Halfjaarresultaten - 27/09/2002

Fardis - Halfjaarresultaten 2002

Halfjaarresultaten 2002 - EBITDA STIJGT MET MEER DAN 20% Fardis (Euronext: FARB), de producent van industriële folies, composteerbare verpakkingen en huisvuilzakken, maakt behoorlijke resultaten bekend voor het eerste halfjaar van 2002. De omzet van het bedrijf uit Beerse daalt weliswaar met 14% tot 53,67 miljoen EUR vergeleken met de eerste jaarhelft van 2001, maar daar is onder meer de deconsolidatie van Phoenix eind 2001 niet vreemd aan. De operationele kasstroom (EBITDA) stijgt met 22%, van 4,54 miljoen EUR in de eerste jaarhelft van 2001 tot 5,54 miljoen EUR in dezelfde periode dit jaar. Het bedrijfsresultaat daalt met 7% tegenover de eerste zes maanden van 2001 tot 3,27 miljoen EUR. Het resultaat voor belastingen gaat er 29% op vooruit tot 1,8 miljoen EUR. Bij deze resultaten dient de sterke stijging van de grondstofprijzen in het tweede kwartaal van dit jaar met een negatieve impact van 0,8 miljoen EUR - zeker in acht te worden genomen. Het netto groepsresultaat komt op 0,77 miljoen EUR, hetgeen 34% lager is dan in het eerste halfjaar van 2001. Hierin speelt het negatief effect van het Duitse Apack, waarin Fardis een participatie heeft van 35,8% (augustus 2001) en dat via vermogensmutatie in de resultaten wordt opgenomen. Aansluitend op de kapitaalverhoging van 885.000 EUR in augustus - waarop Fivanco en Swiss Re inschreven , die werd gebruikt voor de ondersteuning van Apack, plant Fardis een tweede tranche in de vorm van een publieke operatie voor het einde van dit jaar. De recessie heeft tot dusver weinig impact op de groepsresultaten en Fardis verwacht op het einde van 2002 bevestiging van de 20% groei in EBITDA ten opzichte van vorig jaar. Omzetdaling vooral ten gevolge van deconsolidatie Phoenix eind 2001 De omzet van Fardis liep in het eerste halfjaar van 2002 terug met 14% tot 53,67 miljoen EUR vergeleken met de omzet van 62,07 miljoen EUR in dezelfde periode van 2001. De voornaamste factoren zijn de deconsolidatie van Phoenix (- 6,34 miljoen EUR) en de lagere grondstofprijzen in het eerste halfjaar van 2002 vergeleken met dezelfde periode van 2001 (- 3,7 miljoen EUR). (Gezien Fardis de grondstofprijs doorrekent in zijn verkoopprijzen heeft een wijziging van de grondstofprijs een effect op Fardis omzet.) De Franse BOPP (bi-georiënteerd polipropyleen)-folie specialist Sofilma, door Fardis overgenomen in het tweede kwartaal van vorig jaar, had daarentegen een positief effect op de omzet van 1,5 miljoen EUR. De omzet van de competentie Verpakkingen ging van 50,8 miljoen EUR op 30 juni 2001 naar 42 miljoen EUR op 30 juni dit jaar. De deconsolidatie van Phoenix (- 6,34 miljoen EUR) en de lagere grondstofprijzen (- 3,3 miljoen EUR) spelen daar een belangrijke rol in. Ondanks de deconsolidatie van Phoenix blijft dit het belangrijkste segment. In de tweede jaarhelft van 2002 zal dat bovendien nog versterkt worden vermits Aegis vanaf 1 juli voor 100% wordt geconsolideerd ten gevolge van de overname eind mei van de resterende 50% van de aandelen. Het aandeel hoogwaardig bedrukte folies nam toe van 42% van de groepsomzet vorig jaar tot ongeveer 48%, hetgeen vooral door de deconsolidatie van Phoenix en het uitvoeren van het investeringsprogramma is bewerkstelligd. De acquisitie van Sofilma verruimde bovendien het productenpakket met BOPP-folie. Naast de overname van Sofilma heeft ook de implementatie van nieuwe machines waaronder een tienkleurendrukpers bij Ceisa en een laminatenfolie-machine in Beerse een belangrijke rol gespeeld. De omzet van de competentie Afvalverwijdering steeg met 2% tot 10,4 miljoen EUR. Zonder het effect van de lagere grondstofprijzen in de eerste zes maanden van dit jaar (vergeleken met de eerste jaarhelft van 2001) zou de groei zelfs op circa 6% uitkomen. Deze organische groei is het resultaat van de toename met 40%, vergeleken met het eerste halfjaar van 2001, van de huisvuilzakkenproductie in Tsjechië. Ook bij de Waalse huisvuilzakkenproducent Mosatec begint de productie op dreef te komen. De competentie Toegepaste Bio Tech & Specialiteiten nam in de eerste jaarhelft in omzet toe met 9% tot 1,2 miljoen EUR. Vooral de industriële bio-folies namen in belang toe, meer in het bijzonder de laminatenfolie en maandverbandfolie, alsook de handel in bio-bekers en -bestek. De toekomst ziet er goed uit temeer daar de combinatie bio-schaaltjes en bio-afbreekbare stretchfolie begint aan te slaan bij enkele grote klanten zoals Sainsbury. EBITDA stijgt meer dan 20%; grondstofprijsstijging beïnvloedt resultaten Waar Fardis tijdens de eerste helft van 2001 een EBITDA van 4,54 miljoen EUR realiseerde, bedraagt deze voor dezelfde periode dit jaar 5,54 miljoen EUR, hetgeen een vooruitgang betekent van meer dan 20%. Over de drie laatste jaren steeg de EBITDA gemiddeld met 37,5%. De grondstofprijzen tekenden een sterke stijging op in het tweede kwartaal van dit jaar in vergelijking met het daaraan voorafgaande kwartaal. Die stijging kon mits een lichte vertraging grotendeels worden doorgerekend in de eindprijzen. Het vertragingseffect had een negatieve impact op de operationele resultaten van om en bij de 0,8 miljoen EUR. Zonder dit effect zou het bedrijfsresultaat niet dalen met 7% tegenover het eerste halfjaar van 2001 tot 3,27 miljoen EUR, maar stijgen met 17%. Volgens dezelfde logica zou het courant resultaat niet dalen tot 1,81 miljoen EUR maar stijgen met 0,37 miljoen EUR. Ondanks het vertragingseffect gingen zowel het resultaat voor belastingen (+29%) als het resultaat na belastingen en voor afschrijving goodwill erop vooruit (+8%). Fardis wist deze goede prestatie vooral te realiseren door zijn innovatieve en hoge toegevoegde waarde producten, zoals de bio-mailingfolie, de BOPP film en de hoogwaardig bedrukte folies, en synergie-effecten. Het netto groepsresultaat komt op 30 juni 2002 op 0,77 miljoen EUR, 34% lager dan de 1,17 miljoen EUR voor de eerste 6 maanden van 2001. De grondstofprijsverhoging in het tweede kwartaal van 2002 en Apack spelen hierin een belangrijke rol. Apack, waarin Fardis een deelname van 35,8% heeft en dat in de resultaten wordt opgenomen via vermogensmutatie, had een negatief effect van 0,42 miljoen EUR. Sinds Fardis participatie in augustus 2001 heeft Apack zijn productie met succes opgestart en de eerste verkoopsresultaten binnengehaald (met onder meer referenties als Sainsbury en Waitrose). Fardis gelooft dan ook sterk in de commerciële slaagkansen van Apack maar maakt wel de kanttekening dat het samen met de andere aandeelhouders momenteel naar een oplossing zoekt in de vorm van bijkomende financieringen voor de openstaande schulden, die Apack meedraagt uit het verleden. De marktvooruitzichten zijn evenwel positief zodat een cash flow break-even situatie haalbaar is tegen medio 2003. Markante feiten H1 2002 Fardis verwierf de overige 50% van Aegis en GO2. Op 28 mei kondigde Fardis aan dat het de resterende 50 % van de aandelen verwierf van Segers & Balcaen in de joint ventures Aegis en G02. De 50/50-joint ventures Aegis en GO2 werden in 1999 opgericht. Kort daarna namen deze ondernemingen respectievelijk de kunststofafdeling (exclusief draagtassen) en het daarbij horende onroerend goed over van Eurozak nv. Het productengamma van Aegis bestaat voornamelijk uit hoogwaardige polyamide barrièrefolie, luiersluiting, laminatenfolie, diepvriesfolie en verzendzakken. Aegis heeft 120 werknemers in dienst en realiseert een omzet van meer dan 20 miljoen EUR. De transactie gebeurde op basis van een aandelenruil, via een inbreng in natura waarvoor een kapitaalverhoging werd gerealiseerd met 64.917 nieuwe Fardis-aandelen aan 12 EUR per aandeel. De verwatering bedraagt -bij volledige dilutie- 3,45%. Aegis en GO2 worden per 1 juli 2002 aan 100 % geconsolideerd. Belgische Milieuprijs 2002 Samen met Colruyt, Sidmar en Solvay werd Fardis eind april bekroond met de Belgische Milieuprijs 2002, een tweejaarlijks initiatief van de vier Belgische werkgeversorganisaties VBO (Verbond van Belgische Ondernemingen), VEV (Vlaams Economisch Verbond), VOB (Verbond van Ondernemingen te Brussel) en UWE (Union Wallonne des Entreprises). In de categorie Producten voor duurzame ontwikkeling kaapte Fardis tussen 11 andere inzendingen de prijs weg. Het gaat om schaaltjes gemaakt uit zetmeel en cellulose met daarop een folie, geschikt om groenten, fruit en vlees in te verpakken. De jury koos het product van Fardis omwille van de zeldzame combinatie van biodegradeerbaarheid en duurzaamheid. Vooruitzichten De productie in de fabriek in Tsjechië raakt verder op dreef. Een aantal investeringen zoals de tienkleurendrukpers bij Ceisa en de laminatenfolie-machine in Beerse zijn in de eerste jaarhelft operationeel geworden. Voor Apack zoekt Fardis samen met de andere aandeelhouders naar een oplossing in de vorm van bijkomende financieringen voor de openstaande schulden, die Apack meedraagt uit het verleden. Daarnaast werkt Fardis verder aan de integratie van de groep. Rekening houdende met de impact van de algemeen verzwakte economie, kan Fardis een redelijk goed gevuld orderboek voorleggen. Voor 2002 verwacht het management dat zonder onvoorziene omstandigheden de EBITDA over het ganse jaar zal verbeteren met 20%. Fardis maakt ondertussen verder werk van de versterking van de balans en het verminderen van de schuldgraad. Na de kapitaalverhogingen eind juni (779.000 miljoen EUR) en in augustus (885.000 EUR) is er nog een tranche voorzien in de vorm van een publieke operatie in het tweede halfjaar van 2002. Fardis is producent van industriële folies, biologisch afbreekbare verpakkingen en huisvuilzakken en is gespecialiseerd in de hoogwaardige bedrukking van folies. In 2001 realiseerde Fardis een geconsolideerde omzet van 112 miljoen EUR met ongeveer 550 medewerkers. Zestig procent van de productie is bestemd voor export naar landen zoals Duitsland, Frankrijk en Nederland maar ook Brazilië, China en Turkije, om er enkele te noemen. Op het vlak van composteerbare zakken was Fardis trouwens het eerste bedrijf in de wereld dat een OK Compost-keurmerk kreeg voor zijn zakken in composteerbare materie. Fardis kreeg bovendien van het Belgisch Verpakkingsinstituut de Oscar van de verpakking 1998 en van het Europees Verpakkingsinstituut de Eurostar 2000 voor zijn innovatieve, biologisch afbreekbare zakken met trekbandsluiting. In 2002 werd Fardis bekroond met de Belgische Milieuprijs voor zijn biologisch afbreekbare en composteerbare groenten-, fruit- en vleesverpakking. Voor meer informatie, zie www.fardis.org.

Bron: Fardis
Provider: Euronext Brussels