Rabobank Nederland

Rabobank voorziet lichte omzetgroei in detailhandel Rabobank Nederland, 24/9/2002 03:44 PM

---

Uit de nieuwste, 26e uitgave van Rabobank Cijfers & Trends blijkt dat grotere bedrijven in de industrie, groothandel en transport het eerst profiteren van economisch herstel. Voor deze sectoren wordt in de loop van 2003 een lichte verbetering verwacht. Voor de meeste sectoren geldt echter wat betreft het rendement een pas op de plaats. Dit vooruitzicht hield John van Nuenen, lid van de raad van bestuur van de Rabobank Groep, zijn gehoor voor op 24 september op de Floriade.

Rabobank Cijfers & Trends 2002 toont dat de Nederlandse groothandel in 2001 minder succesvol was dan het jaar ervoor. De omzetgroei bleef steken op 4%. De rentabiliteit van de sector daalde ten opzichte van 2000 met ruim 1%. Voor 2002 wordt een lichte omzetgroei van 3%, geen volumegroei en een kleine verbetering van de rentabiliteit verwacht, met name in de tweede helft van het jaar. Al met al zijn de verwachtingen voor de sector gematigd positief.

In totaal telt de groothandel 54.000 ondernemingen met 465.000 werknemers. Hoe belangrijk deze sector is voor de Nederlandse economie, wordt nog eens onderstreept door de cijfers. De omzet bedraagt 255 miljard euro, waarin begrepen een export van 100 miljard. De groothandel neemt 11% van de werkgelegenheid en 14% van de nationale bruto toegevoegde waarde voor zijn rekening.

Trends De groothandel heeft te maken met veel veranderingen: concentratie aan de afnemerskant, concentratie aan de leverancierskant, internationalisering en margeverkrapping. Leveranciers en afnemers eisen logistieke efficiency en toegevoegde waarde. De groothandel wordt hierdoor gedwongen om zijn sterke punten verder uit te bouwen. Daarnaast moet gestreefd worden naar kostenbeheersing en behoud van de omzet.

Kostenbeheersing kan vooral bereikt worden door samenwerking. Behoud van de omzet valt te bereiken door je afnemers aan je te binden. In de consumentengoederensector gebeurt dat bijvoorbeeld door het opkopen van apotheken door farmaceutische groothandels. De groothandel die afzet aan bedrijfsmatige eindverbruikers, bindt zijn klanten door toegevoegde waarde te leveren. Naast de levering van producten wordt steeds vaker een uitgebreid dienstenpakket aangeboden waaronder onderhoudsservice, engineering, training e.d. worden aangeboden. De afnemers worden steeds meer partners.

Met een fijnmazig distributienetwerk, een hoge automatiseringsgraad en een grote kennis van markten en producten heeft de groothandel alle troeven in handen om succesvol te blijven functioneren. Zaak is dat kansen, zodra ze zich voordoen, worden onderkend en benut. Waar dit niet op eigen kracht lukt zal samenwerking in veel gevallen de sleutelfactor tot succes zijn.

Groothandel en innovatie Het NIPO heeft in opdracht van de Rabobank onderzoek gedaan naar innovatie in het MKB. Enkele uitkomsten uit dit onderzoek met betrekking tot de groothandel:


- De groothandel is meer dan gemiddeld innovatief in vergelijking met andere sectoren. Bij groothandels in kantoormachines en computers is de innovatiegraad zelfs 100%.


- De innovaties zijn op de eerste plaats gericht op verbetering van bestaande producten of diensten en op het toepassen van nieuwe ICT- of automatiseringstechnieken. Daarnaast zijn innovaties op het gebied van logistiek belangrijk; logistiek is immers een van de kerncompetenties.
- Opvallend is dat bij de groothandel voor verpakkingsmaterialen 46% van de innovaties nieuw zijn voor de branche. In de andere branches zijn de innovaties voor het overgrote deel alleen nieuw voor het bedrijf zelf. - In de groothandel is het belangrijkste motief om te innoveren het realiseren van omzetgroei. - Ondernemers in de groothandel maken relatief weinig gebruik van kennis en middelen van andere bedrijven of instellingen. Als er wel een beroep wordt gedaan op derden, dan zijn dit meestal collega-bedrijven en de leveranciers van productiemiddelen.

Op 24 september is de 26e uitgave verschenen van Rabobank Cijfers & Trends, dè vraagbaak voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB). In deze studie zijn de economische ontwikkelingen en toekomstperspectieven van 75 branches in het MKB onderzocht. Het onderzoek biedt de ondernemer uitgebreide en realistische informatie waarmee hij de situatie van zijn eigen bedrijf kan vergelijken. Deze keer is uitgebreid stilgestaan bij het thema innovatie.