VERSLAG VAN DE VERGADERING VAN 17 SEPTEMBER 2002 VAN DE RAADSCOMMISSIE
GRONDGEBIED.
Aanwezig:
Voorzitter: De heer D. Wiersma
Secretaris: De heer J.A. Burema
Leden:
De heer R. Bos (LE/EB)
Mevrouw E.F. Dangermond - Hilderink (VVD)
De heer J. Franx (NE)
De heer Th. De Geus (CU/SGP)
De heer J. Hart (LE/EB)
De heer K.E. Koeman (PvdA)
Mevrouw J.A. Kuijsten (CU/SGP)
De heer R. van der Pluijm (VL/GL)
De heer K. van der Veen (PvdA)
De heer J. Verjaal (D66)
De heer D. Visser (CDA)
De heer C.H. Wijchers (NE)
Met kennisgeving afwezig:
De heer W.M. Rieuwerts (VL/GL)
De heer H. Weijens (CDA), die wordt vervangen door de heer D. Visser
De heer B. Zand Scholten (LE/EB), die wordt vervangen door de heer
R.Bos
Aanwezige portefeuillehouders:
De heren Bode, van Pijkeren en Jans.
1. Opening.
De voorzitter opent de vergadering.
2. Definitieve vaststelling agenda.
De voorzitter stelt de agendapunten 5 d. en e. aan de orde, die op
16 september 2002 in de raadscommissie samenleving aan de orde
zijn gekomen met het voorstel de punten van de agenda af te
voeren.
De heer Franx merkt op dat de door hem gestelde vragen niet ter
kennis van de commissieleden zijn gebracht en wijst op de
aanwezigheid van de beheerders van de camping op de publieke
tribune.
Enerzijds vanwege het verzoek in de vorige vergadering van de
raadscommissie grondgebied om beide punten op de agenda van die
commissie te plaatsen en anderzijds vanwege het niet beantwoord
zijn van alle vragen ontspint zich een discussie.
De discussie wordt afgesloten met de toezegging van de voorzitter
aan het presidium te zullen voorleggen om bij een onderwerp, dat
meerdere commissies raakt een primaire commissie aan te wijzen
waarin de vragen integraal worden behandeld.
Onder protest van de heer Franx worden de onderwerpen 5 d. en e.
van de agenda afgevoerd en doorverwezen naar de volgende
vergadering van een door het presidium aan te wijzen
raadscommissie.
De commissie stemt vervolgens met de indeling van de agenda in.
3. Verslag van de vergadering van 20 augustus 2002.
De heer Wijchers vraagt waarom geen aandacht is besteed aan zijn
verzoek om naamsbordjes te gebruiken.
4.6 Deelneming aan Regionaal Economisch Stimuleringsprogramma.
Mevrouw Dangermond heeft kritiek over het functioneren van de
Bedrijfsregio ...
Wijzigen in:
Mevrouw Dangermond meldt dat er veel kritiek is geuit over het
functioneren van de Bedrijfsregio ...
5.c Gerard Brandtweg.
Mevrouw Kuijsten vraagt waarom op de plaats waar het voetpad wordt
gerealiseerd geen fietspad komt
Wijzigen in:
Mevrouw Kuijsten vraagt of maatregelen worden getroffen om van het
voetpad geen verkapt fietspad te maken.
Voor het overige wordt het verslag ongewijzigd vastgesteld.
4. Presentatie / informatievoorziening:
1. Bouwplan De Baan door Stichting Woondiensten Enkhuizen.
De presentatie wordt verzorgd door de heer G. Bergenhenegouwen van
Stichting Woondiensten Enkhuizen en de heer R. van Geluk van
Zeeman Hoorn.
De voorzitter constateert dat bij een presentatie een
loopmicrofoon o.i.d. aanwezig zou dienen te zijn om de presentatie
via de radio te kunnen blijven volgen.
Beantwoordingen naar aanleiding van vraagstelling van de leden:
De heer Verjaal:
Het aantal ingeschreven woningzoekenden is te vertalen als het
aantal ingeschreven huishoudens.
Er is in het bouwplan sprake van interne galerijen. De breedte van
de galerijen is minimaal 1.50 m.
De huren in de nieuwe situatie zullen voor de sociale huurwoningen
omstreeks
440,= per maand bedragen.
Mevrouw Dangermond:
De leeftijdsgrens is bepaald op 55 jaar en ouder. Voor het in
aanmerking komen voor een woning is geen aparte indicatie nodig.
De bewoners kunnen op diverse plaatsen zitten om van de zon te
genieten. Onder meer zijn Franse balkons in het plan opgenomen.
Op de galerij zijn boosteropstelplaatsen opgenomen. Er is sprake
van een wandcontactdoos voor stroomvoorziening. De opstelplaatsen
zullen voldoen aan de relevante voorschriften.
De heer Hart:
Het bouwplan verschilt enigermate met de presentatie op 15 mei
2002 aan de bewoners en de omwonenden van De Baan, specifiek
vanwege het op grond van een wens van de Rijksdienst
Monumentenzorg om een stoepzone van 1.80 en een trottoir van 2.00
m terug te brengen en het aansluiten van de rooilijn aan de
Noorder Boerenvaart met de rooilijn van de woningen ten oosten van
het Ossemannetjes. De heer Bode geeft aan, dat thans sprake is van
een formele presentatie aan de commissie vanwege het in verdere
procedure brengen van het bouwplan door het houden van een
inspraakavond.
De heer Koeman:
Het bouwplan is bewust niet aflopend richting de Boerenboom. Een
hogere oplossing in het midden van het bouwplan en vervolgens
aflopend wordt niet door de heer van Geluk overgenomen.
De kleurstelling van het plan kan worden ontleend aan aanwezige
steenmonsters. De kleuren kunnen enigszins afwijken van de kleuren
in de presentatie.
Mevrouw Verkuijl:
Openbaar groen blijft richting Vestingwal intact. Aan de hand van
de schetsen worden de stukken openbaar groen in beide fases
toegelicht. In de straten zullen bomen worden geplaatst.
De heer de Geus:
Voor het bouwplan wordt een parkeernorm gehanteerd van 0.8. Dit
impliceert een 66-tal parkeerplaatsen. Gedacht wordt aan een lus
in de Nanne Grootstraat om de verkeersbelasting aan de Noorder
Boerenvaart zo veel mogelijk te verminderen.
De heer Bergenhenegouwen meldt, dat vanaf volgende week een bezoek
wordt gebracht aan de bewoners van De Baan om hen voor te lichten
over de terugkeerregeling en de tijdelijke huisvesting in
wisselwoningen. Stichting Woondiensten hoopt in het najaar van
2003 te kunnen starten met de sloop van 32 woningen in de 1e fase.
Hiervoor worden 50 woningen teruggebouwd. Door het surplus kunnen
bewoners tijdens de werkzaamheden in de 2e fase worden gehuisvest.
De leden verzoeken de volgende vragen bij de uitwerking van het
verslag te beantwoorden:
* het huidige aantal verkeerplaatsen;
* de huidige huren.
De heer Franx vraagt aandacht voor de betaalbaarheid van de
sociale huurwoningen. Er dient rekening te worden gehouden met de
mogelijkheid van wijziging van de huursubsidiewetgeving onder het
huidige kabinet.
De heer Bode wijst op de huursubsidiewetgeving en het
gemeentelijke woonlastenfonds en geeft uitleg over het niet voor
subsidie in aanmerking komen door terugkerende bewoners die op
grond van inkomen / vermogen niet tot de doelgroep `'sociale
huisvesting'' behoren.
Op grond van reacties van diverse leden stelt de heer Bode bereid
te zijn een terugkeerregeling uit te werken, ingeval de raad
medewerking verleent aan het beschikbaar stellen van een budget
ter financiering van de regeling.
Vervolgens beantwoordt de heer Bode de vraagstelling in de vorige
vergadering van de heer van der Pluijm of de fracties na de
presentatie ruimte hebben om het plan De Baan te beoordelen. De
vraagstelling zal te maken hebben met de gevolgde zelfstandige
projectprocedure voor het project Zilverstraat.
Conform de gemaakte afspraak vindt thans in een veel vroegere fase
de presentatie plaats welke gevolgd wordt door de
inspraakprocedure. De afweging van de zienswijzen ingebracht
tijdens de inspraak kan aanleiding geven om wijzigingen in het
plan aan te brengen. Aan de hand van het eindverslag wordt aan de
raadscommissie de vraag voorgelegd of ingestemd wordt met het
voeren van de zelfstandige projectprocedure als bedoeld in artikel
19 WRO.
Vervolgens stemmen de leden in met het ingaan van de
inspraakprocedure.
De heer van der Pluijm behoudt fractieoverleg voor vanwege de
huurprijs in relatie tot de terugkeerregelinggarantie.
1. Noord West 8.
De presentatie wordt verzorgd door de heer M. de Jonge van
projectbureau Noord West 8. De getoonde sheets zijn in de leesmap
voor de vergadering van 22-10-2002 opgenomen.
De heer Verjaal vraagt zich af of er een 4e of 5e bestuurslaag
wordt gecreëerd. Noord De heer de Jonge antwoordt dat Noord West 8
democratisch dient te werken. Niet uitgesloten moet worden dat
Noord West 8 een nieuwe WGR-gebied gaat vormen.
Tot de geschetste structuur is besloten om zo veel mogelijk
partijen in een vroegtijdig stadium te informeren om een optimale
deelname te bereiken.
De heer Bode merkt op, dat het niet de bedoeling is om te komen
tot een 4e of 5e bestuurslaag. Het is moeilijk om een gezamenlijke
beleid uit te dragen vanuit een positie van concurrerende
partijen. Als voorbeeld noemt hij de ontwikkeling van Schepenwijk
fase 2 en de ontwikkeling van een regionaal bedrijventerrein in de
Wieringermeer. De deelnemende gemeenten hebben formats aangeleverd
waarin de beoogde toekomstige ontwikkelingen zijn vermeld.
De door Enkhuizen opgegeven ontwikkelingen zijn onder meer:
* Westeinde;
* Gommerwijk West west;
* Schepenwijk fase 2;
* Oost - West verbindingen in West-Friesland.
De format zal in de leesmap worden opgenomen.
In zogenaamde windrichtingengesprekken wordt getracht onderscheid
te maken tussen projecten van regionaal en van lokaal belang en
vervolgens in de projecten van regionaal belang een prioriteit te
bepalen, welke projecten vervolgens in het overleg met het rijk en
de provincie worden ingebracht.
De ontwikkelingen vallen uitdrukkelijk onder de democratische
controle van de huidige bestuurslagen.
De heer Bode stelt voor om de verdere ontwikkeling te kunnen
volgen Noord West 8 als een vast agendapunt voor de commissie op
te nemen. De leden kunnen vervolgens op grond van de verstrekte
informatie reageren of suggesties doen.
De heer de Jonge meldt, dat gewerkt wordt aan een
uitvoeringsconvenant, die door alle 30 gemeenteraden in
Noord-Holland Noord dient te worden vastgesteld. Het ligt in de
bedoeling om het convenant in de novembervergaderingen te laten
vaststellen.
5. Ingekomen stukken en mededelingen.
a. Brief d.d. 17-07-2002 fam. Ing. Karel - Uilenburg te Enkhuizen
betreffende erfdienstbaarheid.
De voorzitter biedt mevrouw Karel - Uilenburg over het onderwerp
in te spreken.
De heer de Geus vraagt waarom de familie Karel en de Stichting
Woondiensten niet zijn opgeroepen om bij de behandeling van de
brief in de commissie aanwezig te zijn. Hij verzoekt aan het
presidium voor te leggen welke gedragsregels dienen te worden
gehanteerd.
Mevrouw Karel - Uilenburg stelt, dat naar aanleiding van de
inspraak over het project Kwakershof er toezeggingen zijn gedaan
over het handhaven van een achteromgang. Zij spreekt haar
verbazing uit over de beperkingen met betrekking tot de pony's die
Stichting Woondiensten willen opleggen. Zij verzoekt om een
verslag van de behandeling in de commissie.
De heer Bode geeft aan, dat regelmatig gesprekken zijn geweest met
partijen. De gemeente heeft partijen opgeroepen alles in het werk
te stellen om uit de kwestie te komen. Partijen zijn niet tot
elkaar gekomen. Er is thans geen functie meer voor de gemeente.
Partijen kunnen naar de rechter stappen voor een uitspraak over
het geschil.
Diverse leden vragen naar de garantie die over de achteromgang is
gegeven. Verder wijzen de leden op meer zaken, zoals aangegeven in
de brief van de familie Karel, die niet zijn nagekomen. Indien een
vrije doortocht is gegarandeerd, dan dient de garantie te worden
nagekomen. Verzocht wordt na te gaan of in het verslag naar
aanleiding van het project Kwakershof de door mevrouw Karel -
Uilenburg aangehaalde garanties zijn vast gelegd.
De heer Bode wijst naar de inhoud van de brief van de familie
Karel. In de brief wordt niet gesteld dat de gemeente juist of
onjuist heeft gehandeld. Er is vanuit de gemeente uitgebreid
aandacht besteed aan de kwestie. Ondanks de oproep om alles in het
werk te stellen om er gezamenlijk uit te komen hebben partijen
geen overeenstemming bereikt. Hij sluit af met te stellen bereid
te zijn nogmaals initiatief te nemen om partijen voor een
constructief overleg aan tafel te krijgen.
b. Verzoek gemeente Enkhuizen d.d. 01-08-2002 vrijstelling
bestemmingsplan Gommerwijk Oost, uitwerking fase 1, voor de
herinrichting van het terrein naast het perceel Klaverweid 28,
Enkhuizen.
De heer Wijchers verzoekt een inventarisatie van het aantal
parkeerplaatsen in de omgeving van winkelcentrum Koperwiekplein.
De commissie stemt met het besluit in.
c. Grondverkoop Laurus ten behoeve van parkeerplaatsen.
De oppervlakte van de te verkopen grond is 265 m². Bij een
opbrengst van 65.000,= is de m²-prijs te bepalen op 245,28.
De betreffende grond valt binnen de bestemming `'bijzondere
doeleinden'', zijnde bestemd voor instellingen alsmede voor
woondoeleinden.
De heer de Geus verzoekt een volgende vergadering de bevoorrading
van Supermakrt Deen op de agenda te plaatsen.
Een meerderheid van de commissie stemt met het besluit in.
LE/EB is tegen het besluit.
d. Autogebruik Gependam.
De heer Jans wordt bijgestaan door de heer van Zwieten,
havenmanager a.i.
De heer Jans geeft aan, dat tijdens de behandeling in de vorige
commissie is gebleken, dat de leden niet eensluidend zijn over het
autogebruik op de Gependam. Zoals verzocht zijn de relevante
stukken ter inzage gelegd.
Er is sprake van gecontroleerd autoverkeer op de dam. Alleen
wanneer ten gevolge van reparatie van schepen zware goederen naar
de schepen moeten worden vervoerd worden auto's toegelaten. Er is
geen autoverkeer toegelaten voor het vervoeren van bezoekers.
De heer van Zwieten schetst de feitelijke situatie. Er zijn nog
steeds problemen met de techniek, zowel van de driehoeken als van
de wegzinkbare palen. Wanneer de techniek het af laat weten kan
een ieder vrijelijk op de dam rijden. Er is wel controle maar de
havendienst is niet in staat het verkeer tegen te houden.
De heer van der Veen heeft geconstateerd, dat ook ingeval de
techniek wel functioneert auto's worden toegelaten. Hij heeft zich
verbaasd over de brief van 11 september 2002 waarin wordt verwezen
naar de notulen. Het Reglement van Orde is duidelijk over de wijze
waarop brieven dienen te worden beantwoord.
Op de dam was een tweetal verkeersborden geplaatst, namelijk C11 -
verbod voor motorvoertuigen - en C 13 - verbod voor bromfietsen.
De borden zijn recent vervangen door het bord C01 - verbod voor
alle verkeer, zonder bijvoorbeeld een onderbord dat fietsverkeer
van het verbod is uitgesloten. Verkeersbesluiten zijn aan de raad
ook in het duaal systeem.
Hij herhaalt het gestelde in de vorige commissievergadering, dat
hij bereid is positief mee te denken over een verruiming van het
autoverkeer, maar dat een wijziging van het beleid dan ook dient
te worden vastgesteld.
De heer Wijchers merkt het volgende op:
* Ten gevolge van het niet goed werken vindt inkomstenderving
plaats. De gemeente behoeft niet op te draaien voor de
kinderziekten van de installateur.
* Er dient een maximale service aan de charterbedrijven te worden
verleend.
* Tot hoe laat is de havendienst aanwezig? Ingeval van calamiteiten
buiten de aanwezigheidsuren dienen hulpdiensten toegang tot de dam
te hebben.
* Er kan ontheffing worden gevraagd aan het college om toegang met
de auto te krijgen tot de Gependam. Het college heeft 8 weken de
tijd om op het verzoek te beslissen. Hij acht dit een erg lange
afhandelingsperiode.
De heer van Zwieten deelt mee, dat de havendienst tot 21.00 uur
aanwezig is. Hierna kunnen hulpdiensten uit een kast - waarvan de
hulpdiensten een sleutel hebben - een sleutel nemen om de zuilen
te laten zinken.
Ten aanzien van de vervanging van de verkeersborden meldt hij dat
de oorspronkelijke borden `'heden morgen'' zijn terug gehangen.
De heer Verjaal wijst op een besluit uit 1998 over het toelaten
van bevoorradingsverkeer. Het moet mogelijk zijn om de boren te
bevoorraden met voedsel. Hij vindt dit een eind dient te komen aan
de discussie en dat een besluit dient te worden genomen.
De heer de Geus wijst er op dat ten gevolge van het drukken van de
kosten de Gependam smaller is geworden, hetgeen onder meer als
consequentie had dat de dam autoluw dient te blijven. Hij is
verder zeer benieuwd naar de afwikkeling van het niet functioneren
van de installaties.
De heer Visser is van mening dat de dam autoluw dient te blijven.
Alleen autoverkeer bij het aanleveren of afhalen van grote
stukken. De overige bevoorrading kan door de schippers zelf door
middel van het gebruik van karretjes.
Mevrouw Dangermond verzoekt om een chronologisch overzicht van de
besluitvorming tot op heden om inzicht te krijgen voor een
eventueel nieuw te nemen besluit. Zij adviseert het plan van
mevrouw Jongert in de uitwerking te betrekken.
De heer van der Pluijm vindt dat geen auto kunnen worden
toegelaten, tenzij noodzakelijk. Hem is onvoldoende duidelijk hoe
thans het toelatingsbeleid van de havendienst is.
De voorzitter sluit het onderwerp af. Aan het college wordt
verzocht om een nieuw voorstel over het autogebruik op de Gependam
uit te werken en aan de commissie voor te leggen. In overleg met
de heer Jans wordt afgesproken, dat het voorstel uiterlijk in de
november-vergadering zal worden behandeld.
6. Verkeersbesluiten.
a. Plaatsing herhalingsborden vergunningparkeren.
De commissie neemt kennis van het besluit.
b. Plaatsen paaltjes RSG.
Mevrouw Kuijten wijst er op dat in het advies verwezen wordt naar
een voetpad. Dit moet zijn fietspad.
De commissie neemt kennis van het besluit.
6. Voorbereidingsbesluit Gommerwijk.
De commissie adviseert positief.
7. Bezwaarschriften voorbereidingsbesluit locatie Zilverstraat.
De heer Bode wijst er op dat het herinrichtingsplan van de
openbare ruimte nog aan de commissie zal worden gepresenteerd.
Verder meldt hij dat ten gevolge van uitvoeringsproblemen in
financiële zin de ontwikkelaar het bouwplan wil aanpassen. Wanneer
de nieuwe plannen worden uitgebracht is niet bekend.
Het nieuwe bouwplan zal binnen de stedenbouwkundige voorwaarden
dienen te blijven.
Afhankelijk van de omvang van de aanpassingen zal worden
beoordeeld of een nieuwe zelfstandige projectprocedure dient te
worden gevolgd of dat de `'lopende'' procedure kan worden
gecontinueerd.
De sanering van het gebied wordt dit jaar aangepakt.
De commissie adviseert positief.
8. Rondvraag.
a. De heer Visser vraagt of de brief over de verpaupering /
veiligheid van de havens kan worden beantwoord.
b. De heer Visser vraagt naar de stand van zaken rond de
proefafsluiting van de Melkmarkt.
De heer van Pijkeren meldt, dat op 3 oktober 2002 met diverse
partijen een gespreksronde plaats vindt. De resultaten van het
overleg zullen eind 2002 aan de commissie worden voorgelegd.
Indien het gesprek positief verloopt verwacht hij een
proefafsluiting van half mei 2003 tot half augustus 2003.
De heer Wijchers verzoekt de resultaten van eerdere metingen bij
de beoordeling van de proefafsluiting te betrekken.
c. De heer de Geus vraagt in het presidium aan de orde te stellen hoe
wordt omgegaan met het uitnodigen van partijen in de commissie
indien een brief aan de raad(scommissie) wordt gericht.
d. De heer Hart wijst op eerdere afspraken om per vergadering één
presentatie te laten plaatsvinden.
e. De heer Verjaal vraagt naar aanleiding van het overzicht
RO-trajecten in behandeling in de leesmap naar de stand van zaken
rond De Oksel.
De heer Bode meldt, dat een bestemmingsplan in voorbereiding is en
dat het ingediende bouwplan zodanig bijzonder is, dat de
behandeling is opgeschort.
Er heeft inmiddels grondverkoop aan de ontwikkelaar plaats
gevonden.
10. Sluiting.
Niets meer aan de orde zijnde sluit de voorzitter om 23.55 uur de
vergadering.
Voor verslag,
J.A. Burema