---
Ministerie van Defensie
---
Foto: Benzinefilter Lancaster bommenwerper (gemeente Papendrecht)
Berging Lancaster-bommenwerper biedt inzicht in wijze van neerstorten
09-10-2002
Bij onderzoek van de maandag opgegraven vliegtuigwrakdelen van de
Lancaster-bommenwerper in Papendrecht is gisteren (8 oktober) gebleken
dat ook delen van een tweede vliegtuigmotor zijn geborgen. Deze motor
is echter volkomen uit elkaar geslagen, alleen de nokkenas is nog
herkenbaar. De bergingsofficier van de Koninklijke Luchtmacht heeft
door de vondsten van gisteren nu een goed inzicht in hoe de
bommenwerper 58 jaar geleden is neergestort.
Het vliegtuig is hellend over links neergekomen. Dit is op te maken
uit de vondst van de motoren, vleugeldelen en de inmiddels geborgen
resten van de romp. De eerste motor is ongeveer 150 cm onder het
maaiveld van toen geborgen. Restanten van de tweede motor zijn meer
naar links op een diepte van ca. 250 cm aangetroffen. De eerste delen
uit het bommenruim, wat zich onder de cockpit bevond, zijn weer meer
naar links en weer dieper, op 320 cm onder het maaiveld, aangetroffen.
Tot nu toe zijn enkele tientallen stuks boordwapenmunitie
aangetroffen. Er zijn geen uitrustingsstukken, kleding of persoonlijke
bezittingen van de bemanningsleden aangetroffen. Er zijn geen
aanwijzingen die duiden op aanwezigheid van zware explosieven.
Gisteren zijn er enkele opmerkelijke vondsten gedaan. Zo zijn er een
zo goed als onbeschadigde benzinefilter en een ophangoog uit het
bommenruim geborgen. Het aantreffen van een ophangoog in deze goede
staat betekent overigens niet dat er geen bommenlading meer aan boord
zou kunnen zijn. Met die mogelijkheid wordt nog steeds rekening
gehouden naar aanleiding van rapporten en ooggetuigenverklaringen. Het
toestel had een bommenlast van één 4000 ponds "high capacity" bom en
zestien 500 ponds "high explosive" bommen.
Foto: Ophangoog Lancaster bommenwerper (gemeente Papendrecht)