Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) 14-10-2002

Organisatie positief over resultaat derde Dag van de warme bakker

Op woensdag 9 oktober heeft de derde Dag van de warme bakker plaatsgevonden. In totaal hebben 1.100 brood- en banketbakkers ingehaakt op de Dag (41 % van de bakkers). Dat zijn er ruim tweemaal zoveel als vorig jaar, toen ca. 18 % van de bakkers met activiteiten deelnam. Er is nauw samengewerkt met het Echte Bakkersgilde, Heerlijk & Heerlijk, Ambachtsbakkers, De Gebackerij, NBC en het Voorlichtingsbureau Brood. De activiteiten zijn van tevoren geïnventariseerd en vermeld op de speciale website voor consumenten www.warmebakkers.nl. Uit de eerste reacties bleek dat bakkers die diverse activiteiten hadden georganiseerd, konden rekenen op een goede publieke belangstelling. Vooral een kijkje achter de schermen, productdemonstraties of specifieke activiteiten voor kinderen trokken publiek. Uit eerste waarnemingen blijkt dat het promotiemateriaal dat is gemaakt voor deze dag volop is gebruikt door de (banket)bakkers.

Wedstrijd voor de consument
Ook is goed ingehaakt op de publiekswedstrijd. De gehele voorraad wedstrijdkaarten is besteld door de bakkers. Consumenten moesten de slogan Ik volg mijn neus naar de warme bakker, omdat op een originele wijze afmaken. Hiermee maken ze kans op een culinair weekend Brussel voor twee personen of een ontbijt op bed. Op dit moment stromen de door consumenten ingevulde kaarten binnen bij het HBD. Een vakjury gaat eind oktober de kaarten beoordelen en de winnaars vaststellen.

Enquête
De Werkgroep Marketing en Promotie Brood en Banket van het HBD/HBA gaat de Dag evalueren aan de hand van een enquête die is verstuurd naar deelnemende bakkers. Begin november is dit onderzoek gereed.