Belgacom

3 oktober 2002

Belgacom lanceert het project SURF : naar een nieuwe cultuur voor een nauwer contact met de klant

Naar aanleiding van de tiende verjaardag van Belgacom heeft John J. Goossens, President & CEO van Belgacom het project SURF gelanceerd en er de redenen, doelstellingen en krachtlijnen van toegelicht. Met dit project wil Belgacom de klant op een nieuwe manier benaderen, met als centrale pijlers: 'eenvoud', 'motivatie', 'betrouwbaarheid' en 'frisheid'. Vandaar de naam 'SURF' : Simple, Uplifting, Reliable, Fresh.

OUit studies blijkt dat men Belgacom N.V. nog al te veel aanziet als een log en afstandelijk bedrijf, vooral toegespitst op de traditionele telecomactiviteiten. Het project SURF moet leiden tot een radicale ommekeer in houding, werkmethodes, producten en diensten van Belgacom, maar ook inzake haar identiteit en imago.

In een eerste fase zullen alle interne procedures worden herzien, om de nieuwe gewenste identiteit op het terrein concreet gestalte te geven. Er komen nieuwe, geavanceerde producten en diensten die rechtstreeks inspelen op de behoeften van de markt. Ook alle contacten met de klanten zullen worden herzien en vereenvoudigd, met lichtere procedures en meer gebruiksvriendelijkheid. Zo zullen bijvoorbeeld de facturen nog verder worden vereenvoudigd. Intern moet een grootscheepse vormingscampagne alle medewerkers vertrouwd maken met deze nieuwe ambities.

In een tweede fase, in de lente van 2003, lanceert Belgacom een grootscheepse externe communicatiecampagne om uitstraling te geven aan haar nieuwe identiteit: menselijker en met meer gevoel, met het doel de klanten altijd en overal fris van de lever te onthalen. Daarbij zullen ook het nieuwe logo en de nieuwe kleuren van Belgacom verschijnen. Het huidige logo verwijst enkel naar spraakcommunicatie. In dit verband merkt John Goossens op : "Internet en datacommunicatie nemen een steeds belangrijker plaats in en dat vinden we niet terug in het huidige logo. Ons logo moet een nieuwe ziel krijgen en uitstralen waarvoor Belgacom staat: een menselijk bedrijf, dat op de toekomst gericht is. Een bedrijf dat nog dichter bij zijn klanten staat." Naast dit logo verandert ook het grafisch geheel. Kleuren, lettertekens, foto's, sfeer, geluid... alles zal worden aangepast, in de geest van de waarden van SURF.

In zijn boodschap aan de medewerkers wees John Goossens er ook nog op dat het nieuwe logo en die nieuwe kleuren van Belgacom slechts het topje van de ijsberg zijn: "90% van de ijsberg is verborgen. Dat is het deel van de ijsberg waarvoor de concurrenten het meeste beducht zijn. Het zijn nieuwe producten en diensten, een verbeterde service aan de klanten, vereenvoudigde procedures. De klant zal dan ook het verschil moeten voelen, in de praktijk van elke dag. Elk contact met Belgacom moet voor hem of haar een verfrissende ervaring worden."