---

Ministerie van Defensie



---

Foto: Benzinefilter Lancaster bommenwerper (gemeente Papendrecht)

Berging Lancaster-bommenwerper biedt inzicht in wijze van neerstorten

09-10-2002

Bij onderzoek van de maandag opgegraven vliegtuigwrakdelen van de Lancaster-bommenwerper in Papendrecht is gisteren (8 oktober) gebleken dat ook delen van een tweede vliegtuigmotor zijn geborgen. Deze motor is echter volkomen uit elkaar geslagen, alleen de nokkenas is nog herkenbaar. De bergingsofficier van de Koninklijke Luchtmacht heeft door de vondsten van gisteren nu een goed inzicht in hoe de bommenwerper 58 jaar geleden is neergestort.

Het vliegtuig is hellend over links neergekomen. Dit is op te maken uit de vondst van de motoren, vleugeldelen en de inmiddels geborgen resten van de romp. De eerste motor is ongeveer 150 cm onder het maaiveld van toen geborgen. Restanten van de tweede motor zijn meer naar links op een diepte van ca. 250 cm aangetroffen. De eerste delen uit het bommenruim, wat zich onder de cockpit bevond, zijn weer meer naar links en weer dieper, op 320 cm onder het maaiveld, aangetroffen.

Tot nu toe zijn enkele tientallen stuks boordwapenmunitie aangetroffen. Er zijn geen uitrustingsstukken, kleding of persoonlijke bezittingen van de bemanningsleden aangetroffen. Er zijn geen aanwijzingen die duiden op aanwezigheid van zware explosieven. Gisteren zijn er enkele opmerkelijke vondsten gedaan. Zo zijn er een zo goed als onbeschadigde benzinefilter en een ophangoog uit het bommenruim geborgen. Het aantreffen van een ophangoog in deze goede staat betekent overigens niet dat er geen bommenlading meer aan boord zou kunnen zijn. Met die mogelijkheid wordt nog steeds rekening gehouden naar aanleiding van rapporten en ooggetuigenverklaringen. Het toestel had een bommenlast van één 4000 ponds "high capacity" bom en zestien 500 ponds "high explosive" bommen.
Foto: Ophangoog Lancaster bommenwerper (gemeente Papendrecht)