Ingezonden persbericht


International Film Festival Rotterdam
PERSBERICHT 2 september 2002

IFFR Wereldcinema tour: oktober tot januari in 24 filmtheaters
· Braziliaanse gay pride in MADAME SATÂ

· Chileense oesterjacht in LA FIEBRE DEL LOCO

· Streetwise in Mexico City in DE LA CALLE

In de najaarseditie van de Wereldcinema tour 2002 presenteert het International Film Festival Rotterdam drie speelfilms uit Latijns Amerika: MADAME SATÂ portretteert een legendarische Braziliaanse straatvechter annex drag queen; in LA FIEBRE DEL LOCO kampt een Chileens vissersdorp met de jaarlijkse jacht op lustopwekkende en dus kostbare oesters en DE LA CALLE toont het enerverende bestaan van de 15-jarige Rufino in Mexico City. De Wereldcinema tour reist vanaf de opening op donderdag 3 oktober 2002 in Amsterdam tot en met zondag 5 januari 2003 langs 24 Nederlandse filmtheaters; informatie over de films en de vertoningsdata is te vinden op www.filmfestivalrotterdam.com en bij de betreffende filmtheaters.

Primeur
Binnen deze Wereldcinema tour-editie vormt MADAME SATÂ een primeur en tevens festivalpreview: deze nog niet in Nederland vertoonde film zal ook het komende International Film Festival Rotterdam te zien zijn en daarna in Nederland worden uitgebracht door Paradiso Entertainment Nederland BV.

De Wereldcinema tour is een initiatief van het International Film Festival Rotterdam. In de jaarlijkse voor- en najaarsedities zijn telkens drie speelfilms opgenomen die mede tot stand kwamen door het Hubert Bals Fonds. Om de films een groter publiek te bieden, organiseert het IFFR na hun vertoning op het festival de Wereldcinema tour langs vierentwintig Nederlandse filmtheaters. Het Hubert Bals Fonds, in 1988 opgericht door het festival, ondersteunt filmmakers in zuidelijke en ontwikkelingslanden met financiële bijdragen voor scriptontwikkeling of postproductie. De uiteindelijk gerealiseerde films zijn te zien tijdens het International Film Festival Rotterdam. Hubert Bals Fonds-films worden vaak voor internationale filmfestivals (waaronder die in Cannes, Locarno, Venetië, Toronto, Montreal en New York) geselecteeerd.

Interviews
In samenwerking met het Nederlands Instituut voor Filmeducatie zijn in zes filmtheaters (Nijmegen, Deventer, Eindhoven, Tilburg, Utrecht en Arnhem) interviews in het Wereldcinema tour-programma opgenomen waarin een landendeskundige ingaat op de situatie in een of meer van de landen waar de films werden gemaakt.

Gespierde drag queen
MADAME SATÂ verbeeldt een sleutelperiode uit het leven van de in 1976 overleden Braziliaanse straatvechter en 'drag queen' João Francisco dos Santos. Lang voor de fitness- en trava-cultuur van de afgelopen decennia, werd deze gespierde en in capoeira getrainde, controversiële underground-legende een Braziliaans icoon van 'gay pride'. De film speelt zich af in de jaren dertig van de vorige eeuw in de vrijgevochten bohémien-wijk Lapa in Rio de Janeiro. Overdag werkend als ober en kok, verdeelt Francisco zijn vrije tijd tussen gewelddadige criminele activiteiten en een bisexuele driehoeksverhouding met Laurita en Tabou. Francisco droomt van een beter en eleganter leven met een fascinatie voor de prachtige kostuums en de glamour van de travestie. Zijn leven neemt een drastische wending als hij er in slaagt om als drag queen op te treden. Karim Aïnouz' indringende eerste speelfilm benadrukt met broeierige close-ups, sexscènes en donkere nachtclub-interieurs de sfeer van illegaliteit waarin zich het verhaal afspeelt. Uiteindelijk is de film een portret van een man die zich niet schaamt voor zijn sexuele voorkeur en zich door niemand laat onderdrukken of belachelijk maken.

Karim Aïnouz (1966, Brazilië) is al lange tijd werkzaam in de filmindustrie als scriptschrijver, casting director en editor van, onder meer, Todd Haynes' Poison. Hij regisseerde meerdere korte films; MADAME SATÂ, zijn speelfilmdebuut dat als project opgenomen was in de CineMart, werd in Cannes 2002 geselecteerd voor het 'Un Certain Regard'-programma.

Sexy schelpen
Voor het maken van zijn speelfilm LA FIEBRE DEL LOCO moesten regisseur Andrés Wood en zijn filmcrew een bootreis van twintig uur maken naar een afgelegen kustplaats in Patagonië (Chili). In zijn soms komische en ontroerende film laat Wood zien hoe de explosieve combinatie geld, liefde en verraad de lokale bevolking in zijn greep krijgt als de jaarlijkse jacht op kostbare, vermeend lustopwekkende oesters losbarst. Uit de wijde omgeving stromen vissers, kooplui en prostituees toe in de hoop op rijkdom. De plaatselijke priester probeert met een bijzondere mix van entertainment, kapitalisme en religie de gemeenschap bijeen te houden. De sexy schelpen vormen echter geduchte tegenstanders.

Andrés Wood (1965, Chili) vertrok na zijn studie economie naar New York waar hij een filmopleiding volgde. Zijn eerste speelfilm, Historias de futból, was in Chili een kaskraker en viel op diverse filmfestivals in de prijzen.

Authentiek en geëngageerd
DE LA CALLE biedt een grimmig, ontroerend en realistisch portret van de wereld waarin Mexicaanse straatkinderen terechtkomen. Regisseur Gerardo Tort maakte van zijn eerste speelfilm een authentiek en meeslepend verhaal over de vijftienjarige Rufino. Terwijl hij zorgt voor de jongsten onder de zwerfkinderen en met zwaar werk wat geld verdient, laat Rufino zich verleiden tot het dealen van cocaïne. Als hij besluit het geld te gebruiken om met zijn vriendin en haar baby de stad te ontvluchten, zetten zijn opdrachtgevers een achtervolging in. Tegelijkertijd hoort Rufino dat zijn echte vader nog leeft. Hij wil niet weg voordat hij zijn vader teruggevonden heeft.

Gerardo Tort (1958, Mexico) werkte na zijn filmopleiding aan de Ibero-Americana Universiteit ruim vijftien jaar in de filmindustrie als regisseur van korte films en reclamefilms. Hij gaf les in filmproductie en was medeoprichter van het culturele tijdschrift Avant Garaje. DE LA CALLE is zijn eerste speelfilm.

De Wereldcinema tour is een initiatief van het Hubert Bals Fonds/International Film Festival Rotterdam in samenwerking met het HIVOS, de NCDO, de NPS, Art-S Home Entertainment, Filmfreak distributie, Stichting Doen, Nederlands Instituut voor Filmeducatie en het Filmmuseum.

(einde persbericht)

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

IFFR's Wereldcinema tour najaar 2002 presenteert van donderdag 3 oktober tot en met zondag 5 januari in 24 filmtheaters:

MADAME SATÂ van Karim Aïnouz (Brazilië, 2001, 35 mm, kleur, 105 minuten, Portugees gesproken, Nederlands ondertiteld, distributie Nederland in voorjaar 2003: Paradiso Entertainment NL)

LA FIEBRE DEL LOCO van Andrés Wood (Chili/Spanje/Mexico 2001, 35 mm, kleur, 94 min., Spaans gesproken, Nederlands ondertiteld)

DE LA CALLE van Gerardo Tort (Mexico 2001, 35 mm, kleur, 85 min., Spaans gesproken, Nederlands ondertiteld)


- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Noten aan de redactie

Persinformatie

- Wereldcinema tour: IFFR Persvoorlichting, Bert-Jan Zoet, tel. 010 890 90 90, fax 010 890 90 91, email press@filmfestivalrotterdam.com
Distributeur MADAME SATÂ: Paradiso Entertainment Nederland BV, 020 615 92 22, publiciteit MVSP, Monique van Schendelen/Pauline Verhoeven, tel. 035 582 69 69, fax 035 582 78 85, email info@mvsp.nl

Landelijke persvoorstelling Wereldcinema tour:
vrijdag 20 september in het Filmmuseum Amsterdam
programma:
12.30 14.15 MADAME SATÂ van Karim Aïnouz
14.30 16.05 LA FIEBRE DEL LOCO van Andrés Wood
16.15 17.40 DE LA CALLE van Gerardo Tort
(NB: voorafgaand op 20 sept. vanaf 10.30 uur - vindt de landelijke persvoorstelling plaats van Everyday God Kisses Us on the Mouth (Roemenië, Sinisa Dragin, Tiger Release, première donderdag 3 oktober 2002)

Foto's: online (drukkwaliteit, 300 dpi, 10 x 15 cm) via de perspagina van de festivalwebsite www.filmfestivalrotterdam.com of op cd (op aanvraag en bij de persvoorstelling beschikbaar)

Bijlage: vertoningsdata en plaatsen Wereldcinema tour najaar 2002 (zie hieronder)