Rabobank Nederland

Rabobank: lagere omzetstijging in horeca ondanks prijsstijging Rabobank Nederland, 24/9/2002 03:46 PM

---

Uit de nieuwste, 26e uitgave van Rabobank Cijfers & Trends blijkt dat de omzet in de sector horeca en recreatie minder is gestegen dan in voorafgaande jaren. Grotere bedrijven binnen deze sector zullen beter in kunnen spelen op het steeds veranderende consumentengedrag. Dit vooruitzicht hield John van Nuenen, lid van de raad van bestuur van de Rabobank Groep, zijn gehoor voor op 24 september op de Floriade.

Volgens de nieuwste Rabobank Cijfers & Trends leed ook de horecasector vorig jaar onder de afvlakkende economie. De omzet is steeg nog wel met 3,8%, maar dat was toch een stuk lager dan de +5,6% van 2000 en de
+6,1% van 1999. Het economisch belang van de recreatiesector is niet te verwaarlozen. De bedrijfstak biedt werk aan ruim 460.000 personen, dat is 6,8% van de werkzame beroepsbevolking. Met een omzet van ruim 22,5 miljard euro levert de recreatiesector een bijdrage van 2,6% aan het bruto binnenlands product.

Trend We leven in een welvarend land en dat vertaalt zich in veel vrije tijd en een hoog besteedbaar inkomen. Aanbieders in de horeca en recreatie doen hun best om consument naar de zin te maken. Ze investeren en vernieuwen volop om gasten aan te trekken en nieuwe markten aan te boren.

Grotere bedrijven kunnen sneller inhaken op de steeds veranderende consumentenbehoefte dan kleinere ondernemers. Sommige kleine ondernemers hebben moeite het hoofd boven water te houden. Het aantal horecabedrijven daalde vorig jaar met met 0,4% tot 45.500 bedrijven. Die daling kwam vooral voor rekening van de kleinschalige bedrijven.

Verwacht mag worden dat de consument vaker per jaar op vakantie gaat, waarbij de kansen voor de recreatiebedrijven vooral bij de korte vakanties liggen. De omzet van zowel bungalowbedrijven als campings in eigen land kan daardoor de komende jaren nog licht toenemen.

De vakantievierder is op zoek naar spanning en avontuur, ook als hij in Nederland vakantie viert. Ondernemers in de recreatiesector kunnen hierop inspelen met nieuwe en spannende activiteiten. Ondernemers kunnen zich ook richten op andere doelgroepen, zoals jeugd, senioren, of mensen die rust en ruimte zoeken.

Veel recreatieondernemers investeren in groen op het bedrijf en de aangrenzende gebieden. Daarmee zijn ze belangrijk voor de vitaliteit en leefbaarheid van het platteland. Overal in het land vinden reconstructies plaats van het landelijk gebied, zodat agrarische en toeristische activiteiten zij aan zij kunnen plaatsvinden zonder schadelijk effecten voor de natuur.

Horeca en innovatie Het NIPO heeft in opdracht van de Rabobank onderzoek gedaan naar innovatie in het MKB. Enkele uitkomsten uit dit onderzoek met betrekking tot de horeca:


- Acht van de tien ondernemingen in de horeca en recreatie hebben de afgelopen twee jaar vernieuwingen doorgevoerd. De restaurants zijn het meest innovatief - De innovaties in de horeca en recreatie zijn met name gericht op verbetering van producten en bedrijfsprocessen. In de hotelbranche wordt procesverbetering vaak genoemd naast toepassing van ICT-technologie. - De belangrijkste motieven om te innoveren zijn omzetgroei en de behoefte om zich te presenteren als een onderneming die maatschappelijk verantwoord onderneemt. Daarnaast spelen efficiency-verhoging en verandering van wet- en regelgeving een rol - Wat opvalt in vergelijking met andere sectoren is de belangrijke rol die het personeel in de horeca en recreatie speelt als stimulator van innovaties. - De horecaondernemers maken relatief gezien weinig gebruik van kennis en middelen van derden. Indien hiervan wel gebruik wordt gemaakt, vormen de brancheorganisaties de belangrijkste partij.

Op 24 september is de 26e uitgave verschenen van Rabobank Cijfers & Trends, dè vraagbaak voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB). In deze studie zijn de economische ontwikkelingen en toekomstperspectieven van 75 branches in het MKB onderzocht. Het onderzoek biedt de ondernemer uitgebreide en realistische informatie waarmee hij de situatie van zijn eigen bedrijf kan vergelijken. Deze keer is uitgebreid stilgestaan bij het thema innovatie.