Gemeente Breda

27-09-2002

Gemeente stelt geld beschikbaar voor aanpak gehele Prins Hendrikstraat Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het definitief ontwerp van de herinrichting van de gehele Prins Hendrikstraat. Op 18 juni 2002 heeft het college het voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de Prins Hendrikstraat vrijgegeven voor consultatie. Het betrof toen niet de gehele Prins Hendrikstraat, maar het deel van het Valkeniersplein tot en met het kruispunt met de Rozenlaan/Strijenlaan. Inmiddels is het tijdens het ontwerpproces financieel mogelijk gebleken de gehele Prins Hendrikstraat te reconstrueren. Het college komt hiermee ook tegemoet aan de wensen van de bewoners.

Aanpak gehele Prins Hendrikstraat
Tijdens het uitwerken de plannen is gebleken dat het in het Meerjareninvesteringsplan opgenomen bedrag voor de Prins Hendrikstraat ( 1.188.910,-) toereikend is om de gehele Prins Hendrikstraat aan te pakken. Dit is dus van het Valkeniersplein tot het kruispunt met het Oranjeplein (viaduct over zuidelijke rondweg). In de eerdere kostenraming van het voorlopig ontwerp waren een aantal factoren nog onzeker. Deze kosten zijn inmiddels bekend.

Het plan
Ook na de herinrichting blijft de Prins Hendrikstraat voorrangsweg. De straat heeft door zijn historie en ligging een belangrijke verkeersfunctie. Bovendien maakt de straat deel uit van een busroute. Wel krijgt de Prins Hendrikstraat na de herinrichting een maximumsnelheid van 30 km per uur. Plateaus op de kruisingen ondersteunen de invoering van een 30 km-gebied en zorgen voor lagere snelheden. De plateaus worden zo vormgegeven dat aan de comforteisen van de bus wordt tegemoetgekomen.
Door het aanbrengen van een tweezijdige doorgaande bomenrij, de aanleg van passende verharding en het versmallen van de straat wordt het vroegere wegprofiel hersteld. Om een laaneffect te verkrijgen, komt er aan weerszijden een rij linden. Om de rijbaan visueel te versmallen en de fietser een eigen plaats te geven wordt deze opgedeeld in een smalle rijstrook met aan weerszijden fietsstroken. In het ontwerp is gekozen voor een strakke gebakken straatsteen. Door deze te leggen op een stevige wegfundering nemen de trillingen en geluidoverlast flink af.
Overigens is na verzoek van veel bewoners besloten de zebra bij de Ploegstraat te handhaven.

Planning
De planning is om in mei 2003 te starten met de herinrichting. Het streven is voor december 2003 het project afgerond te hebben. Alle betrokkenen worden vooraf de start uitgebreid geïnformeerd. Op 1 oktober wordt het plan in de Commissie SOVV behandeld. Op 31 oktober zal de gemeenteraad over het plan een besluit nemen.

Breda, 27 september 2002