Rabobank Nederland

Rabobank verwacht lichte rendementsgroei voor industrie, transport en dienstverlening
Rabobank Nederland, 24/9/2002 03:24 PM

---

Uit de nieuwste, 26e uitgave van Rabobank Cijfers & Trends blijkt dat grotere bedrijven in de industrie, groothandel en transport het eerst profiteren van economisch herstel. Voor deze sectoren wordt in de loop van 2003 een lichte verbetering verwacht. Voor de meeste sectoren geldt echter wat betreft het rendement een pas op de plaats. Dit vooruitzicht hield John van Nuenen, lid van de raad van bestuur van de Rabobank Groep, zijn gehoor voor op 24 september op de Floriade.

In zijn presentatie schetste Van Nuenen per sector de belangrijkste ontwikkelingen:

Industrie: een conjunctuurgevoelige sector waarvoor een geleidelijk herstel wordt verwacht. Export is hier de aanjager van de groei. Kiezen voor product- en procesinnovatie is noodzakelijk. Dit betekent investeren in technologische kennis en verhogen van toegevoegde waarde. Dit betekent ook samenwerken met andere bedrijven.

Bouw: op middellange termijn productiegroei. Dit jaar zien we nog een daling in de productie van 0, 5%. De nieuwbouw daalt 4-6%. De verwachte stijging in de grond-, weg- en waterbouw en in de sector renovatie, onderhoud en herstel compenseert de daling niet geheel. Op middellange termijn zal de productie groeien.

Groothandel: dit jaar groeit de omzet nog wel iets, maar het volume niet meer. In 2003 zou het volume licht kunnen groeien. Zowel leveranciers als afnemers stellen steeds hogere eisen op het gebied van logistieke efficiency en toegevoegde waarde.

Detailhandel food: deze sector is relatief ongevoelig voor conjunctuurschommelingen. Dit jaar neemt het volume zelfs iets toe. Prijsstijgingen zorgen ervoor dat in deze sector de omzet behoorlijk stijgt. Voor 2003 zal het volume niet veel groeien.

Detailhandel non food: winkelen in Nederland is duurder geworden. Prijsstijgingen vonden hun oorzaak in duurdere inkoop, luxere wensen bij de consument en schaarste op de arbeidsmarkt. Daarnaast zien we minder koopbereidheid door de daling van het consumentenvertrouwen, Dit zien we terug in een licht dalend volume in 2002. Bij het aantrekken van de consumentenbestedingen zal de detailhandel non food zijn afzet zien groeien in volume.

Horeca en Recreatie: dit jaar is er sprake van een forse prijsstijging, die de volumedaling maskeert. Voor 2003 wordt een minimale volumestijging verwacht. Nederlanders hebben veel vrije tijd en zijn bereid een deel van hun inkomen te spenderen in deze sector. Om te kunnen voldoen aan de vele en soms grillige wensen van de consument moeten formules continu vernieuwd worden. Flexibiliteit en innovatie zijn hier sleutelwoorden.

Transport: een conjunctuurgevoelige sector, waarin een afnemend ladingaanbod overcapaciteit deed ontstaan. Verwacht wordt dat met herstel van de economie ook deze sector weer profiteert.

Dienstverlening: oorspronkelijk werd een volumestijging van ruim 1% voor 2002 verwacht. Het herstel blijft nog wat uit, zodat er dit jaar nog geen volumetoename plaatsvindt. Het herstel wordt in 2003 verwacht. Uitzendbureaus en bedrijven die specialisten detacheren maken moeilijke tijden door. Ook bouw-gerelateerde branches (ingenieurs en makelaars) houden rekening met lagere groei.

Op 24 september is de 26e uitgave verschenen van Rabobank 'Cijfers & Trends, dè vraagbaak voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB). In deze studie zijn de economische ontwikkelingen en toekomstperspectieven van 75 branches in het MKB onderzocht. Het onderzoek biedt de ondernemer uitgebreide en realistische informatie waarmee hij de situatie van zijn eigen bedrijf kan vergelijken. Deze keer is uitgebreid stilgestaan bij het thema innovatie.