Nederlandse Spoorwegen

Persbericht

NS: minder drempels voor gehandicapten
3 oktober 2002
Dagelijks vervoert NS meer dan 1 miljoen klanten. Het bedrijf streeft er naar dat haar dienstverlening ook zo goed mogelijk toegankelijk is voor klanten met een functiebeperking, zoals ouderen, gehandicapten, etc. Voor veel stations en treinen is dit nu al het geval. Zo zijn er blindegeleidelijnen voor visueel gehandicapten, zijn veel folders ook in braille leverbaar en helpt NS rolstoelgebruikers op een groot aantal stations bij het in- en uitstappen van de trein.

Om te waarborgen dat nieuwe voorzieningen ook door mensen met een functiebeperking te gebruiken zijn zal het Landelijk Bureau Toegankelijkheid (LBT) voortaan deze voorzieningen voor NS toetsen. Gisteren hebben NS en het LBT hiervoor een overeenkomst getekend.

Naast de al bestaande voorzieningen kan NS een aantal verbeteringen melden.
Assistentieverlening Gehandicapten
Voor rolstoelgebruikers is sinds 1 september de aanvraagtijd voor hulp bij het in- en uitstappen sterk teruggebracht. Nu kan dit tot 3 uur voor aanvang van de reis. Tot voor kort moest dit nog 24 uur van tevoren.

Internetsite www.ns.nl
Ook de NS-site wordt toegankelijker gemaakt voor mensen met een functiebeperking. Een eerste testfase is nu van start gegaan, de ervaringen worden gebruikt bij verdere verbetering van de toegankelijkheid van de site.

OV-Begeleiderskaart
NS biedt al ruim 100 jaar de mogelijkheid om gratis een begeleider mee te nemen in de trein. Deze regeling geldt voor klanten die niet zelfstandig gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. De OV-Begeleiderskaart is nu voorzien van een brailleteken en heeft een nieuwe lay-out gekregen.

Naast het LBT speelt ook de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad) een belangrijke rol bij de totstandkoming van de voorzieningen voor gehandicapten. NS heeft maandelijks overleg met de CG-Raad, vertegenwoordigd in het LOCOV
(Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer).