STICHTING SVM PACT

Verpakkingsstrategie bedrijfsleven succesvol

De inspanning van het Nederlandse bedrijfsleven een succes te maken van het Convenant Verpakkingen II heeft vruchten afgeworpen. Uit het jaarverslag van de Commissie verpakkingen blijkt dat de meeste doelstellingen zijn gehaald. De milieuwinst, in termen van minder CO2 uitstoot en stort is vooral aan de inspanningen van het bedrijfsleven te danken.

Er is in de convenantperiode minder verpakkingsmateriaal verbrand en gestort en het gebruik van verpakkingen is nauwelijks toegenomen, ondanks de sterke economische groei in de jaren 1997-2001. Dit is vooral te danken aan de bijzondere inspanning van het gezamenlijke bedrijfsleven om minder verpakkingmateriaal op de markt te brengen. Dit constateert de SVM-PACT, die namens het bedrijfsleven het Verpakkingsconvenant uitvoert.

SVM-PACT is niet tevreden over de resultaten op het punt van hergebruik van materiaal. De Commissie Verpakkingen constateert terecht dat vooral het hergebruik van papier, karton en glas is achtergebleven. Er was voldoende capaciteit beschikbaar om de recycle doelstellingen te halen, maar de inzameling van glas en papier bij de huishoudens in Nederland is achter gebleven bij de doelstellingen.

SVM-PACT: Papier, karton en glas zijn bij uitstek verpakkingsmaterialen die zich lenen voor hergebruik. De recycle percentages zijn hoog, maar kunnen beslist nog veel hoger, als we er in slagen de gescheiden inzameling nog beter te organiseren. Het is vooral de inzameling bij de particuliere huishoudens die te wensen overlaat. De verwerking van bedrijfsmatig geproduceerd papier- en glasafval is inmiddels goed geregeld. We zullen met de Convenantpartners grondig van gedachte moeten wisselen over de vraag hoe we dat ook in de particuliere sector voor elkaar krijgen.

Binnenkort hoopt SVM-PACT met de overheid een handtekening te kunnen zetten onder het Convenant Verpakkingen III. We staan in de startblokken om ook van dit derde convenant een succes te maken. Daarna zullen we echter over moeten schakelen op een ander scenario, want op verpakkingsgebied is steeds minder milieuwinst te bereiken. Wij pleiten er voor te kijken naar de milieubelasting die een product in zijn hele levenscyclus veroorzaakt als uitgangspunt te nemen en niet slechts te kijken naar de verpakking. Van verpakkingsbeleid naar productbeleid, dat is de toekomst.