Keywords: b&w
AANTEKENINGEN VAN DE VERGADERING VAN DE RAADSCOMMISSIE BOF VAN
ENKHUIZEN D.D. 24 SEPTEMBER 2002
Aanwezig:
voorzitter
secretaris
leden
De heer K.P. van der Veen (PvdA)
De heer L. Tiesinga
De heer G. Appelo (NE)
De heer R.A. Bos (LE/EB)
De heer H. van Doornik (CDA)
De heer E.S. Fijma (PvdA)
De heer T. de Geus (CU/SGP)
De heer P. van Klaveren (CU/SGP)
Mevrouw mr. P.C.E. de Munnik-Blank (VVD)
De heer J. van Oostende (PvdA)
De heer drs. J. Tesselaar (NE)
De heer J. Visser (CDA)
Mevrouw M. van der Zijde (D66)
Verder aanwezig:
De heer G. van der Steeg (vervanger van dhr. J.Hart LE/EB)
De heer drs. S.P.M. de Vreeze, burgemeester, ( agendapunt 4 tot en met
7)
De heer H. de Vries (agendapunt 4 tot en met 7)
De heer H. van Driel (agendapunt 4 tot en met 7)
Afwezig :
De heer N.P. Dol (VL/GL)
De heer J. Hart (LE/EB)
De heer W.M. Rieuwerts (VL/GL)
Inspreker:
Geen
AGENDANR
ONDERWERP
1.
Opening.
De voorzitter opent de vergadering.
2.
Definitieve vaststelling agenda.
Aan de agenda wordt punt 5a " Te onderzoeken onderwerp van
Rekeningcommissie" toegevoegd.
3.
Verslag van de vergadering van 21 augustus 2002.
3.3.e havengelden
De heer van Doornik wil geïnformeerd worden over alle ontwikkelingen
met betrekking tot BTW heffing van de haven. De voorzitter zegt toe
dat in de volgende commissievergadering nadere informatie wordt
verstrekt.
5. Intrekken referendumverordening
"raadgevend" referendum moet zijn "raadplegend" referendum
4.
Ingekomen stukken en mededelingen.
1. Evaluatie 2001 werkzaamheden bewakingsbedrijf Van der Schaaf.
Over het algemeen oordeelt de commissie positief over het effect van de
aanwezigheid van bewakingsbedrijf Van der Schaaf. De vragen naar aanleiding
van de evaluatie zijn de volgende:
- Welke inzet is er geweest om het aantal uren inzet van de politie vanuit
de regio te vergroten?
- Is een hogere bijdrage van derden mogelijk (NS, bruine vloot, horeca
etc)?.
- Wat is het verwachte effect van het terugbrengen van het aantal uren van
bewakingsbedrijf Van der Schaaf?
- Waarom nu een vijfjarig contracten afsluiten en waarom niet eerst een
éénjarig contract aangaan op basis van minder uren?
De heer De Vreeze schetst het principiële kader en de gemeentelijke taak
hierin. In verband met het gedoogbeleid rondom de coffeeshop oordeelde de
raad destijds dat extra toezicht nodig was. In die tijd ontspon zich
landelijk de discussie over het toestaan van dit soort (particulier)
toezicht. Inmiddels is deze vorm van toezicht niet meer weg te denken uit
ons maatschappelijk bestel.
De gemeentelijke taak is hierin gelegen dat de politie gedwongen is haar
beperkte capaciteit steeds meer in te zetten voor repressieve taken.
Landelijke cijfers laten zien dat preventieve taken steeds minder door de
politie worden ingevuld. Verwacht wordt dat deze trend zich doorzet waardoor
de gemeente, als zij deze vorm van toezicht wil, dat zelf zal moeten
organiseren.
In antwoord op de gestelde vragen antwoordt de heer De Vreeze dat de vraag
voor extra inzet van de politie bij nagenoeg ieder regionaal overleg aan de
orde is, maar dat dit tot nu toe geen resultaat heeft opgeleverd. Bijdragen
van derden kan alleen via algemene middelen worden verkregen. De
toeristenbelasting zou hiervoor in beeld kunnen worden gebracht. De NS is
inmiddels wel bereid een bijdrage te leveren. Er zijn signalen dat de
overlast door de aanwezigheid van bewakings-bedrijf Van der Schaaf duidelijk
minder is, hoewel dat niet exact in cijfers is uit te drukken.
De contractsduur van 5 jaar met bewakingsbedrijf Van der Schaaf is ingegeven
door de goede ervaringen met het bedrijf en de gunstige offerte.
De meeste commissieleden kunnen zich vinden in de beantwoording van de
portefeuillehouder, maar blijven bedenkingen houden bij het aangaan van een
contract voor de periode van 5 jaar. Mevrouw Van der Zijde doet de suggestie
om het contract aan te gaan voor 5 jaar, maar een ontbindende voorwaarde op
te nemen voor die situaties, waarin de gemeente niet langer gebonden wil
zijn aan het contract.
De voorzitter concludeert dat een aantal fracties over dit onderwerp
fractieberaad voorbehouden. Voorts besluit de commissie dit onderwerp wat
betreft de contractsperiode opnieuw te agenderen voor de volgende
commissievergadering.
5.
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
De heer Van Doornik vraagt of de verordening een landelijk model is en wie
de zogenaamde "derden" zijn aan wie informatie kan worden verstrekt. Mevrouw
Van der Zijde vraagt zich af waarom het college de gebruikers vaststelt en
waarom dus niet de raad en welke normen zijn gehanteerd bij de samenstelling
van de lijst. Het regelen van het privacyaspect acht zij van groot belang.
De heer Van Driel antwoordt dat het model inderdaad een landelijk model is.
De "derden" kunnen worden onderscheiden in "bijzondere" derden en "vrije"
derden. Tot de eerste groep behoren bijvoorbeeld pensioenfondsen en
belastingdienst. De tweede groep wordt benoemd door het college van
burgemeester en wethouders.Hij zegt toe dat nog voor de raadsvergadering de
vraag van mevrouw Van de Zijde schriftelijk zal worden beantwoord.
De commissie adviseert het voorstel te agenderen voor de volgende
raadsvergadering.
Openbare orde en veiligheid.
De heer De Vreeze noemt een drietal zaken, dat momenteel speelt met
betrekking tot openbare orde en veiligheid. Allereerst zijn dat de
recente uitspraken van de rechter terzake van het geschil met Mon Ami
en The Jungle, de evaluatie van "veilig uitgaan" en de te ontwikkelen
maat-regelen terzake van openbare orde en veiligheid.
De recente rechtelijke uitspraken zijn beide negatief voor de
gemeente. Dit is niet te wijten aan de juridische advisering. Met
betrekking tot The Jungle moest er actie worden ondernomen en snel
worden gehandeld. Door de snelheid van handelen zijn vormfouten
gemaakt. Het was de stellige overtuiging van het gemeentebestuur dat
voor het laserlicht een vergunning nodig is omdat het "reclame" is. Er
had bestuursrechtelijk moeten worden opgetreden. In plaats daarvan
heeft de politie maatregelen uitgevoerd, maar die mag alleen
strafrechtelijk optreden.
Met betrekking tot de zaak Mon Ami staat het beleid niet ter discussie
maar de rechter acht meer tijd noodzakelijk om het beleid ten uitvoer
te brengen.
Het college wil in beide zaken haar voorgestane beleid voorzetten.
Vóór het nieuwe seizoen zullen maatregelen worden genomen om het
laserlicht te kunnen verbieden en bij Mon Ami zal de bestaande
situatie aan een vergunning worden gebonden.
De evaluatie van "veilig uitgaan" moet er toe leiden dat met ingang
van 1 april een nieuw regime van toepassing is. In de tussentijd houdt
het SOW een enquête en is een klankbordgroep o.l.v. H. de Vries
actief. In januari/februari zal de bestuurlijke inspraak plaatshebben
en in maart kan op basis van het nieuwe regime vergunningen worden
verstrekt. In de komende winterperiode wordt café's toegestaan tot
2.00 uur open te blijven in plaats van 1.00 uur. Hiermee wordt
tegemoet gekomen aan de wens van de politie om dezelfde lijn aan te
houden als de omliggende gemeenten.
De maatregelen in het kader van openbare orde en veiligheid zijn de
volgende. De koppeling tussen de politie, gemeente en het
bewakingsbedrijf Van der Schaaf wordt juridisch nog eens goed onder de
loep genomen en volgende week wordt gestart met het vastleggen van
taakomschrijvingen en procedures binnen het taakveld openbare orde en
veiligheid. De procedures worden vervolgens getoetst. Vóór 1 januari
a.s.moet dit zijn afgerond en worden eventueel extra voorstellen
gedaan aan de raad.
De meerderheid van de commissie stemt ermee in dat op dit moment in
het beleid ten aanzien van Mon Ami en The Jungle wordt
voorgezet en dat de sluitingstijd van café's het komende
winterseizoen 2.00 uur is. De portefeuillehouder gaat de door
de heer Fijma gedane suggestie om een juridische scan te laten
uitvoeren verder onderzoeken.
Tijdens de vergadering is schriftelijke informatie verstrekt.
Vragen hierover kunnen schriftelijk worden gesteld. De
uitgereikte stukken worden voor de volgende vergadering opnieuw
geagendeerd.
5.a.
Te onderzoeken onderwerp door rekeningcommissie.
De heer Van Doornik stelt namens de rekeningcommissie voor om een onderzoek
te doen naar de personele bezetting van de ambtelijke organisatie: het
onderwerp is overzichtelijk en al geruime tijd onderwerp van discussie en
kan mogelijk worden betrokken bij de rekening 2002. Een aantal
commissieleden heeft bedenkingen tegen het gekozen onderwerp. Het onderwerp
is te omvangrijk en te gecompliceerd. Bovendien ligt er op dit punt een
eerste verantwoordelijkheid bij het college van burgemeester en wethouders.
Voorts is voor een globaal inzicht al de nodige informatie voorhanden naar
aanleiding van recent ingestelde onderzoeken (BMC-rapport, werkplannen).
De heer Van Doornik deelt mee de reacties in te brengen bij de
rekeningcommissie.
6.
Rondvraag.
De heer De Vreeze deelt mee een uitnodiging voor raadsleden te hebben
ontvangen voor deelname aan een workshop over integrale
veiligheidszorg. De datum is echter ongelukkig gepland: 18 oktober
a.s. (herfstvakantie). Hij heeft verzocht een andere datum vast te
stellen.
De heer De Geus vraagt een datum vast te stellen voor de
introductiebijeenkomst van nieuwe raads- en commissieleden.
De heer Van Oostende vraagt wanneer de begroting 2003 wordt verzonden. De heer De Vreeze antwoordt dat de begroting inmiddels door het college is vastgesteld en over enkele dagen zal worden toegezonden.
7.
Sluiting.
De voorzitter sluit de vergadering om 22.00 uur.