Vakcentrum Levensmiddelen

10 - 10 - 2002
Accent op gebrekkige dienstverlening én bereikbaarheid banken (9 oktober 2002)

Het Vakcentrum Levensmiddelen onderschrijft ondubbelzinnig de actiepunten uit het manifest veilig en efficiënt betalen zoals vandaag door het PlatformDetailhandel.nl gepresenteerd:
* Veilig en efficiënt betaalgedrag

* Kosten betalingsverkeer verlagen

* Als marktpartij deel uitmaken van het betalingsverkeer
* Transparantie in het betalingsverkeer

* Toezicht op kwaliteit, marktwerking en technologie van het betalingsverkeer

* Betere dienstverlening banken

De verslechtering van de dienstverlening baart het Vakcentrum de grootste zorgen. Een inventarisatie onder onze leden in de maand september, leverde een veelvoud van praktijkvoorbeelden die dienen ter illustratie van de toenemende verslechtering van de dienstverlening én bereikbaarheid van de banken en tevens hebben gediend als input voor het manifest.
De verslechtering van de dienstverlening leidt tot hogere kosten voor de ondernemer en een sterke afname van de veiligheid.

Bereikbaarheid, veiligheid en kosten
In toenemende mate worden ondernemers geconfronteerd met de sluiting van bankfilialen en een beperking van het aantal diensten geleverd door de bestaande filialen. Hoofdkantoren van de banken snijden steeds meer in hun filialennetwerk. Veel filialen kennen daarnaast nog beperkte openingstijden. De openingstijden van banken corresponderen niet met die van de detailhandel, die veel openingsuren nodig heeft voor klantenbinding. Naast het feit dat filialen beperkte openingstijden hebben en niet alle diensten beschikbaar, kan er niet van alle diensten gebruik worden gemaakt tijdens de gehele openingstijd. Ondernemers zijn hierdoor gedwongen om meer kilometers af te leggen.

Wisselgeld moet dagen van tevoren worden besteld. Ondernemers worden gedwongen om 3 of zelfs 4 dagen van tevoren hun bestelling door te geven. Dit betekent dat (met een 5-daagse opening van een bankfiliaal) er slechts één keer per week een bestelling door een ondernemer kan worden gedaan. Dit, terwijl de vraag door de introductie van de euro meer dan verdubbeld is. De geldautomaten geven veel hoge coupures uit. Daardoor betalen consumenten doorgaans met briefjes van 50 of meer. Ook is de consument nog (steeds) niet gewend aan de verschillende euromunten. Dit vraagt om extra wisselgeld. Wanneer men gebruik maakt van geldtransport, stijgen de kosten omdat er vaker gelopen dient te worden tussen kluis en transport.

Sealbag
Het afstorten mag niet meer aan de balie, maar moet met behulp van de sealbag. Er zijn gevallen bekend van ondernemers die uit veiligheidsoverwegingen binnen de sealbag wilde afgeven maar rigoureus naar buiten zijn gestuurd. In niet alle gevallen is de streepjescode van de sealbag direct leesbaar. Dus is men veelal buiten ook nog veel tijd kwijt.
Er zit een aantal fouten in dit systeem. Zo ontstaat er regelmatig discussie over de inhoud (verschil in telling), of sterker nog, er verdwijnen zakken.

De kosten voor het opnemen en afstorten stijgen. In veel gevallen was dit gratis. De kosten voor het wisselen van muntgeld zijn schrikbarend toegenomen. In veel gevallen worden ondernemers geconfronteerd met een stijging van duizenden euros per jaar. Vanwege de mindere kwaliteit van de eurobiljetten, krullen en kreukelen deze eerder dan de guldenbiljetten. De bank kan deze biljetten als niet schoon aangeleverd beschouwen en hierdoor extra stortingskosten in rekening brengen. Opmerkingen als zouden biljetten gestreken aangeleverd dienen te worden, zijn door ondernemers veelvuldig gemaakt.
Opvallend is bij incidentele gevallen de onderhandelingsruimte, wanneer opmerkingen worden gemaakt over de kosten. Dit is ook illustratief voor de willekeur.

Een andere kostenpost blijven de valutadagen. Er bestaat nog steeds niet de mogelijkheid om binnen één dag de gepinde bedragen bij te kunnen schrijven. Vrijdag gepind door de klant, betekent in veel gevallen dinsdag pas bijgeschreven op de rekening van de ondernemer.

Tenslotte
Uit de consumententrends van 2002 zoals uitgevoerd door de Erasmus Universiteit blijkt dat de consument extra gelduitgifte-automaat en extra geld pinnen steeds vaker gaan beschouwen als de basis dienstverlening van een supermarkt. Stonden deze voorzieningen in 1999 op respectievelijk de 5e en 6e plaats, in 2002 zijn deze doorgeschoten met stip naar de 2e en 3e positie op het wensenlijstje van de consument. Het wekt dan ook geen verbazing, dat de consumenten niet op de barricades gaan staan wanneer het filialennetwerk van de banken wordt uitgehold. Voor deze voorziening kan men immers ook terecht bij de plaatselijk supermarkt. Het is alleen wrang dat deze voorzieningen niet worden gehonoreerd en sterker nog, zelfs worden belast.

Als hét voorbeeld van een supermarkt die de bankfunctie heeft overgenomen, geldt een onderneming die meer geld moet uitgeven aan bijpinnen dan er in de kassa komt.


---