Benoeming Faculteit der Sociale Wetenschappen
Dr. Hans Beentjes benoemd tot hoogleraar Communicatiewetenschap
Dr. Hans Beentjes is per 1 september benoemd tot hoogleraar aan de KU
Nijmegen met als leeropdracht ´Communicatiewetenschap, in het
bijzonder de persuasieve communicatie'. Het onderzoek van de nieuwe
hoogleraar betreft de planning, opzet en uitvoering van
communicatiewetenschappelijk empirisch onderzoek naar fenomenen als
marketing communicatie, reclame en PR. In zijn nieuwe functie geeft
Beetjes leiding aan de onderzoekslijn `Media campaigns'.
J.W.J. (Hans) Beentjes, geboren in 1955 in Amsterdam, studeerde
psychologie aan de Rijksuniversiteit Leiden en werkte daar van 1985
tot 1996 als onderzoeker bij de Sectie Kind en Media van de
Rijksuniversiteit Leiden. Hij deed er onderzoek naar mediagebruik van
kinderen en jongeren in Nederland en promoveerde in 1990 op de
dissertatie `Studies on Children's Television Viewing and Reading'.
Sinds 1996 is hij verbonden aan de opleiding communicatiewetenschap
van de KU Nijmegen.
Hans Beentjes was een van de ontwerpers van de Kijkwijzer, een
classificatiesysteem dat nu ruim een jaar wordt gebruikt om
audiovisuele producties te coderen. Ook werkte hij mee aan onderzoek
naar mediabeleving van etnische minderheden en allochtone jongeren als
`digitale' burgers.
Hij is onder meer lid van de Adviesraad van Sesamstraat, van het
project Kind en Media van de Stichting Jeugdinformatie en van de
Wetenschappelijke Adviesraad van het NICAM (Ned. Instituut voor
Classificatie van Audiovisuele Media).
17-10-2002