Gemeente Eindhoven

Persbericht: 16 september 2002

Burgemeester Daandels verzorgt prijsuitreiking tijdens officiële aftrap

Project Veilig op School opnieuw van start in Deurne

Veilig op School gaat maandag 23 september opnieuw van start; dit maal op het Alfrinkcollege en het Peellandcollege in Deurne. Het project dat vorig jaar ingezet werd op 12 scholen in de regio, start dit schooljaar op drie scholen in Eindhoven en Deurne. Het doel van het project is de bevordering van een veilig leefklimaat in en om scholen voor basis- en voortgezet onderwijs. Veilig op School is een initiatief van Bureau HALT Eindhoven e.o..

Burgemeester Daandels
Maandagochtend om 11.20 uur geeft J. Oomens, deelschoolleider van het Alfrinkcollege, het startsein voor het project op school. Na een voorlichtingsfilm over het project en een korte toelichting door de projectleider van Bureau HALT, Johan Vermeulen, reikt burgemeester Daandels de prijs uit aan de winnaar van de posterwedstrijd. Vervolgens wordt het programma, na een openingswoord door deelschoolleider M. Crompvoets, om 13.15 uur herhaald op het Peellandcollege. Burgemeester Daandels verzorgt ook daar de afsluiting.

Vier jaar
Het project duurt vier jaar. De eerste fase wordt gefinancierd door de provincie. Hierin vinden een beleidsanalyse en een onderzoek plaats onder personeel, leerlingen en ouders naar de situatie op het gebied van veiligheid. Uit de resultaten worden actieplannen geformuleerd voor het tweede en derde jaar, de plannings- en uitvoeringsfase. In het vierde jaar, de evaluatiefase, worden de resultaten gemeten door de onderzoeken uit het eerste jaar nogmaals af te nemen.

Het project is gericht op structurele verbeteringen. Het is niet de bedoeling dat scholen incidentele maatregelen nemen, maar juist dat de preventieve initiatieven structureel worden ingebed in het schoolbeleid. Bij de afsluiting in het vierde jaar wordt daarom niet alleen gekeken naar de behaalde resultaten. Ook de voortgang van de genomen maatregelen is een belangrijk aandachtspunt. Daarmee is continuïteit verzekerd; tevens de kracht van het project.

Het onderzoek richt zich naast schoolbeleid en schoolklimaat op normoverschrijdend en crimineel gedrag, zoals vandalisme, diefstal, pesten en schoolverzuim. De actieplannen kunnen uiteenlopen van het beveiligen van het schoolgebouw tot aan scholing gericht op waarden en normen of weerbaarheid. Maar ook een speelpleinproject of een cursus voor docenten Omgaan met agressie en geweld behoort tot de mogelijkheden. Kortom: alle maatregelen die kunnen bijdragen aan het bevorderen van een leefbaar en veilig leefklimaat in en om de scholen. Voor de uitvoering van de actiepunten maken de werkgroepen zoveel mogelijk gebruik van bestaande expertise en lokale partners. Contacten en netwerken die ontstaan in de projectperiode kunnen dan ook daarna blijven bestaan.

Eindhovens succes
Het project is een direct gevolg van het in mei 2001 afgesloten Eindhovense project Jeugd en Veiligheid op School, waarbij op 12 deelnemende scholen (8 basis en 4 voortgezet onderwijs) structurele verbeteringen zijn doorgevoerd. Zowel leerlingen, ouders als personeel zagen ten tijde van het afsluitende onderzoek een duidelijke verbetering van schoolbeleid en schoolklimaat en een afname van normoverschrijdend en crimineel gedrag. Voor Bureau HALT Eindhoven e.o. reden om het project in de regio uit te gaan voeren. In Deurne start het Hub van Doorne College dit jaar met de tweede fase.