17-10-2002
Mercedes-Benz Sprinter verhoogt veiligheid berijder
In toenemende mate, zo blijkt uit onderzoeken van de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, zijn bestelwagens betrokken bij verkeersongevallen. Zij onderzocht die betrokkenheid in de periode van 1995 tot 2000, en constateerde een flinke toename.
Om deze tendens om te keren gaat Mercedes-Benz de Sprinter gesloten
bestelwagen en combi-uitvoeringen standaard voorzien van ESP,
afkorting van Electronic Stability Program. Dit systeem, dat een
voertuig zijn stabiliteit en manoeuvreerbaarheid in noodsituaties laat
behouden door snelle en gerichte remingrepen op één of meerdere
wielen, werd tot nu toe uitsluitend toegepast bij personenautos en
doet voorzichtig zijn intrede bij de Mercedes-Benz bedrijfswagens en
autobussen; ESP heeft daar een positief effect op de beperking van de
betrokkenheid bij ongevallen en de ernst ervan, zo blijkt uit de
ervaringen tot nu toe. ESP vormt een aanvulling op bestaande
veiligheidssystemen als Anti-Blokkeer-Systeem (ABS) en
Aandrijf-Slip-Regeling (ASR), die al sinds 1995 standaard worden
ingebouwd.
Gezien de groei van het aantal bestelautos op de weg en de vaak
intensieve inzet van deze voertuigen door met name koeriersbedrijven,
expresse- en pakketvervoerders heeft Mercedes-Benz het besluit genomen
om dit belangrijke veiligheidssysteem ook standaard te monteren in dit
type bedrijfsautos. Met als doel om daarmee een vermindering van het
aantal verkeersongevallen waarbij bestelwagens zijn betrokken te
bereiken en zo een belangrijke bijdrage te leveren aan de verbetering
van de verkeersveiligheid. De Mercedes-Benz Sprinter is de eerste
bestelwagen die standaard met ESP wordt uitgerust.
Het effect van een ongeval met een bestelwagen wordt vaak versterkt
door een onevenwichtige lading of een lading die niet goed is
vastgezet. Zon situatie scherpt tijdens een noodsituatie de bewegingen
van het voertuig langs de natuurkundige grenzen verder aan en kan de
oorzaak zijn dat het deze overschrijdt, met alle gevolgen die dat
heeft voor de bestelauto en zijn bestuurder, en voor de overige
betrokken verkeersdeelnemers.
Het ESP wordt uiteraard ook standaard geleverd in de Mercedes-Benz
Sprinters die bestemd zijn voor het personenvervoer. De Sprinter Combi
wordt veel gebruikt door taxibedrijven voor zieken- en
gehandicaptenvervoer, en voor bijvoorbeeld groepsvervoer van en naar
Schiphol. Daarnaast worden ze ingezet in het lokale en regionale
openbaar vervoer als bijvoorbeeld belbus of kleine lijnbus. ESP geeft
hier ook de chauffeur de zekerheid dat hij ook in extreme situaties
een maximale greep houdt op zijn voertuig, zodat de kans op een
ongeval wordt geminimaliseerd.
Nog even voor alle duidelijkheid: het ESP wordt standaard bij de
Sprinter gesloten bestelwagens en Combis; in verband met de grote
verscheidenheid aan opbouwmogelijkheden kan het systeem om technische
redenen niet op de uitvoeringen als chassis met (dubbele) cabine en
met laadbak worden geleverd. De productie van de vernieuwde
Mercedes-Benz Sprinter bestelwagens met ESP loopt begin 2003 aan, maar
ze zijn inmiddels te bestellen bij de Mercedes-Benz dealers.