16-10-2002
Rem op de BPM, Belasting Personenautos en Motorrijwielen
De Belasting Personenautos en Motorrijwielen (BPM) moet zo spoedig
mogelijk worden verlaagd en op den duur zelfs helemaal worden
afgeschaft, zeggen BOVAG en RAI in de nota Rem op de BPM die vandaag
is aangeboden aan de Tweede Kamer.
De organisaties concluderen dit op basis van een studie naar de
gevolgen van nieuwe Europese regelgeving en de uitvoerbaarheid van de
BPM-wet nu en in de toekomst.
De nieuwe Europese autodistributieverordening 1400/2002, die sinds 1
oktober van kracht is, leidt tot een Europese harmonisatie van de
netto catalogusprijzen (dus de prijzen zonder belastingen) in Europa.
In Nederland, waar deze prijzen door de fabrikanten vanwege de hoge
belastingdruk tot dusver kunstmatig laag werden gehouden (om aan een
redelijke consumentenprijs inclusief belastingen te komen), stijgen de
netto catalogusprijzen. Door de BPM, die hierover wordt geheven, gaan
de prijzen extra omhoog.. Hierdoor neemt de belastingdruk op autos in
ons land onaanvaardbaar sterk toe. Volgend jaar gaan autokopers
hierdoor 260 miljoen extra BPM betalen en 30 miljoen meer BTW.
De in de BPM-wet opgenomen heffingssystematiek levert nu al onoverkomelijke problemen op bij het monteren van accessoires op nieuwe autos rond het moment van kentekening, maar wordt langzaam maar zeker onuitvoerbaar als gevolg van de verschillende autoprijzen ten gevolge van de ongetwijfeld toenemende parallel im- en export.
Belemmering export
De BPM vormt nu een enorme belemmering in de export van gebruikte
autos, omdat de BPM bij export niet wordt teruggegeven waardoor het
principe van het vrij verkeer van goederen en diensten binnen de EU
met voeten wordt getreden.
De BPM kent voorts een afschrijvingssystematiek van de belasting voor
gebruikte autos die niet overeenstemt met het feitelijk waardeverloop
van de auto.
Eurocommissaris Bolkestein (Interne Markt) heeft onlangs al plannen
gepresenteerd voor de Europese harmonisatie van de brandstofaccijnzen
en het gefaseerd afschaffen van registratiebelastingen zoals de BPM.
Dit vraagt om een pro-actief antwoord van het Nederlandse kabinet dat
ook beleid moet maken om de BPM op den duur helemaal af te schaffen.
Om de consument niet nodeloos de dupe te laten worden van de gevolgen
van de nieuwe Europese regelgeving, zou de BPM volgend jaar al moeten
worden verlaagd met de in 2003 te verwachten oneigenlijke extra
inkomsten. Bovendien moet een teruggaveregeling bij export in het
leven worden geroepen. Daarna zou de rest van de BPM gefaseerd moeten
worden afgebouwd om Nederland niet langer uit de pas te laten lopen
met de meeste andere Europese lidstaten.