worden genoemd de
provinciale bijdrage aan de transnationale Universiteit Limburg (tUL)
Naast maatregelen op nationaal niveau zijn, naar overtuiging van het
college van GS, ook regionale initiatieven noodzakelijk. Immers, het
midden- en kleinbedrijf, de doelgroep bij uitstek voor
innovatiebeleid, heeft primair een regionale oriëntatie. Samenwerking
tussen nationale overheid en regionale overheden is op het gebied van
innovatie derhalve gewenst.
De Rijksoverheid wordt opgeroepen om veel intensiever gebruik te maken
van in de regios opgedane kennis en ervaring. Een goed voorbeeld van
een Regionaal Platform Arbeidsmarkt is het Vertrouwenspact
Werkgelegenheid Limburg.
Leefomgeving
De Provincie Limburg is sterk voorstander van de voorgestelde
vermindering van de administratieve lastendruk en de vereenvoudiging
van regelgeving om tal van vernieuwingen richting duurzame landbouw te
bevorderen. Klantgerichtheid, marktgestuurdheid en omgevingsbewustzijn
zijn hierbij de sleutelwoorden voor de toekomstige landbouwkoers. Dit
moet worden ondersteund met stevige impulsen voor kennis- en
innovatiebeleid.
Met verbazing neemt het college van GS kennis van het ontbreken van
financiële middelen om het beleid daadwerkelijk te kunnen realiseren.
Dit heeft zowel betrekking op de drastische vermindering van het
budget voor de Ecologische Hoofdstructuur, als op de minimale
middelen, die voor de Reconstructie voorhanden zijn. De vraag rijst in
hoeverre de ambities voor de Reconstructie, die gedurende een
langdurig, interactief proces met de streek zijn c.q. worden
geformuleerd, kunnen worden waargemaakt. De Provincie Limburg is van
mening dat voor de Reconstructie méér middelen moeten worden ingezet.
Daarbij geldt dat ambities in overeenstemming worden gebracht met deze
middelen. Zo kan de ambitie om de EHS voor 2018 te realiseren niet
worden waargemaakt. De hoge ambities die zijn gesteld voor de EHS, ook
in ons provinciale programma, worden sterk afgeremd. Weliswaar wordt
in de Miljoenennota gesproken over agrarisch en particulier
natuurbeheer, maar de daarvoor benodigde middelen worden niet
vrijgemaakt.
Positief gestemd is het college van GS over het voornemen om, naar
analogie van het ISV in stedelijke gebieden, voor het platteland
meerjarige financiële en prestatieafspraken te maken, waarbij de
Provincie regisseur is.
Water
Het college van GS constateert dat water als thema voor Limburg in het
Rijksbeleid mager is uitgewerkt. Zo heeft de voorgenomen Planologische
Kern Beslissing (PKB) Rivierengebied geen betrekking op de Maas. De
werkwijze en afwegingen zoals die voor de PKB rivierengebied worden
gevolgd zou ook voor de Maas moeten gelden. Limburg onderschrijft het
standpunt dat er oplossingen op maat moeten komen voor gebruik van het
winterbed. Hierbij moet rekening worden gehouden met in het gebied
aanwezige belangen. Wat betreft de beveiliging tegen water constateert
het college van GS dat de beleidslijn van het vorige kabinet wordt
voortgezet.
Communicatie
De Provincie Limburg ondersteunt het streven van het kabinet om
burgers meer te betrekken bij beleidsvorming en uitvoering. Extra
aandacht voor opkomst- bevorderende acties bij verkiezingen juicht de
Provincie van harte toe.
17-9-2002 16:17