Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

15 oktober 2002


1. Woon- en kantoorfunctie in Voetiusstraat

De voormalige bibliotheek aan de Voetiusstraat 2-4 krijgt een woon- en kantoorfunctie. Dat is de strekking van het voorstel van college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad. In verband met het vertrek van zalencentrum Trait d'Union uit het pand, is de gemeente, als eigenaar van het pand, op zoek gegaan naar een nieuwe gebruiker. Daartoe is een openbare inschrijfprocedure gestart, waaraan een aantal voorwaarden waren verbonden, gezien de ligging, uitstraling en bijzondere waarde van het pand voor de stad.

Om die reden zijn de plannen van gegadigden niet alleen financieel getoetst, maar ook inhoudelijk aan relevante doelstellingen voor de Binnenstad, te weten het versterken van de culturele en economische centrumfunctie, waarborgen en verbeteren van een veilig en leefbaar woonklimaat en het versterken van het historisch stadsbeeld.

Het bestemmingsplan dat van toepassing is op het pand, geeft een brede bestemming aan. Dat betekent dat op het pand voor kantoren of maatschappelijke doeleinden kan worden aangewend, voor culturele doeleinden, of een woonbestemming kan krijgen.

Bij de toetsing van de plannen ging de voorkeur uit naar een toekomstig gebruik van het pand met een culturele functie, publieksfunctie, een toeristische functie (eventueel met ondersteunende horeca) of een functie die recht doet aan de monumentale status en de plek in de binnenstad van het gebouw.

Zes kandidaten hebben zich ingeschreven. Het college van burgemeester en wethouders heeft na toetsing aan bovenstaande uitgangspunten gekozen voor het plan van mevrouw C. Greep en de heren M. Ran en S. Ran om in het pand vijf grote woonappartementen en een kantoor- of bedrijfsruimte van maximaal ca. 320 m2 te realiseren.

Indien de gemeenteraad akkoord gaat, dan is de opbrengst die gerealiseerd wordt EUR 1.444.000 kosten koper.


2. Extra bewonersondersteuning naoorlogse wijken.

Bewonersorganisaties uit Kanaleneiland, Overvecht, Ondiep, Hoograven en Zuilen, die direct betrokken zijn bij sloop/nieuwbouw, herontwikkeling of renovatie in hun wijk komen in aanmerking voor extra ondersteuning. De extra ondersteuning is vastgelegd in de beleidsregel "Subsidieverstrekking Uitbreiding Bewonersondersteuning Naoorlogse Wijken".

De komende 15 jaar staat Utrecht voor een herstructureringsopgave van naoorlogse wijken. Gemeente en corporaties hebben hierover afspraken gemaakt, die in de Raamovereenkomst De Utrechtse Opgave (DUO) zijn vastgelegd. Herstructurering is voor bewoners die ermee te maken krijgen een ingrijpend proces. Bewoners moeten dat proces goed kunnen volgen, er in kunnen participeren en hun belangen kunnen behartigen. Om dat optimaal te kunnen doen, hebben de bewonersorganisaties ondersteuning nodig. In eerste instantie kunnen ze daarvoor een beroep doen op het opbouwwerk in de wijk. Maar de gemeente verwacht dat er extra ondersteuning nodig zal zijn. Om die extra steun mogelijk te maken, stelt de gemeente jaarlijks een subsidiebudget van EUR 226.890 beschikbaar waarop bewonersorganisaties onder bepaalde voorwaarden een beroep kunnen doen. Deze subsidie, die nu in een beleidsregel is uitgewerkt, is al toegezegd in de DUO-overeenkomst.

Bewonersorganisaties in de herstructureringswijken krijgen op korte termijn een brochure van de gemeente toegestuurd, waarin staat aangegeven op welke wijze zij een aanvraag kunnen indienen.

Aanvragen voor 2002 kunnen tot eind november worden ingediend. In de eerste week van december zal de gemeente een beslissing nemen over de aanvragen.

Vanaf 2003 kunnen bewonersorganisaties het hele jaar door aanvragen indienen. Twee maal per jaar, in april en in oktober, zullen aanvragen op dit budget beoordeeld en toegekend worden. Begin 2003 zal de gemeente bewonersorganisaties in de herstructureringswijken hierover inlichten.


3. Koers milieubeleid voor een leefbare en duurzame stad
Als het gaat om het milieubeleid kiest het college voor de komende vijf jaar voor de thema's (leefbaarheid) lucht, geluid, fysieke veiligheid, duurzaam bouwen, duurzaam ondernemen en energie. Het college wil zich hierbij speciaal richten op het Stationsgebied, Leidsche Rijn en de herstructureringsgebieden Overvecht, Kanaleneiland en Hoograven. Deze gebieden bieden kansen om op korte termijn de leefbaarheid, gezondheid en de veiligheid te verbeteren. Dit staat in de notitie 'Milieubeleid voor een leefbare en duurzame stad: de richting' waarmee het college vandaag heeft ingestemd. Bedoeling is dat op basis van deze koers het Milieubeleidsplan verder wordt uitgewerkt.

Bij het verbeteren van de leefbaarheid, gezondheid en veiligheid in de genoemde stadsdelen kan worden gedacht aan het aanpakken van geluids- en stankhinder nabij bedrijventerreinen, tankstations die vlakbij woningen staan en de slechte luchtkwaliteit langs drukke wegen. Op lange termijn kunnen deze gebieden als voorbeeld dienen voor hoe in de stad duurzame ontwikkeling kan worden ingezet.

De in de notitie verwoorde koers is gebaseerd op stadsbrede milieuambities voor de lange termijn. Deze zijn geformuleerd in overleg met verschillende gebruikersgroepen van de stad, waaronder ondernemingsverenigingen in Leidsche Rijn en Oudenrijn, industrievereniging Lage Weide en de wijkmilieupunten.

Het Milieubeleidsplan wordt in de komende maanden nader uitgewerkt in samenspraak met onder meer woningbouwcorporaties en projectontwikkelaars. Naar verwachting wordt het Milieubeleidsplan medio 2003 door het college vastgesteld en aan de gemeenteraad voorgelegd. De notitie 'Milieubeleid voor een leefbare en duurzame stad: de richting' wordt ter informatie gestuurd aan de raadscommissie voor het Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer.


4. Herbouw gymzaal en bouw buitenschoolse opvang.
Bezwaren van Bewoners Overleg Lunnetten (BOL) tegen het bouwplan van een gymzaal en buitenschoolse opvang op Goeree 4 in Lunnetten zijn ongegrond verklaard. De bewoners maakten onder meer bezwaar tegen de verkleining van de bestaande speelplaats. Als compensatie legt de gemeente nu een trapveldje aan in de buurt van de school. Met het ongegrond verklaren van de bezwaren is de weg vrijgemaakt voor verlening van de bouwvergunning en de benodigde vrijstelling van het bestemmingsplan. De nieuwe gymzaal vervangt een gymlokaal dat in 1998 door vandalen in brand is gestoken. Het gebouw wordt groter dan het oude omdat ruimten voor naschoolse opvang zijn toegevoegd.


5. Menskracht voor bestemmingplannen

De aanstaande herziening van de Wet op de Ruimtelijke Ordening legt veel druk op gemeenten om bestemingsplannen tijdig te actualiseren. In de wet wordt opgenomen dat elk bestemmingsplan om de 10 jaar bij de tijd gebracht moeten worden. Op het niet actueel hebben van bestemmingsplannen worden in de toekomst sancties gelegd waardoor voor de gemeente niet te onderschatten problemen kunnen ontstaan bij de afgifte van bouwplannen. Met het huidige budget kunnen bestemmingsplannen in Utrecht eens per 15 jaar worden herzien en zal het actualiseren van het huidige bestand nog 13 jaar vergen. Die berekening is gemaakt op basis van van de volledige lijst van bestemmingsplannen en een op ervaringscijfers berustende berekening van plankosten. De notitie " Actualiseren bestemmingsplannen, productie tot 2010 wordt ter informatie toegezonden aan de raadscommissie Ruimte Ordening, Wonen, Grondzaken en Onderwijs.


6. Bestemmingsplan Voordorp-Voorveldse polder.
Het bestemmingsplan Voordorp-Voorveldse polder is een gedetailleerd plan dat tot doel heeft om legaal tot stand gekomen functies in het gebied juridisch vast te leggen. Daarnaast biedt het bestemmingsplan mogelijkheden om op te treden tegen ongewenste ontwikkelingen zoals het permanent wonen op camping De Berekuil.

In het bestemmingsplan is tevens rekening gehouden met enkele recente bouwinitiatieven tot uitbreiding van de beide maneges in de Voorveldse polder. Verder is ook de dit jaar vastgestelde regeling met betrekking tot tuinbebouwing in dit bestemmingsplan verwerkt. Belanghebbenden en bewoners hebben zienswijzen ingediend die onder meer betrekking hebben op camping De Berekuil, gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden van hotel Mitland, tuinbebouwing, dakopbouw, extra bouwlagen en welstandscriteria. Ook is een zienswijze ingediend tegen nieuwbouw van geluidsgevoelige gebouwen naast de spoorlijn. De ingediende zienswijzen hebben slechts op ondergeschikte punten tot aanpassing van het bestemmingsplan geleid. Het plan zal nu ter vaststelling aan de gemeenteraad worden voorgelegd.


7. Krediet voor HOV-baan Langerak en Parkwijk
Het college heeft ruim EUR 8 miljoen toegekend voor de aanleg van een HOV-baan in Langerak en Parkwijk. Deze baan maakt deel uit van de HOV-verbinding tussen Leidsche Rijn en de bestaande stad. Met de aanleg van een HOV-baan zorgt de gemeente voor een snelle openbaar vervoerverbinding tussen Leidsche Rijn en de bestaande stad Utrecht.

De voorbereidingen voor de aanleg van de busbaan zijn op dit moment al in volle gang. Bedoeling is dat de HOV-baan door Parkwijk en Langerak eind 2003 in gebruik wordt genomen. Halverwege 2004 zijn ook de overige tracédelen klaar en is de vrije busbaan van en naar Leidsche Rijn klaar. In Leidsche Rijn zal het HOV-netwerk bestaan uit een Zuid- en een Noordradiaal. De Zuidradiaal verbindt het treinstation Vleuten, via de Meern en Papendorp met het centraal station Utrecht. De Noordradiaal loopt vanaf de Meern via de Vleutenseweg naar centraal station Utrecht.

Het ministerie van Verkeer & Waterstaat draagt bij in de kosten van de aanleg van een HOV-netwerk in de gemeente Utrecht. Naar verwachting zal in 2008 het volledige HOV-netwerk in de gemeente in gebruik genomen zijn.

Het voorstel voor de kredietverstrekking wordt ter besluitvorming voorgelegd aan de raadscommissie voor het Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer en de gemeenteraad.


8. Krediet voor HOV-baan van en naar de Papendorpse brug.
Het college heeft ruim EUR 7 miljoen toegekend voor de aanleg van de HOV-baan van en naar de Papendorpse brug. De bouw van de brug die Leidsche Rijn verbindt met de bestaande stad, is inmiddels in volle gang. Bedoeling is dat de Papendorpse brug en toevoerwegen in 2003 worden geopend. De ingebruikname van de vrije busbaan van en naar Leidsche Rijn staat gepland voor 2004.

De busbaan aan de westkant van de brug (Papendorp) maakt deel uit van het stedebouwkundig ontwerp voor Papendorp Noord en past daarom naadloos in deze nieuwe wijk. Aan de kant van Kanaleneiland zal de busbaan worden ingepast in de bestaande omgeving. Hiervoor heeft de gemeente overleg gevoerd met direct belanghebbenden, zoals bewoners en bedrijven in dit deel van Kanaleneiland. Ook het GVU en enkele andere gemeentelijke diensten zijn nauw betrokken bij de ontwikkelingen. Inmiddels is een definitief ontwerp beschikbaar waarop - na goedkeuring door de gemeenteraad - inspraak van belanghebbenden mogelijk is.

Het voorstel voor kredietverstrekking wordt ter besluitvorming voorgelegd aan de raadscommissie voor het Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer en de gemeenteraad.


9. Bestemmingsplan Blauwkapel ter inzage

Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het ontwerp-bestemmingsplan Blauwkapel. Daarin zijn de aanbevelingen van de Provinciale Planologische Commissie (PPC) meegenomen, maar ook de aanpassingen die voortvloeiden uit het onderzoek dat is gedaan naar het politiek en maatschappelijk draagvlak voor een ontwikkeling op het Fort Blauwkapel. Het college legt het ontwerp-bestemmingsplan deze week ter inzage. Bedoeling is dat dan een definitief bestemmingsplan in februari 2003 kan worden vastgesteld door de gemeenteraad.

Het huidige plan voorziet in het bouwen van 16 nieuwe woningen, waarbij dwingende voorschriften gelden voor de positionering van de voorgevel en de dakvorm.


10. Abonnementstarieven bibliotheek omhoog

Per 1 juli 2003 zullen de tarieven van abonnementen van de Gemeentebibliotheek aangepast worden aan het gestegen prijspeil.

De vorige aanpassing dateert van juli 2001. De verhoging bedraagt circa 4%.Uitsluitend het lidmaatschap wordt verhoogd. Het leengeld, boetegeld en de kosten van reserveringen en dergelijke blijven ongewijzigd. Voor kinderen geldt geen verhoging; die kunnen tot 16 jaar gratis lid van de bibliotheek blijven. De prijswijzigingen zullen tijdig aan de leden bekend gemaakt worden.


11. Initiatief van bewonerscommissie ACA in wijk Overvecht gehonoreerd
Het initiatief van bewonerscommissie ACA (Atlas-, Centaurus-, Apollodreef) in Overvecht voor verbetering van de huidige skatebaan aan de Centaurusdreef is gehonoreerd. Doel is de skatebaan weer aantrekkelijk te maken voor kinderen.

Het skatebaanproject aan de Centaurusdreef zal worden uitgevoerd door DSB. De uitvoering van dit project is begroot op EUR 30.000. De kosten komen ten laste van het budget Recht van Initiatief 2002. Bij de uitvoering moet zeer zorgvuldig met het geld worden omgesprongen en zo mogelijk moet worden bezuinigd.

Wijkwethouder mevrouw van Kleef voor Overvecht heeft dit op 11 september jongstleden besloten en het college van burgemeester en wethouders nu van haar besluit op de hoogte gesteld.


12. Initiatief van bewoners in wijk West gehonoreerd
Het initiatief van bewoners uit de Queridostraat voor het verbeteren van het aanzicht van hun straat is gehonoreerd. Doel is de leefbaarheid en veiligheid te verhogen.

De herinrichting van de Queridostraat zal worden uitgevoerd door DSB. De uitvoering van dit project is begroot op EUR 29.243. De kosten komen ten laste van het budget Recht van Initiatief 2002.

Wijkwethouder Verhulst voor West heeft dit op 24 september jongstleden besloten en het college van burgemeester en wethouders nu van zijn besluit op de hoogte gesteld.


13. Initiatief van bewonerswerkgroep Singelstraat gehonoreerd
Het initiatief van de werkgroep Bewoners Singelstraat om het Monicahofje te verlevendigen tot een aantrekkelijke speel- en ontmoetingsplaats voor de buurt wordt gehonoreerd. Nevendoel is de buurtbewoners aanzetten tot buurtparticipatie en -integratie.

De herinrichting van het Monicapark zal worden uitgevoerd door DSB. De uitvoering van het project is begroot op EUR 25.286,25. De kosten komen ten laste van het budget Recht van Initiatief 2002.

Wijkwethouder Spekman voor Noordwest heeft dit op 11 september jongstleden besloten en het college van burgemeester en wethouders nu van zijn besluit op de hoogte gesteld.


14. Initiatief van raden Da Costaschool in wijk Zuid gehonoreerd
Het initiatief van de Medezeggenschapsraad en de Ouderraad van de Da Costaschool om het schoolplein te laten renoveren is gehonoreerd. Het gaat om renovatie volgens de bepalingen van het attactiebesluit.

De renovatie van het schoolplein zal worden uitgevoerd door de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (Onderwijshuisvesting). De uitvoering van het project is begroot op EUR 29.302,55. De kosten komen ten laste van het budget Recht van Initiatief 2002.

De raadscommissie voor de wijk Zuid heeft dit op 9 juli besloten en het college van burgemeester en wethouders van het besluit op de hoogte gesteld. Dit voorstel is behandeld volgens de oude verordening.


15.
Evaluatie leidt tot uitbreiding Cameratoezicht

Afgelopen maanden is het project Cameratoezicht in de binnenstad van Utrecht geëvalueerd. Gemeente en politie zijn enthousiast over de bereikte resultaten tijdens de afgelopen proefperiode van twee jaar. Op advies van de stuurgroep cameratoezicht (hoofd algemene zaken van de gemeente, districtschef Paardenveld, wijkmanager binnenstad en vertegenwoordiger van het Openbaar Ministerie) heeft het college van b en w besloten het project voort te zetten. Tevens is besloten tot een eerste uitbreiding van Cameratoezicht waardoor ook het Vredenburg en de Drieharingenstraat via de camera's te bekijken zijn. Bovendien wordt er momenteel een quick scan uitgevoerd om te beoordelen of cameratoezicht elders in de stad nuttig is.

Cameratoezicht is twee jaar geleden als experiment gestart in de binnenstad van Utrecht en is onderdeel van het programma Veilig Uitgaan. De gemeenteraad heeft voor het experiment in 2001 ruim 635.000 euro beschikbaar gesteld. Uit de eindevaluaties van politie en de afdeling Bestuursinformatie van de gemeente Utrecht, blijkt dat cameratoezicht positieve effecten heeft. Zo kunnen incidenten, tijdens het uitkijken snel in de kiem gesmoord worden omdat degene die de camera's bedienen in direct contact staan met politieagenten van Centrum Zorg+ die speciaal voor de uitgaansavonden ingezet worden. Tevens kunnen dankzij het cameratoezicht zaken opgelost worden die anders onopgelost zouden blijven. Bovendien blijken camerabeelden in strafzaken een welkome aanvulling op de bewijsvoering te zijn. Verder zegt zo'n 30% van de bezoekers zich door de aanwezigheid van camera's veiliger te voelen.

De evaluaties worden naar de raadscommissie AZVWWF verzonden zodat zij hiervan voor de begrotingsbehandeling op 17 oktober kennis kunnen nemen. B en w stellen voor de evaluatie te agenderen voor de commissievergadering van 26 november a.s.


16. Openbaar primair onderwijs verzelfstandigd
Het college van b en w wil de openbare scholen voor primair onderwijs met ingang van augustus 2003 gaan verzelfstandigen. Het college overlegt hierover hierover met het openbaar onderwijs. Het principebesluit valt in december 2002.

De scholen krijgen door de verzelfstandiging meer financiële beleidsvrijheid en zitten dan in dezelfde positie als het bijzonder primair onderwijs. Door de verzelfstandiging kunnen de openbare scholen hun eigen gezicht versterken doordat zij niet langer 'verlengstuk' zijn van de gemeente. Ook wordt hiermee eventuele belangenverstrengeling uitgesloten. Immers, de belangen van de openbare scholen gaan niet altijd hand in hand met de belangen van de lokale overheid als publieke toezichthouder. Verder kunnen de scholen de ouders meer betrekken bij het bestuur van de school.

Al in 1992 heeft de Utrechtse gemeenteraad aangegeven stappen te willen zetten naar verzelfstandiging van de openbare scholen voor primair onderwijs. Vanaf 1 februari 1997 is de overdracht door de wetgever mogelijk gemaakt. In juni 2000 werd de eerste stap gezet door het opheffen van de gemeentelijke Sector Openbaar onderwijs en door het uitbesteden van ondersteunende taken.


17. Huisvestingsprogramma primair en voortgezet onderwijs 2003
Voor de huisvesting van het primair en voortgezet onderwijs wordt voor het jaar 2003 EUR 10.320.640 uitgetrokken. Dat gaat het college aan de raad voorstellen. Het programma voor 2003 is in overleg tussen de gemeente en de scholen voor primair en voortgezet onderwijs tot stand gekomen. Voor onderhoud aan schoolgebouwen, voor uitbreidingen en inrichting van klaslokalen zijn 375 aanvragen ingediend. De aanvragen zijn beoordeeld op basis van urgentiecriteria die in de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs staan. Die criteria zijn:


1. capaciteitstekorten ( lesruimte, onderwijsleerpakket en meubilair, sportvoorzieningen)


2. onderhoud (inclusief vervangende huisvesting)

3. wettelijke verplichtingen


4. gebouwen aan eigentijdse eisen aanpassen.
Uitbreiding van lokalen zal onder meer plaatsvinden bij scholen aan de Händelstraat 51, Koekoeksplein 2a, Pr. Wilhelminaschool Lanslaan 12. Ook zijn gelden beschikbaar gesteld voor o.a. uitbreiding van twee lokalen bij De Schans Orinocodreef 15, project Forum De Koekoek en Forum Hart van Noord Ondiep 63.

Voor alle projecten uit het programma 2003 worden bij de raad afzonderlijke kredietaanvragen ingediend.