NMBS

02/10/01

Trein verzorgt grootschalig bietentransport

Vanaf morgen rijden weer bietentreinen naar de suikerfabriek van Moerbeke-Waas.

De opbrengst van de suikerbieten dit jaar stelt goede vooruitzichten. Tot het einde van de campagne zal naar schatting 150.000 ton bieten worden aangevoerd uit Poperinge. Dat is bijna een derde meer dan vorig jaar toen de trein 118.000 ton bieten vervoerde. De NMBS laat hiervoor op weekdagen 2 volle treinen heen en weer sporen tussen Poperinge en Moerbeke-Waas. Ook op zaterdag rijdt er een trein heen en terug tussen de twee stations.

De milieubewuste keuze van de suikerfabriek voor de trein haalt houdt ongeveer 7500 vrachtwagens over 120 km (= 900 000 vrachtwagenkilometers samen) van de weg. En vermits die vrachtwagens via het Gentse havengebied zouden rijden, wordt hier extra verkeersoverlast vermeden.

Het traject van de treinen loopt via de spoorlijnen Poperinge-Kortrijk en Kortrijk-Gent. Vanaf de Gentse Haven rijden de treinen op de spoorlijn langs de Kennedylaan tot aan de fabrieksterreinen van de staalfabriek Sidmar. Van daaraf gebruiken de treinen de oude goederenlijn 77 tot in Moerbeke-Waas. Die lijn wordt jaarlijks enkel tijdens die paar maanden gebruikt en dwarst ter hoogte van Sidmar de drukke Kennedylaan.

Op het grondgebied van Zelzate en Wachtebeke bestaan op die spoorlijn nog een tiental overwegen. Niettegenstaande de overwegen die op een openbare weg liggen, uitgerust zijn met rode lichten en belsignaal, stelt de NMBS elk jaar vast dat veel weggebruikers zich bij het begin van de campagne laten verrassen door de bietentreinen en er jaarlijks ongevallen gebeuren. Tussen de Kennedylaan en de suikerfabriek liggen ook enkele overwegen op weinig gebruikte landwegen. Die overwegen zijn enkel uitgerust met een Sint-Andrieskruis. Wie daar voorbijkomt moet dus bijzonder op zijn hoede zijn.

© 2002 NMBS