Provincie Noord-Holland

Vervanging schuimbeton busbaan Zuidtak Zuidtangent

Tussen de N207 en de Lucas Bolsstraat in Nieuw-Vennep wordt het eerste deel aangelegd van de busbaan van de Zuidtak. Voor de fundering wordt schuimbeton gebruikt. De kwaliteit voldoet echter niet aan de eisen die de provincie Noord-Holland en de aannemer stellen. De aannemer haalt daarom over een afstand van 1 kilometer het schuimbeton weg. De kosten van de herstelwerkzaamheden komen voor rekening van de aannemer.

Tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep komt de vrije busbaan van de Zuidtak. Het is een nieuw onderdeel van de Zuidtangent. De Zuidtak sluit in Hoofddorp - op de Van Heuven Goedhartlaan - aan op de Zuidtangent. In Nieuw-Vennep sluit de Zuidtak - onder Getsewoud-Zuid - aan op de N207.

Tussen de N207 en de Lucas Bolsstraat in Nieuw-Vennep wordt het eerste deel van de busbaan aangelegd.

De werkzaamheden zijn opgedragen via een zogenaamd build & design overeenkomst, wat betekent dat de aannemer voor de uitvoering én voor het ontwerp verantwoordelijk is. Tussen de provincie Noord-Holland en de aannemer zijn strikte afspraken gemaakt over de totstandkoming en de gewenste kwaliteit van de busbaan. De aannemer heeft een alternatief aangeboden, waarbij de fundering in schuimbeton wordt uitgevoerd. Dit heeft voordelen tijdens de uitvoering. Een kortere uitvoeringsperiode, minder vrachtverkeer en geen verzakking van de ondergrond. Tijdens de uitvoering zijn er echter problemen ontstaan met de menginstallaties, waardoor de kwaliteit van het schuimbeton zeer wisselend is. Op verschillende plaatsen was het beton niet sterk genoeg en was het beton te zwaar voor de ondergrond. Daarom wordt op dit moment over een afstand van bijna 1 kilometer het schuimbeton eruit gehaald. De financiële gevolgen van de herstelwerkzaamheden komen voor rekening van de aannemer.

De aannemer is al bezig het aanwezige schuimbeton van de busbaan weg te halen. Dat duurt tot ongeveer 20 september. Aansluitend start de aannemer met de nieuwe betonverharding ter hoogte van de Lucas Bolsstraat. De aannemer gaat alle zeilen bijzetten om dit deel van de busbaan - volgens de oorspronkelijke planning - eind dit jaar klaar te hebben.

De aanleg van het tracé van Hoofddorp naar Nieuw-Vennep is in drie delen opgedeeld. Een deel van het tracé, ook wel cluster 3 genoemd, loopt door Getsewoud tussen de Lucas Bolsstraat en de N207. Eind 2002 is de aanleg van cluster 3, inclusief drie tijdelijke haltes, gereed. De twee andere clusters zijn nog in onderzoek.
De Zuidtangent is openbaar vervoer van hoge kwaliteit tussen Haarlem, Vijfhuizen, Hoofddorp, Schiphol, Amstelveen, Ouderkerk a/d Amstel, Amsterdam-Zuidoost en IJburg. Het deel tussen station Haarlem CS en het Bijlmerstation in Amsterdam is nu al in gebruik. In 2008 is de rest van het tracé klaar. Tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp komt de Zuidtak van de Zuidtangent. De Zuidtak is op 1 januari 2006 klaar.

Inlichtingen voor de pers: S. Boedijn, 023-5144458 Sacha Boedijn 23-9-2002 18:12:00