ERNST AND YOUNG

Concurrentiepositie Rotterdamse Haven

Concurrentiepositie Rotterdamse haven in het
geding door gebrekkige infrastructuur aan land

ROTTERDAM, 3 OKTOBER 2002 - (quote)Het grote voordeel van de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven via het water wordt tenietgedaan door de tekortschietende infrastructuur naar het achterland.() Dat concludeerde Jean-Jacques Moyson, directielid van het Antwerpse overslagbedrijf Hesse-Noord Natie tijdens de afgelopen HavenAvond, een levendige bijeenkomst van betrokkenen bij de Rotterdamse haven en georganiseerd door Ernst & Young. Onderwerp van gesprek: hoe kan de concurrentiepositie van de haven worden verbeterd?

(quote)De waterzijde is goed geregeld in s werelds grootste haven, maar om de concurrentie voor te blijven verdient de landzijde nu aandacht(), is ook de mening van dagvoorzitter en voormalig havenwethouder René Smit.

(quote)Een vervoerder staat op het land direct in de file. De klant kiest toch voor de optimale route. En deze kan derhalve wel eens niet via Rotterdam lopen. De ondernemers in de haven moeten zich niet alleen richten op het overslaan van goederen maar ook de logistieke regie oppakken(), aldus Rob Spierings, directeur van Shortlines. Hij pleit dan ook vooral voor investeringen in nieuwe concepten om het voor- en natraject goed te regelen.

Alhoewel Rotterdam nog steeds de grootste haven ter wereld is, zag de haven de afgelopen jaren zijn rol langzaam verminderen ten gunste van kleinere havens zoals Antwerpen. Dat is niet zo vreemd, vindt Jean-Jacques Moyson. (quote)Een willekeurige klant van de Rotterdamse haven ziet de haven slechts als een tussenstation bij het vervoeren van zijn goederen van A naar B. De Rotterdamse haven moet echter als een belangrijke schakel in de keten van het vervoer van goederen worden ervaren.() Volgens Moyson ligt hier een mentale verandering aan ten grondslag. (quote)De focus binnen de haven moet niet alleen gericht zijn op kapitaalintensieve investeringen maar ook op bijvoorbeeld investeringen in personeel. Zowel hoog als lager opgeleide enthousiaste jonge mensen kiezen zelden nog voor een carriere in de haven, terwijl zij wel het verschil maken in de flexibiliteit die de hedendaagse economie van de havenbedrijven vraagt.()

De deelnemers aan de discussie refereerden allen aan de schaalgrootte van de haven waar echter niet de juiste voordelen uit worden gehaald. Rotterdam is in verhouding tot veel Europese havens duur, meent men. Frederik Huitema senior consultant van Ernst & Young, stelt voor de concurrentievoorwaarden binnen Europa gelijk te trekken waardoor kosten die door de overheid worden gemaakt binnen elk land op dezelfde manier worden doorberekend. (quote)Dit creëert een equal level playing field,() aldus Huitema.

Tijdens de discussie kwam ook naar voren dat het belangrijk is ervoor te zorgen dat de focus in de Rotterdamse haven vooral wordt gelegd op de wensen van de klant. Investeren in de huidige middelen heeft meer prioriteit dan uitbreiden met bijvoorbeeld de Maasvlakte II, vinden de deelnemers. Met het ambtelijke traject voor de uitbreidingen moet vanwege de lange duur echter wel gestart worden. Investeren in het verhogen van de flexibiliteit en de efficiency zorgen ervoor dat Rotterdam haar concurrenten voorblijft.

Noot aan de redactie