Provincie Limburg

Provincie Limburg wil snel starten met experiment gezinscoach (276)

Gedeputeerde Staten van Limburg willen op korte termijn starten met een experiment van gezinscoaches in gezinnen die problematisch functioneren. Het college van GS heeft dit voornemen verwoord in de notitie Een eerste aanzet naar een experiment met gezinscoaches. De gezinscoach wordt ingezet in gezinnen waar, doorgaans sinds langere tijd, veel verschillende hulpverleners diensten aanbieden of hulp en zorg geven. "In ons experiment vinden wij het essentieel dat gezinnen zelf hun eigen gezinscoach kiezen", benadrukt gedeputeerde Martin Eurlings. "De staatssecretaris heeft inmiddels aangegeven daar volledig achter te staan."

Er heeft inmiddels bestuurlijk overleg plaatsgevonden met staatssecretaris Ross van VWS en minister Donner van Justitie. Afgesproken is dat de ideeën over gezinscoaches verder worden uitgewerkt met gemeenten, Bureau Jeugdzorg en andere betrokken hulpinstanties. Daarna kan het experiment starten. Aanleiding voor het experiment met gezinscoaches is de fatale brand die op 12 juli jl. in Roermond plaatsvond. Deze gebeurtenissen leidden tot de conclusie dat de hulp- en dienstverlening aan problematisch functionerende gezinnen in Nederland onvoldoende sluitend is. De introductie van gezinscoaches werd algemeen als een goed antwoord beschouwd. Provinciale Staten van Limburg verzochten Gedeputeerde Staten op 13 september jl. het idee van gezinscoaches in een experiment uit te werken.

Complex
Gedeputeerde Staten gaan ervan uit dat het de meeste ouders lukt om hun eigen problemen te managen. Ook als zij hulp inroepen bij problemen en zich door meer dienst- en hulpverleners laten bijstaan, lukt het ouders over het algemeen daar zelf samenhang in aan te brengen. In een klein aantal situaties lukt dit niet. Deze gezinnen hebben veel problemen en als gevolg daarvan te maken met bijvoorbeeld de gemeentelijke sociale dienst, het maatschappelijk werk, de jeugdzorg, de gezondheidszorg, maar ook met de politie, de leerplichtambtenaar, het Halt-bureau, de Raad voor de Kinderbescherming en de financieel bewindvoerder. Het experiment voorziet erin dat ouders in dergelijke situaties een gezinscoach kan worden toegewezen. De vraag of een gezin een gezinscoach moet krijgen, wordt beantwoord door Bureau Jeugdzorg.

Samenhang
De gezinscoach heeft primair de taak om vanuit het belang van kinderen en hun ouders samenhang en continuïteit aan te brengen in de vele vormen van hulp die het gezin krijgt. Ook ondersteunt, begeleidt, motiveert en adviseert de gezinscoach kinderen en ouders en treedt hij op als belangenbehartiger namens het gezin richting instanties en professionals die hetzelfde gezin hulp geven.
De gezinscoach brengt ordening aan in de situatie waarin het gezin verkeert en formuleert welke veranderingen zij daarin zelf willen aanbrengen. Het is de bedoeling dat een gezinscoach ouders leert (weer) zelf de regie te krijgen over zichzelf en hun gezin. De gezinscoach is hulpverlener, maar geen behandelaar of therapeut.

Zoveelste professional?
Gedeputeerde Staten willen de gezinscoach primair zoeken binnen de variëteit aan hulpverleners die het gezin al ondersteunen, begeleiden of behandelen. Dat kan iemand zijn van de gespecialiseerde thuiszorg, het maatschappelijk werk, de jeugdzorg of de geestelijke gezondheidszorg zijn. Zo iemand wordt, in nauw overleg met het gezin, tot gezinscoach benoemd. Het is dus niet een nieuwe, zoveelste professional die binnen het gezin zijn intrede doet. De gezinscoach heeft sturende bevoegdheden door het maken van bindende afspraken. Maar deze bevoegdheden zijn niet wettelijk af te dwingen. Daarvoor zou wetgeving veranderd moeten worden en dat kan jaren duren. Reden voor GS om op korte termijn met het experiment te willen starten, binnen de huidige wet- en regelgeving. Dan kan, als onderdeel van het experiment, bekeken worden of de sturende bevoegdheden voldoende zijn.

Budget
Gedeputeerde Staten overwegen om de gezinscoach een eigen budget ter beschikking te stellen. Met dit budget kan de coach sturing kan geven aan zijn/haar activiteiten. Gedacht kan worden aan een (vorm van een persoonsvolgend) budget. Hiermee kan de gezinscoach, in samenspraak met kinderen en ouders, diensten, hulp en zorg inkopen. Wellicht dat de inzet van een gezinscoach andere hulpverleners ontlast. Overheveling van financiering zou dan een van de mogelijkheden kunnen zijn eigen budgetten te creëren voor de gezinscoach. Andere hulpverleners doen dan letterlijk een duit in het zakje.

Moties
Tegelijk met het vaststellen van deze eerste notitie inzake het experiment gezinscoaches hebben GS ook uitvoering gegeven aan twee andere moties van Provinciale Staten. In een schrijven aan de nutsbedrijven, de sociale diensten en de Stichting Bewindvoering vragen GS nadrukkelijk aandacht voor de eerste levensbehoeften van minderjarigen. Zij verzoeken te onderzoeken of er mogelijkheden bestaan om minderjarigen niet uit te sluiten van essentiële levensbehoeften en afsluiten van gas, electra en/of water te voorkomen. Provinciale Staten hebben bij motie uitgesproken het uitsluiten van minderjarigen van essentiële levensbehoeften onaanvaardbaar te vinden.
Verder verzoeken GS in een brief aan de minister van Justitie om af te zien van budgetkortingen in de sector jeugdbescherming voor zover deze kortingen de uitvoering van het werk raken.
9-10-2002 11:38