MinBZK.nl
Ontwerp-begroting Ministerie van BZK: Veiligheid en daadkrachtige overheid
centraal
16 september 2002
Het vergroten van de veiligheid in Nederland is prioriteit nummer één
voor dit kabinet. Op nummer twee staat een daadkrachtige overheid die
maatschappelijke problemen weet aan te pakken, met duidelijk
geformuleerde doelen en zichtbare resultaten. Dit zijn de twee meest
in het oog springende punten in de ontwerp-begrotingen voor
Binnenlandse Zaken en voor Koninkrijksrelaties.
* Presterende overheid
* Veiligheid
* Openbaar Bestuur
* Grondwet en democratie
* Organisatie Rijksdienst
* Koninkrijksrelaties
* Ontwerpbegroting Binnenlandse Zaken
* Ontwerpbegroting Koninkrijksrelaties
---
Presterende overheid
Terecht verwacht iedereen van de overheid dat zij maatschappelijke
problemen daadkrachtig aanpakt, duidelijke doelen formuleert en
zichtbare resultaten boekt.
Nodig is een verbetering van het overheidsfunctioneren en de publieke
dienstverlening. De overheid moet regelzucht en bureaucratie
terugdringen en tegelijkertijd de doeltreffendheid en de efficiëntie
van haar handelen vergroten. Daarnaast moet de overheid zo veel
mogelijk keuzevrijheid bieden voor burgers en bedrijven, en de ruimte
en de voorwaarden scheppen voor het ondernemend en oplossend vermogen
van de samenleving.
Voor deze omslag heeft het kabinet een samenhangende aanpak
ontwikkeld: de operatie Beter Bestuur voor Burger en Bedrijf. Dit
najaar komt het kabinet met een uitwerking in de vorm van een
samenhangend plan van aanpak, inclusief planning en financiering.
Veiligheid
Veiligheid is voor dit kabinet prioriteit nummer één. Criminaliteit,
overlast en verloedering moeten worden aangepakt. Samen met andere
overheden, overheidsdiensten, maatschappelijke organisaties, het
bedrijfsleven en alle inwoners van Nederland wil het kabinet zowel de
feitelijke veiligheidssituatie als het veiligheidsgevoel van mensen
verhogen. Het kabinet wil hierover met alle partners duidelijke
afspraken maken. Binnenkort presenteert het kabinet een programma met
uitgewerkte maatregelen hiervoor.
Over de prestaties die de politie moet leveren wil het kabinet
convenanten sluiten met de politie. Daarin zullen per korps concrete
prestatie-afspraken staan over de kwantitatieve resultaten die de
korpsen moeten boeken.
De politiesterkte wordt uitgebreid, de inzet van de politie wordt
geconcentreerd op de primaire taken, de politie en andere diensten
moeten doelmatiger worden ingezet en het ziekteverzuim bij de politie
moet omlaag. Om de effectiviteit van het politiewerk te vergroten
komen er meer mogelijkheden om DNA-technieken te gebruiken,
databestanden te koppelen, voertuigen op wapens te controleren en
camera's in te zetten voor toezicht. Er komt een gemeenschappelijke
infrastructuur voor het gebruik van informatie- en
communicatietechnologie voor de hele OOV-sector en overige
veiligheidspartners.
Het verbeteren van de rampenbeheersing begint met een beter inzicht in
de mogelijke risico's. Gemeenten moeten de risicos in kaart brengen
waar inwoners aan blootstaan. Vervolgens moeten de gemeenten in
regionaal verband aangeven welke maatregelen zij treffen om rampen te
voorkomen of de risicos tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen.
Samen met de VNG werkt BZK aan het verder professionaliseren van o.a. de voorlichting, opvang, verzorging en nazorg binnen de rampenbeheersing door gemeenten. Dit moet eind 2003 klaar zijn. Ook in 2003 is er een voorlichtingscampagne om de zelfredzaamheid en het risicobewustzijn bij het publiek te versterken. Verder komen er vanaf 2003 multidisciplinaire oefenvoorzieningen die het gezamenlijk oefenen van de verschillende hulpverleningsdiensten mogelijk maken.
De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) draagt bij aan
de zorg voor de nationale veiligheid, waaronder het bestrijden van
terrorisme. Het voorkomen van aanslagen staat daarbij voorop. Om
tijdig op de hoogte te zijn van nieuwe terroristische dreigingen, zal
de AIVD zijn kennis over radicale, anti-westerse stromingen onder
minderheden verbeteren. Dit geldt ook voor verschijnselen als geweld
tegen vreemdelingen. Ook wil de AIVD meer kennis krijgen over
migratiebewegingen, nieuwe minderheden in ons land en over de landen
waar dreigingen hun oorsprong hebben.
Het kabinet heeft in totaal een bedrag dat oploopt tot 700 miljoen
euro in 2006 extra beschikbaar voor veiligheid. Dit geld moet nog
verdeeld worden over de ministeries die een taak hebben op de
terreinen criminaliteitsbestrijding, rechtshandhaving en
rampenbeheersing. Daarnaast is 100 miljoen bestemd voor het opvangen
van tegenvallers uit vorige jaren. Om de groei van de
politiecapaciteit op peil te houden is in 2003 al 60 miljoen euro
beschikbaar.
Openbaar Bestuur
Ook binnen het grotestedenbeleid krijgt veiligheid topprioriteit. Het
aantal delicten en de kans om slachtoffer te worden zijn in de grote
steden groter dan in de rest van het land. Doordat mensen in de grote
steden zich onveilig voelen, neemt ook het gevoel van saamhorigheid af
en is er sprake van een afnemend vertrouwen in de overheid.
Minister Remkes gaat met de betrokken dertig gemeenten afspraken maken over de resultaten die met het grotestedenbeleid op het punt van veiligheid moeten worden behaald. Zo moeten de gemeenten tempo maken met het herstructureren van kwetsbare wijken, omdat zichtbare verbeteringen in die wijken leiden tot een grotere veiligheid.
De uitvoering van het grotestedenbeleid moet ook verder een extra
impuls krijgen. Er komt een ondersteuningsteam dat de gemeenten gaat
helpen op terreinen als veiligheid, jeugdbeleid, integratie van
etnische minderheden, economisch vestigingsklimaat en herstructurering
van wijken.
De steden hebben zich vastgelegd op het behalen en zichtbaar maken van
meetbare resultaten op deze terreinen. Het verwijtbaar niet halen van
deze resultaten kan leiden tot het verlagen van de rijksbijdragen.
Naar verwachting zal de dualisering van het provinciebestuur met
ingang van maart 2003 van kracht worden.
Een rechtstreeks gekozen burgemeester kan bijdragen aan een betere
invloed van de kiezer op het beleid dat zijn directe leefomgeving in
hoge mate bepaalt. Het kabinet stuurt dit najaar een brief met
uitgewerkte plannen hierover naar de Tweede Kamer. Daarin wordt ook
ingegaan op de gevolgen voor de inrichting van het gemeentelijk
bestuur, voor de verhouding tussen Burgemeester en Wethouders en de
gemeenteraad en voor de bevoegdheden over openbare orde en veiligheid.
De onroerendzaakbelasting voor woningen wordt vanaf 2005 afgeschaft.
De gemeenten worden hiervoor op macro-niveau volledig gecompenseerd
via het gemeentefonds. Het beleid op het terrein van gemeentelijke
herindeling wordt aangepast: vrijwillige gemeentelijke herindeling
staat voortaan voorop. De Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) zal
worden uitgebreid om in voorkomende gevallen meer verplichtende
samenwerking mogelijk te maken bij problemen die de gemeentegrenzen
overschrijden..
Het kabinet werkt aan een voorstel om de subsidiëring van politieke
partijen aan te passen. Daarbij zal het onder meer gaan om het
wijzigen van het systeem van overheidssubsidie en het aanscherpen van
de regels over giften en partijsponsoring.
Het overheidsinformatiebeleid levert een belangrijke bijdrage aan een
beter presterende en daadkrachtige overheid. Belangrijke
beleidsaccenten voor 2003 zijn de realisatie van een betrouwbare
manier van elektronische identificatie en communicatie met en binnen
overheden en het op orde brengen van de interne gegevenshuishouding
Het streven is dat burgers en bedrijven op termijn via internet
toegang krijgen tot alle voor hen relevante overheidsinformatie. De
provincies en gemeenten moeten eind 2003 90 procent van de informatie
van Provinciale Staten en gemeenteraden op systematische wijze op
internet toegankelijk hebben gemaakt.
Verder moeten alle publieke dienstverleners hun diensten via internet
gaan aanbieden, zodat burgers en bedrijven 7 dagen per week en 24 uur
per dag hun zaken met de overheid kunnen afhandelen. Eind 2003 moet 35
procent van de aangeboden diensten op elektronische wijze kunnen
worden afgehandeld. In 2006 moet dit minimaal 55 procent zijn. Om de
participatie van burgers bij de beleids- en besluitvorming te
vergroten moet eind 2003 25 procent van de publieke beleidsmakende
instanties een website met interactieve beleidsvormingsinstrumenten
hebben.
In 2003 wordt in het kader van het project Public Key Infrastructure
(PKI) voor de Overheid een begin gemaakt met de stapsgewijze invoering
van dit instrumentariumwaarmee betrouwbare elektronische identificatie
op afstand, de elektronische handtekening en het versleutelen van
informatie (met het oog op vertrouwelijkheid) mogelijk wordt voor
communicatie met en van de overheid. Het streven is dat eind 2003 bij
vijf procent van alle mogelijke elektronische transacties binnen deze
domeinen een door PKI ondersteunde elektronische handtekening wordt
gebruikt.
Er wordt een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden
om biometrische kenmerken (vingerafdruk, irisscan e.d.) toe te voegen
aan de reisdocumenten. Dit om de documenten beter te beveiligen tegen
zogenoemde look alike-fraude. Op grond van de resultaten van de
haalbaarheidsstudie zal een technische en financiële afweging
plaatsvinden.
Grondwet en democratie
Een goed functionerend bestuur en versterking van de representatieve
democratie op basis van evenredige vertegenwoordiging zijn belangrijke
doelen voor het kabinet. Daarbij is het van belang is dat burgers en
organisaties de mogelijkheden krijgen hun eigen verantwoordelijkheid
te nemen. Kernbegrippen daarbij zijn transparantie en participatie.
In een moderne democratische samenleving hebben burgers een
fundamenteel recht op bij de overheid aanwezige informatie. Wel moet
duidelijk zijn welke informatie zich wel en niet voor openbaarmaking
leent. Het kabinet zal bekijken of de Wet Openbaarheid van Bestuur
(Wob) uitgebouwd moet worden tot een wet over toegankelijkheid van
overheidsinformatie.
De Tijdelijke referendumwet wordt ingetrokken, en het kabinet zal het
voorstel voor wijziging van de Grondwet over invoering van het
correctief wetgevingsreferendum niet ondersteunen.
Het kabinet zal een nota opstellen over grondrechten in een pluriforme
samenleving. Daarin wordt onder andere de vraag meegenomen welke
grenzen de Nederlandse wet stelt aan uitlatingen van godsdienstige
aard.
Het wetsvoorstel Extern Klachtrecht wordt binnenkort bij de Tweede
Kamer ingediend. Dit wetsvoorstel voorziet in een landelijk dekkend
stelsel van onafhankelijke externe klachtenvoorzieningen (ombudsman of
ombudscommissie) voor decentrale overheden.
Het recht van bezwaar en beroep wordt net als in de Algemene wet
bestuursrecht in alle gevallen beperkt tot belanghebbenden. Daarom zal
het kabinet het beroep voor een ieder (actio popularis) zoals dat nu
nog voorkomt in een aantal wetten (milieuwetgeving, Wet op de
ruimtelijke ordening) afschaffen
In de Algemene wet bestuursrecht wordt de mogelijkheid opgenomen
procedures te bundelen in gevallen waarin voor één activiteit meerdere
besluiten zijn vereist. Ook komt er een voorstel voor een algemene
regeling voor het opleggen en innen van bestuurlijke boetes.
Organisatie Rijksdienst
Doelmatig, afrekenbaar en gericht op het resultaat, zijn
sleutelwoorden voor het functioneren van de overheid. De organisatie
van de Rijksdienst moet daarop ingericht zijn. Het kabinet zal in
oktober een plan van aanpak presenteren hoe binnen het Rijk
bezuinigingen gekoppeld worden aan investeringen in kwaliteit.
Daarnaast zal het kabinet onderzoeken hoe de indeling van ministeries
en diensten kan worden verbeterd, zodat minder mensen beter werk
kunnen doen.
Het Ministerie van BZK moet vier procent bezuinigen door efficiënter
te werken en vijf procent uit volumevermindering. De
volumevermindering betekent dat er over drie jaar 70 voltijd-plaatsen
minder zijn.
Het ingezette beleid, geformuleerd door de werkgroep-Van Rijn, om
specifieke arbeidsmarktknelpunten op te lossen, zal doorgaan. De
kwaliteit van de samenleving blijft in hoge mate afhankelijk van de
prestaties van de publieke sector. Kwaliteit wordt niet in de eerste
plaats geleverd door meer geld uit te geven, maar ook door efficiënter
met geld om te gaan. Efficiënter werken moet leiden tot moderne,
doeltreffende organisaties. Hierbij is verhoging van de
arbeidsproductiviteit een belangrijk punt. In de Trendnota
Arbeidszaken Overheid 2003 staan maatregelen om de
arbeidsproductiviteit te verhogen, zoals meer samenwerking tussen de
verschillende overheidsdiensten met behulp van informatie- en
communicatietechnologie. Ook wordt een systeem van benchmarking en
visitatie ontwikkeld. Hiermee kunnen ministeries of onderdelen
daarbinnen zichzelf toetsen en met elkaar vergelijken.
Om in de toekomst kwantitatief en kwalitatief een goede instroom van
medewerkers te waarborgen, wordt in oktober de publiekscampagne
voortgezet. In de campagne ligt de nadruk op de verbetering van het
imago van het Rijk. De campagne is vooral gericht op universitaire en
hbo-studenten en bestaat uit een serie commercials voor televisie,
radio en magazines. Een belangrijke rol is weggeld voor het digitale
magazine De Verrijking, dat een verdieping geeft van de
campagnethemas. In de begroting is voor deze campagne 7,7 miljoen euro
beschikbaar.
Er komt een rijksbreed Shared Service Centrum, dat voorzieningen op
personeel- en organisatieterrein bundelt. Zo kunnen gemeenschappelijke
investeringen op het terrein van informatie- en
communicatietechnologie worden gedaan en de inkoop bij derden worden
geconcentreerd. Uiteindelijk verbetert dit de kwaliteit van de
personeelsafdeling, doordat meer aandacht kan worden besteed aan
personeelsmanagement en advisering. Voor de opzet van dit centrum
staat in de begroting een half miljoen euro gereserveerd.
In de kwaliteit van het (top)management wordt blijvend geïnvesteerd. Zo komt er een pool van interim-managers uit schaal 17 t/m 19 uit de Algemene Bestuursdienst om de aanwezige managementkwaliteit binnen de rijksdienst optimaal te kunnen benutten. Dit leidt ook tot het terugdringen van de kosten van de inhuur van mensen voor extern advies en management. De pool gaat uiterlijk per 1 januari 2003 van start. Voor dit plan is in de begroting 5 miljoen euro beschikbaar gesteld.
Koninkrijksrelaties
Het beleid van Nederland in de relatie met de Nederlandse Antillen en
Aruba kent als belangrijke uitgangspunten het waarborgen van goed
bestuur, rechtshandhaving en mensenrechten en het bieden van hulp en
samenwerking met als doel de eigen bestuurskracht van de landen te
vergroten.
Herstructurering van de Nederlandse Antillen is van groot belang voor
het functioneren van dat land. Nederland wil daar een bijdrage aan
leveren. Vooral het uitvoeren van de voorstellen over de besteding van
Nederlands ontwikkelingsgeld via een ontwikkelingsfonds hebben daarbij
prioriteit
Nederland zal alleen aanvullende begrotingssteun bovenop de reguliere
ontwikkelingssamenwerking aan de Nederlandse Antillen geven als een
saneringsprogramma door het Internationaal Monetair Fonds (IMF) is
goedgekeurd. Bij het verbeteren van de overheidsfinanciën moet de
Antilliaanse regering zich baseren op het advies van de
commissie-Havermans, inclusief de herstructurering van het
Solidariteitsfonds en de introductie van nieuwe financiële
verhoudingen tussen het Land en de eilanden.
Nederland vindt een status aparte voor Sint Maarten niet wenselijk.
Het kabinet zal dit standpunt duidelijk kenbaar maken aan de
Antilliaanse regering, zodat bij de discussie op de Nederlandse
Antillen met dit standpunt rekening gehouden kan worden.
Behoorlijk bestuur en adequate rechtshandhaving vormen de
basisvoorwaarden voor een stabiele maatschappij. De aandacht van
Nederland voor beide terreinen wordt intensiever. Nadrukkelijker dan
voorheen zal Nederland de regie in handen nemen. Dat geldt in het
bijzonder voor de rechtshandhaving. Over het niveau en kwaliteit
daarvan blijven zorgen bestaan, terwijl ook Nederland direct met de
negatieve gevolgen geconfronteerd wordt.
De gezamenlijke inspanningen door de landen van het Koninkrijk op het
gebied van rechtshandhaving zullen in 2003 worden opgevoerd. Dit zal
extra investeringen met zich meebrengen.
Nederland wil de bestaande samenwerkingsactiviteiten op het terrein
van de rechtshandhaving, zoals de Kustwacht voor de Nederlandse
Antillen en Aruba en het recherchesamenwerkingsteam, voortzetten en
versterken.
De organisatie van de Kustwacht worden gestroomlijnd en waar nodig
verbeterd. Daarnaast zal bijzondere aandacht worden gegeven aan het op
structurele wijze continueren en versterken van het
recherchesamenwerkingsteam voor de aanpak van zware en georganiseerde
criminaliteit.
Over de aanpak van de drugssmokkel zullen met Aruba en de Nederlandse
Antillen aanvullende afspraken worden gemaakt, onder andere over
verscherping van de grensbewaking.
Om het internationaal terrorisme te bestrijden zal Nederland samen met
de Nederlandse Antillen en Aruba de afspraken uit 2001 verder
invullen, met name over de implementatie van internationale
terrorismeverdragen, de bestrijding van het witwassen van crimineel
geld en het vergroten van de samenwerking tussen politie- en
veiligheidsdiensten.
Ontwerp-begroting Binnenlandse Zaken 2003 (bedragen x 1000 euro)
Zie het origineel
http://www.minbzk.nl/asp/get....2&ItmIdt=00013450
.
Uitgaven
1. Grondwet en democratie 5.428
2. Politie 3.681.768
3. Rampenbeheersing en brandweer 138.435
4. Partners in veiligheid 268.296
5. Nationale Veiligheid 71.004
6. Functioneren Openbaar Bestuur 38.847
7. Informatiebeleid Openbare Sector 61.234
8. Integratie Minderheden 163.815
9. Grotestedenbeleid 147.716
10. Arbeidszaken overheid 29.782
11. Kwaliteit Rijksdienst 141.276
12. Algemeen 166.264
13. Nominaal en onvoorzien -2.454
14. Toezicht en onderzoek OOV 5.969
TOTAAL 4.917.380
Ontwerp-begroting Koninkrijksrelaties 2003 (bedragen x 1000 euro)
Uitgaven
1. Waarborgfunctie 15.880
2. Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners 120.526
3. Nominaal en onvoorzien 1.242
TOTAAL 137.648
---
© Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
18 september 2002