Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: ¬ 60 mln voor de scheepsbouwsector en invulling van de EZ-bezuinigingen en intensiveringen
Nummer: 145

Datum: 16-10-2002

Minister Heinsbroek van Economische Zaken heeft in een brief aan de Tweede Kamer geschreven dat hij werkt aan een tijdelijke regeling voor de scheepsbouwsector met een budget van ¬ 60 mln. Met deze brief is ook een Nota van Wijziging op de begroting voor 2003 meegestuurd, waarin de minister schrijft dat de subsidietaakstelling van ¬ 244 mln die het Ministerie van Economische Zaken in het Strategisch Akkoord opgelegd heeft gekregen, fors is. Het gaat om circa éénvijfde van alle beleidsgelden. Bij het bepalen van de beleidsterreinen waarop wordt omgebogen, zijn de regelingen en subsidies die het belangrijkst zijn voor het realiseren van de doelstellingen van EZ, zoveel mogelijk ontzien. Op Prinsjesdag is al een deel van de ombuigingen gepresenteerd in de begroting 2003, oplopend van ¬ 36 mln in 2003 tot ¬ 147 mln in 2007. Aangekondigd zijn toen een aanscherping van de WBSO-regeling, het afschaffen van de regeling voor energie-investeringen in de non-profitsector, een verlaging van de gelden voor het Besluit Subsidies Exportfinancieringsarrangementen en een beëindiging en stroomlijning van diverse kleinere regelingen van het innovatiebeleid.

Invulling Nota van Wijziging:

De Subsidieregeling Technische Ontwikkelingsprojecten ad ¬ 41,0 mln wordt afgeschaft. Dit is in lijn met de aanbeveling uit het IBO Technologiebeleid om de subsidieverlening aan individuele bedrijven te beperken tot de WBSO ( Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk).

Het budget van het Nationaal Actieprogramma Elektronisch Snelwegen (NAP) wordt met ¬ 11,1 mln verlaagd tot ¬ 22,2 mln. In 2003 zal een herijking van het ICT-beleid plaatsvinden. Hierin zullen nieuwe zwaartepunten worden benoemd.

Het budget van de EET-regeling (Economie, Ecologie en Technologie) wordt met ¬ 16,4 mln verlaagd tot ¬ 47,5 mln in 2003. De budgetten in latere jaren (2004 t/m 2007) worden verlaagd van ¬ 34 mln tot ruim ¬ 22,7 mln en in 2007 tot ¬ 24,8 mln. De Subsidieregeling Technologische Samenwerking wordt met ¬ 5,4 mln opgehoogd tot ¬ 72,8 mln in 2003 om meer samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen te bevorderen. Voor de jaren na 2003 gaat het om verhogingen van ¬ 8,1 mln tot ¬ 9,4 mln per jaar. De huidige regeling zal worden vervangen door een regeling met aandacht voor duurzaamheid.

Een aantal relatief kleine regelingen op het gebied van innovatief ondernemerschap loopt in 2003/2004 af, waarna vanaf 2005 ¬ 10,7 mln wordt bezuinigd op het zgn flankerend beleid.

Het instrument Beleidsexperimenten wordt geïntensiveerd van ¬ 8 mln tot ¬ 13,3 mln. Hiermee kunnen incidenteel specifieke initiatieven worden ondernomen, waarmee inzicht wordt verkregen in de effectiviteit van de verschillende vormen van beleid.

Intensivering vindt plaats in het kader van ICT en Administratieve lasten voor projecten ter vermindering van administratieve lasten door inzet van ICT, vooral voor de realisatie van het Basisbedrijvenregister en het Bedrijvenloket. In 2003 en 2004 wordt het budget verhoogd met ¬ 7,9 mln tot resp. ¬ 18,4 en ¬ 11,6 mln.

De bijdrage aan Bevordering Toerisme (bijdrage aan TRN) wordt verlaagd met ¬ 1,3 mln in 2003, oplopend tot ¬ 5 mln structureel in 2007. Dit is in 2006 ongeveer een kwart van de bijdrage aan TRN, die dan uitkomt op rond de ¬ 17 mln.

Stringente EU-regelgeving voor overheidssteun maakt het uiterst moeilijk een garantie- en/of participatieregeling voor de scheepsbouw te maken. De middelen hiervoor ( ¬ 77 mln voor de jaren 2003 t/m 2007) maken deel uit van de bezuinigingen.

De regeling voor de ontwikkeling van defensiematerieel (Codema), waarvoor na de reservering voor het JSF-project nog ¬ 3,3 mln per jaar resteert in de jaren 2003 tot en met 2005, wordt opgeheven.

Na de ombuiging in de begroting 2003 van ¬ 16 mln op duurzame energie wordt in de jaren 2003 t/m 2006 een aanvullende ombuiging gerealiseerd van ¬ 3 mln per jaar. De invoering van de MEP-regeling zal naar verwachting deze ombuiging compenseren. Het halen van de doelstelling van 10 % duurzame energie in 2020 blijft dus binnen bereik.

De jaarlijkse aanvulling van de interne buffer van de GOM-faciliteit (Garantiefaciliteit Opkomende markten) ad ¬ 10 mln is per 2003 beleidsmatig overbodig geworden door een verruiming van de verhouding tussen de reserve en uitstaand risico en dient daarom ter invulling van de EZ-taakstelling. Ook de stortingen ad ¬ 4,5 mln ten behoeve van de IFOM zijn vanaf het jaar 2005 niet meer nodig omdat de buffer een voldoende omvang heeft bereikt.

De Trustfunds bij de EBRD en IFC om Nederlandse bedrijven meer toegang te geven tot internationale financieringsinstellingen worden vanaf 2005 beëindigd (¬ 4,5 mln per jaar).

Het Programma Starters Buitenlandse Markten wordt structureel weer op het oude niveau van ¬ 7,3 mln gebracht door het budget te verhogen met ¬ 4,6 mln. Hiermee kan de streefwaarde van 500 exportstrategieën (waarvan 250 nieuwe exporteurs) worden verwezenlijkt.