Landelijke Huisartsen Vereniging

Project van LHV en NHG van start: ìPraktijkwebsites voor huisartsenî

Gezamenlijk project nu in fase twee aangeland
Utrecht 23 september 2002 - De LHV en het NHG hebben gezamenlijk een checklist samengesteld voor praktijkwebsites. Het blijkt dat de behoefte voor een eigen praktijkwebsite onder huisartsen sterk toeneemt, maar dat realisatie daarvan op problemen kan stuiten. Zo kost het veel tijd, zijn er meerdere aanbieders van dergelijke producties en is het moeilijk om de kwaliteit ervan te beoordelen. Ook kunnen de kosten van bouw en onderhoud een obstakel zijn. De LHV en het NHG hebben daarom besloten om een voorlopige checklist op te stellen waarin nader wordt ingegaan op de eisen die aan een praktijkwebsite kunnen worden gesteld. Het gaat in dit geval om een hulpmiddel dat van pas kan komen bij het beoordelen van de kwaliteit van een aangeboden website. Suggesties uit het veld ten aanzien van aanvullingen of verbeteringen zijn van harte welkom (lhv@lhv.nl, of bij de projectleiders van LHV (Jaap Vogel ) of NHG (Dorry Cox ). Inmiddels is fase twee van het project ook gestart. Daarin zal bekeken worden of met een leverancier afspraken kunnen worden gemaakt voor een aantrekkelijk aanbod van een praktijkwebsite, die uiteraard aan de door LHV en NHG opgestelde normen voldoet. Ook zal de praktijksite die dan wordt aangeboden onder zeer aantrekkelijke condities beschikbaar worden gesteld, en met medewerking van LHV en NHG worden onderhouden. De keuze voor een pakket wordt in het najaar verwacht, waarna een proef zal plaats vinden. Naar verwachting kunnen dan in januari de eerste praktijkwebsites operationeel zijn.
Via de websites van de LHV en NHG wordt de beroepsgroep verder op de hoogte gehouden van de stand van zaken met betrekking tot dit project.

Checklist voor een praktijkwebsite

Aan de hand van deze checklist kunt u zelf bepalen of uw website aan criteria voldoet die wenselijk zijn voor een goede website van een huisartsenpraktijk.

Inhoud
Inhoudelijk bestaat de site uit minimaal drie componenten:
* praktijkinformatie,

* patiÎntenvoorlichting en

* patiÎntencommunicatie.

Ad Praktijkinformatie
De huisarts is eindeverantwoordelijk voor de inhoud. Hij kan de inhoud zelf invullen, wijzigen en aanvullen. De inhoud bevat de volgende elementen:

* Bereikbaarheid (adresgegevens, openingstijden, telefoonnummers, emailadres; mogelijkheid tot invoeren van meerdere adressen)
* Regeling van de waarneming.

* Spoedeisende hulp: wanneer te bellen.

* Wie doet wat (inclusief taken van praktijkassistenten en praktijkondersteuners, evt. ook specifieke deskundigheden van ha meenemen).

* Praktijknieuws, eventueel aangevuld met handige tools als een risicometer (kan ook in de rubriek links)

* Vaste procedures: bijv hoe kunnen afspraken gemaakt worden, of visites aangevraagd

* Informatie over samenwerkingspartners zoals apotheek en fysiotherapeuten.

* Links

Ad PatiÎntenvoorlichting
Denk bijvoorbeeld aan:

* NHG-PatiÎntenfolders en -brieven

* Elektronisch folderrek (bijv. Gezondheidskiosk)
* Reactie op landelijk nieuws indien relevant voor patiÎnt (denk aan BSE of legionella)

* Een uitgever, c.q. aanbieder van de software van de site, kan hier, onder strikt omschreven randvoorwaarden en visueel gescheiden, ook een beperkte rol vervullen.

Ad Communicatie met (eigen) patiÎnten (interactie huisarts/patiÎnt) Dit moet als losse module optioneel later aangeboden worden omdat de randvoorwaarden zoals privacy momenteel nog niet goed genoeg geregeld zijn. In najaar 2002 wordt de wetgeving aangepast waarna definitieve formulering van de eisen volgt.

Structuur en vormgeving
Het opzetten, in gebruik nemen van en onderhouden van een praktijkwebsite moet op eenvoudige wijze kunnen plaatsvinden:
* De site moet toegankelijk zijn

* De inhoud is betrouwbaar, en dus

+ transparant

+ toetsbaar

+ onafhankelijk en met

+ duidelijke eigendomsrechten

Ad Toegankelijkheid
De praktijkwebsite is gemakkelijk te vinden en zodanig ingericht dat het ruime merendeel van de doelgroep (de patiÎnten) de weg naar en binnen de site kan vinden. Dit betekent onder meer dat er een keuze moet worden gemaakt voor de browsers waarmee de site kan worden benaderd en dat deze keuze helder moet worden gecommuniceerd naar de bezoeker. Daarnaast is het implementeren van een goede zoekmachine en heldere ondersteuningsstructuur binnen de site essentieel. Aangezien de site gericht is op de behoefte van de patiÎnt dient er ook een keuze te worden gemaakt ten aanzien van de taal en het taalniveau dat op de site wordt gehanteerd.

Ad Betrouwbaarheid
Naast een heldere beschrijving van eigendomsrechten en privacyreglement zijn er drie aspecten te onderscheiden die een site betrouwbaar maken: transparantie, toetsbaarheid en onafhankelijkheid.

Ad Transparantie

* Van de geboden informatie kan de patiÎnt altijd gemakkelijk achterhalen wie de informatieverstrekker is, wat de aard en de doelstelling van de informatieverstrekker zijn, en hoe hij/zij te bereiken is. Er is een duidelijke visuele scheiding tussen het deel dat door huisarts wordt ingevuld en de eventuele informatie van de uitgever.

* Er is een duidelijke beschrijving van de voorwaarden waaronder organisaties materiaal op de site mogen plaatsen en welke richtlijnen worden gehanteerd bij de selectie van materiaal.
* Van elke bijdrage op de site moet duidelijk zijn wie de auteur is, en indien van toepassing, wanneer het artikel voor het eerst is verschenen en waar, wanneer het on-line is gezet, eventuele herzieningen etc.

* Er is een duidelijke beschrijving van de richtlijnen die worden gehanteerd bij de selectie van aan te brengen hyperlinks naar derden

Ad Toetsbaarheid

* De informatieverstrekker moet kenbaar maken wat de bronnen zijn waarop de informatie is gebaseerd.

* Toetsbaarheid betekent ook dat een patiÎnt kan nagaan wat andere consumenten van bepaalde bronnen vinden.

Ad Onafhankelijkheid
De informatie op de website heeft geen commerciÎle doelen. De bezoeker van de huisartsensite moet ervan op aan kunnen dat de informatie gÈÈn reclame-uiting is.

* Reclame-uitingen aan de voorkant van de site (het gebruikersdeel) zijn niet toegestaan (noch in woord, noch in beeld, noch in vormgeving).

* Reclame-uitingen in het CMS (beheersdeel dat alleen door de huisarts wordt gezien) zijn wel toegestaan, mits zij voldoen aan bepaalde randvoorwaarden

Ad Eigendomsrechten, privacyreglement

* Het moet voor elke bezoeker duidelijk zijn wie de eigenaar is van de site, en welke organisaties een inhoudelijke bijdrage leveren.
* Het copyright moet duidelijk worden beschreven.
* Er moet een helder geformuleerd privacy-regelement zijn waaraan elke huisarts zich dient te houden (denk bijvoorbeeld aan een verbod op het gebruik van cookies, maar ook aan de manier waarop met een eventueel emailconsult wordt omgegaan). Dit reglement staat duidelijk vindbaar op de site.

Feedback op uw werkbeleving

Welke factoren verhogen uw werkplezier en wat zorgt juist voor stress?

Vul de CarriËremonitor in, en ontvang een individueel profiel.

LHV CafÈ

Welkom in het LHV CafÈ!
3 oktober 21.00 uur:
Thema "Wat is gebruikelijke huisartsenzorg". Aanwezig o.a. Jaap Schreuder, lid LHV-bestuur. Ga er heen en ontmoet willekeurige collega's die er ook zijn. Of maak een afspraak met anderen om elkaar daar te ontmoeten. Klik hier om het cafÈ te vinden.

(ill: Jan Huizinga: www.huisartsvandaag.nl)

Muurkrant OnLine:

De redactie van de Muurkrant vraagt uw mening over het besluit v/d Ledenvergadering: Huisartsenposten kunnen lid worden van de LHV - een goede zaak?
...of over elk ander actueel thema. Klik hier om deze of andere bijdragen te leveren.

HUISARTSBEURS 2003?

MOET...

...er na de drie vorige, succesvolle 'congres-beurzen' een vierde komen?
Heeft u behoefte aan een vierde Huisartsbeurs in het najaar van 2003? Geef hieronder uw mening en mail desgewenst uw suggesties en bereidheid om mee te werken naar r.vd.sleen@lhv Schrijf hier uw toelichting (vorige polls klik hier). (_) Ja, zeer zinvol
(_) Ja. Ik wil ook meewerken (mail)
(_) Ja, mits ander programma (mail)
(_) Nee, geen behoefte
stem bekijk score