Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 16 september 2002

EMBARGO TOT DINSDAG 17 SEPTEMBER, 15.15 UUR

Reactie van Stichting Natuur en Milieu op Rijksbegroting
Kabinet zet natuur, milieu en leefbaarheid op achterstand

Het wordt de verantwoordelijke milieubewuste burger behoorlijk moeilijk gemaakt, de natuur raakt buiten beeld en het openbaar vervoer moet inleveren. Het nieuwe kabinet legt verkeerde prioriteiten. Dat concludeert Stichting Natuur en Milieu uit de vandaag gepresenteerde Rijksbegroting.

De burger die zich bij het milieu en duurzaamheid betrokken voelt en die zijn verantwoordelijkheid zelf in praktijk wil brengen, krijgt het behoorlijk moeilijk bij dit kabinet. Groen investeren wordt minder aantrekkelijk door het verdwijnen van de fiscale voordelen. En energiezuinig gedrag wordt moeilijker door onder andere de uitkleding van het openbaar vervoer en het verdwijnen van premies voor energiezuinige apparaten. Dit pakt ook slecht uit voor het bedrijfsleven. Groene investeringen en een consumentenvraag naar milieuvriendelijke producten zijn immers hard nodig voor modernisering van het bedrijfsleven in de richting van duurzaamheid.

Terwijl werkelijk alle betrokkenen het erover eens zijn dat een forse versnelling geboden is voor de realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (het netwerk van grote natuurgebieden in ons land) en burgers natuur heel belangrijk vinden voor hun recreatie en rust, wil het kabinet minstens 330 miljoen euro bezuinigen op natuurbescherming. Dat is een grote aderlating, met als gevolg dat realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur nog verder wordt vertraagd, tot ver na 2025. Dat is treurigstemmend en onbegrijpelijk.

'De kwaliteit van de leefomgeving van veel mensen zal worden aangetast door het nieuwe verkeersbeleid', aldus directeur Willem-Jan van Grondelle. De komende kabinetsperiode wordt een half miljard euro bezuinigd op de exploitatie van het streek- en stadsvervoer en de aanleg van nieuwe spoor- en light- railverbindingen wordt voor soms jaren naar achteren geschoven. Tegelijk komt wel 420 miljoen euro extra vrij voor meer asfalt, wordt het 'kwartje van Kok' afgeschaft en komt er geen kilometerheffing. Een soort noodwet moet nieuwe wegverbredingen snel mogelijk maken. Het extra autoverkeer als gevolg van meer asfalt, zal de files verplaatsen naar andere wegen en naar steden en dorpen, waar verkeerslawaai en luchtvervuiling dus zullen toenemen.

Nadere inlichtingen:
Willem-Jan van Grondelle, tel. 030-2331328 (privé 035- 6241038\0 Marijke Brunt, tel. 030-2331328 (privé 030-2316169)