Travel Unie International Nederland N.V.

Nieuwe reiswinkel 'station centraal' plaatst treinwagons in amersfoort

Historische treinwagons worden per speciaal wegtransport uit Noorwegen overgebracht

Amersfoort, 24 september 2002 - Vanuit Noorwegen worden deze week twee historische treinwagons per speciaal wegtransport van de firma Van den Herik Speciaal Transport naar Amersfoort vervoerd. Naar goede verwachting komt het transport vrijdagmiddag 27 september rond 13.00 uur aan. Dan zullen beide treinstellen met enorme hijskranen op speciale rails worden geplaatst, pal naast de in aanbouw zijnde, vernieuwende reiswinkel 'Station Centraal' van TUI Nederland. Beide wagons sluiten uitstekend aan bij de bijzondere reisformule die Station Centraal vanaf eind dit jaar voor reisliefhebbers zal worden.

Eind 2002 start een nieuwe reiswinkel met de naam Station Centraal in het voormalige stationsgebouw aan het Smallepad 15 in Amersfoort. De reiswinkel zal in niets lijken op een reisbureau of toeristisch bedrijf. Er is gekozen voor een monumentaal stationspand, omdat treinen altijd tot de verbeelding spreken wanneer het om reizen gaat. De historische treinwagons die eind deze week aankomen in Amersfoort, worden op speciale rails naast Station Centraal geplaatst om die verbeelding nog meer te benadrukken. Dit historische stationsgebouw zal in november worden geopend. Daarna wordt nog enkele maanden proefgedraaid, waarna eind dit jaar de liefhebbers van reizen welkom zullen zijn in Station Centraal.

Terwijl het gebouw van binnen een forse verandering ondergaat, wordt ook buiten het nodige gerealiseerd. Bart Robberecht is als manager van Station Centraal enthousiast over de nieuwe aanwinst: "Na een speurtocht van maanden door heel Europa zijn er twee prachtige treinstellen gekocht in Oslo. Naar verwachting vrijdagmiddag 27 september 2002 rond 13.00 uur komen vanuit Noorwegen met een speciaal wegtransport deze twee bijzondere historische treinstellen aan in Amersfoort. Het transport is circa drie dagen onderweg. Op speciale rails worden deze treinwagons geplaatst ter voorziening van kantoorruimte en toiletruimte van de reiswinkel. De treinstellen zijn geheel authentiek en zijn afkomstig uit een opslagruimte in een berg nabij het Noorse Oslo."

Beide treinstellen worden deze week op immense diepladers over de weg en per schip naar Nederland vervoerd. Het transport wordt geregisseerd door Marijke Zwagerman van Van den Herik Speciaal Transport uit Nederhorst den Berg. De ene wagon is een Type 600 II Skabo elektrische tram met teakhouten opbouw die is gebouwd in 1951. Deze tram staat op 4 assen en heeft een lengte van 14.45 meter, breedte 3.20 meter, hoogte 3.64 meter, gewicht 28.000 kilogram. In de jaren 50 is deze wagon gebruikt tijdens de Olympische winterspelen in het Noorse Holmenkol. Hiermee werden de winterspelers en bezoekers vervoerd. De andere wagon is een treinstel met gesloten balkons uit het bouwjaar 1929/1930. De lengte is 13.90 meter, de breedte 3.10 meter en de hoogte 3.80 meter. Het gewicht is 21.000 kilogram. Dit treinstel is o.a. gebruikt voor Noorse televisieuitzendingen van Sesamstraat. Voor dit speciale transport worden de volgende grote trekkers en opleggers van Zwagerman Transport ingezet: de ene trekker is een 4-assige MAN met een 500 PK dieselmotor en een 4-assige Faymonville Euro-dieplader. De totale lengte van deze combinatie bedraagt 30 meter. De andere trekker is een 2-assige MAN met een 360 PK dieselmotor en een 5-assige Nooteboom oplegger met een bijzonder laadhoogte van slechts 60 cm boven de grond. De totale lengte van deze combinatie is 23 meter. Op de locatie bij Station Centraal in Amersfoort wordt gelost met behulp van twee 50 ton's kranen.