Gemeente Enkhuizen

Keywords: b&w

AANTEKENINGEN VAN DE VERGADERING VAN DE RAADSCOMMISSIE BOF VAN

ENKHUIZEN D.D. 24 SEPTEMBER 2002

Aanwezig:

voorzitter
secretaris
leden

De heer K.P. van der Veen (PvdA)
De heer L. Tiesinga
De heer G. Appelo (NE)
De heer R.A. Bos (LE/EB)
De heer H. van Doornik (CDA)
De heer E.S. Fijma (PvdA)
De heer T. de Geus (CU/SGP)
De heer P. van Klaveren (CU/SGP)
Mevrouw mr. P.C.E. de Munnik-Blank (VVD)
De heer J. van Oostende (PvdA)
De heer drs. J. Tesselaar (NE)
De heer J. Visser (CDA)
Mevrouw M. van der Zijde (D66)

Verder aanwezig:

De heer G. van der Steeg (vervanger van dhr. J.Hart LE/EB) De heer drs. S.P.M. de Vreeze, burgemeester, ( agendapunt 4 tot en met 7)
De heer H. de Vries (agendapunt 4 tot en met 7) De heer H. van Driel (agendapunt 4 tot en met 7)

Afwezig :

De heer N.P. Dol (VL/GL)

De heer J. Hart (LE/EB)

De heer W.M. Rieuwerts (VL/GL)

Inspreker:

Geen

AGENDANR

ONDERWERP


1.


Opening.

De voorzitter opent de vergadering.


2.


Definitieve vaststelling agenda.

Aan de agenda wordt punt 5a " Te onderzoeken onderwerp van Rekeningcommissie" toegevoegd.


3.

Verslag van de vergadering van 21 augustus 2002.

3.3.e havengelden
De heer van Doornik wil geïnformeerd worden over alle ontwikkelingen met betrekking tot BTW heffing van de haven. De voorzitter zegt toe dat in de volgende commissievergadering nadere informatie wordt verstrekt.

5. Intrekken referendumverordening

"raadgevend" referendum moet zijn "raadplegend" referendum


4.

Ingekomen stukken en mededelingen.


1. Evaluatie 2001 werkzaamheden bewakingsbedrijf Van der Schaaf.

Over het algemeen oordeelt de commissie positief over het effect van de aanwezigheid van bewakingsbedrijf Van der Schaaf. De vragen naar aanleiding van de evaluatie zijn de volgende:

- Welke inzet is er geweest om het aantal uren inzet van de politie vanuit de regio te vergroten?

- Is een hogere bijdrage van derden mogelijk (NS, bruine vloot, horeca etc)?.

- Wat is het verwachte effect van het terugbrengen van het aantal uren van bewakingsbedrijf Van der Schaaf?

- Waarom nu een vijfjarig contracten afsluiten en waarom niet eerst een éénjarig contract aangaan op basis van minder uren? De heer De Vreeze schetst het principiële kader en de gemeentelijke taak hierin. In verband met het gedoogbeleid rondom de coffeeshop oordeelde de raad destijds dat extra toezicht nodig was. In die tijd ontspon zich landelijk de discussie over het toestaan van dit soort (particulier) toezicht. Inmiddels is deze vorm van toezicht niet meer weg te denken uit ons maatschappelijk bestel.
De gemeentelijke taak is hierin gelegen dat de politie gedwongen is haar beperkte capaciteit steeds meer in te zetten voor repressieve taken. Landelijke cijfers laten zien dat preventieve taken steeds minder door de politie worden ingevuld. Verwacht wordt dat deze trend zich doorzet waardoor de gemeente, als zij deze vorm van toezicht wil, dat zelf zal moeten organiseren.
In antwoord op de gestelde vragen antwoordt de heer De Vreeze dat de vraag voor extra inzet van de politie bij nagenoeg ieder regionaal overleg aan de orde is, maar dat dit tot nu toe geen resultaat heeft opgeleverd. Bijdragen van derden kan alleen via algemene middelen worden verkregen. De toeristenbelasting zou hiervoor in beeld kunnen worden gebracht. De NS is inmiddels wel bereid een bijdrage te leveren. Er zijn signalen dat de overlast door de aanwezigheid van bewakings-bedrijf Van der Schaaf duidelijk minder is, hoewel dat niet exact in cijfers is uit te drukken. De contractsduur van 5 jaar met bewakingsbedrijf Van der Schaaf is ingegeven door de goede ervaringen met het bedrijf en de gunstige offerte. De meeste commissieleden kunnen zich vinden in de beantwoording van de portefeuillehouder, maar blijven bedenkingen houden bij het aangaan van een contract voor de periode van 5 jaar. Mevrouw Van der Zijde doet de suggestie om het contract aan te gaan voor 5 jaar, maar een ontbindende voorwaarde op te nemen voor die situaties, waarin de gemeente niet langer gebonden wil zijn aan het contract.
De voorzitter concludeert dat een aantal fracties over dit onderwerp fractieberaad voorbehouden. Voorts besluit de commissie dit onderwerp wat betreft de contractsperiode opnieuw te agenderen voor de volgende commissievergadering.


5.

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

De heer Van Doornik vraagt of de verordening een landelijk model is en wie de zogenaamde "derden" zijn aan wie informatie kan worden verstrekt. Mevrouw Van der Zijde vraagt zich af waarom het college de gebruikers vaststelt en waarom dus niet de raad en welke normen zijn gehanteerd bij de samenstelling van de lijst. Het regelen van het privacyaspect acht zij van groot belang. De heer Van Driel antwoordt dat het model inderdaad een landelijk model is. De "derden" kunnen worden onderscheiden in "bijzondere" derden en "vrije" derden. Tot de eerste groep behoren bijvoorbeeld pensioenfondsen en belastingdienst. De tweede groep wordt benoemd door het college van burgemeester en wethouders.Hij zegt toe dat nog voor de raadsvergadering de vraag van mevrouw Van de Zijde schriftelijk zal worden beantwoord. De commissie adviseert het voorstel te agenderen voor de volgende raadsvergadering.

Openbare orde en veiligheid.

De heer De Vreeze noemt een drietal zaken, dat momenteel speelt met betrekking tot openbare orde en veiligheid. Allereerst zijn dat de recente uitspraken van de rechter terzake van het geschil met Mon Ami en The Jungle, de evaluatie van "veilig uitgaan" en de te ontwikkelen maat-regelen terzake van openbare orde en veiligheid. De recente rechtelijke uitspraken zijn beide negatief voor de gemeente. Dit is niet te wijten aan de juridische advisering. Met betrekking tot The Jungle moest er actie worden ondernomen en snel worden gehandeld. Door de snelheid van handelen zijn vormfouten gemaakt. Het was de stellige overtuiging van het gemeentebestuur dat voor het laserlicht een vergunning nodig is omdat het "reclame" is. Er had bestuursrechtelijk moeten worden opgetreden. In plaats daarvan heeft de politie maatregelen uitgevoerd, maar die mag alleen strafrechtelijk optreden.
Met betrekking tot de zaak Mon Ami staat het beleid niet ter discussie maar de rechter acht meer tijd noodzakelijk om het beleid ten uitvoer te brengen.
Het college wil in beide zaken haar voorgestane beleid voorzetten. Vóór het nieuwe seizoen zullen maatregelen worden genomen om het laserlicht te kunnen verbieden en bij Mon Ami zal de bestaande situatie aan een vergunning worden gebonden.

De evaluatie van "veilig uitgaan" moet er toe leiden dat met ingang van 1 april een nieuw regime van toepassing is. In de tussentijd houdt het SOW een enquête en is een klankbordgroep o.l.v. H. de Vries actief. In januari/februari zal de bestuurlijke inspraak plaatshebben en in maart kan op basis van het nieuwe regime vergunningen worden verstrekt. In de komende winterperiode wordt café's toegestaan tot
2.00 uur open te blijven in plaats van 1.00 uur. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de wens van de politie om dezelfde lijn aan te houden als de omliggende gemeenten.

De maatregelen in het kader van openbare orde en veiligheid zijn de volgende. De koppeling tussen de politie, gemeente en het bewakingsbedrijf Van der Schaaf wordt juridisch nog eens goed onder de loep genomen en volgende week wordt gestart met het vastleggen van taakomschrijvingen en procedures binnen het taakveld openbare orde en veiligheid. De procedures worden vervolgens getoetst. Vóór 1 januari
a.s.moet dit zijn afgerond en worden eventueel extra voorstellen gedaan aan de raad.

De meerderheid van de commissie stemt ermee in dat op dit moment in het beleid ten aanzien van Mon Ami en The Jungle wordt voorgezet en dat de sluitingstijd van café's het komende winterseizoen 2.00 uur is. De portefeuillehouder gaat de door de heer Fijma gedane suggestie om een juridische scan te laten uitvoeren verder onderzoeken.
Tijdens de vergadering is schriftelijke informatie verstrekt. Vragen hierover kunnen schriftelijk worden gesteld. De uitgereikte stukken worden voor de volgende vergadering opnieuw geagendeerd.

5.a.

Te onderzoeken onderwerp door rekeningcommissie.

De heer Van Doornik stelt namens de rekeningcommissie voor om een onderzoek te doen naar de personele bezetting van de ambtelijke organisatie: het onderwerp is overzichtelijk en al geruime tijd onderwerp van discussie en kan mogelijk worden betrokken bij de rekening 2002. Een aantal commissieleden heeft bedenkingen tegen het gekozen onderwerp. Het onderwerp is te omvangrijk en te gecompliceerd. Bovendien ligt er op dit punt een eerste verantwoordelijkheid bij het college van burgemeester en wethouders. Voorts is voor een globaal inzicht al de nodige informatie voorhanden naar aanleiding van recent ingestelde onderzoeken (BMC-rapport, werkplannen).

De heer Van Doornik deelt mee de reacties in te brengen bij de rekeningcommissie.


6.

Rondvraag.

De heer De Vreeze deelt mee een uitnodiging voor raadsleden te hebben ontvangen voor deelname aan een workshop over integrale veiligheidszorg. De datum is echter ongelukkig gepland: 18 oktober
a.s. (herfstvakantie). Hij heeft verzocht een andere datum vast te stellen.

De heer De Geus vraagt een datum vast te stellen voor de introductiebijeenkomst van nieuwe raads- en commissieleden.

De heer Van Oostende vraagt wanneer de begroting 2003 wordt verzonden. De heer De Vreeze antwoordt dat de begroting inmiddels door het college is vastgesteld en over enkele dagen zal worden toegezonden.


7.

Sluiting.

De voorzitter sluit de vergadering om 22.00 uur.