17-10-2002
BMW introduceert: Z4 roadster
Met de Z4 voegt BMW een nieuwe dimensie aan roadster-rijden toe:
ruimte in de cockpit, ruimte voor bagage. Toch is alles heel
vertrouwd: zó hoort een roadster van BMW er uit te zien en zó hoort
hij te rijden.
De Z4 is niet alleen een representant van de nieuwe ontwerpfilosofie
van BMW, maar zet tevens in veel opzichten nieuwe maatstaven op
roadster-gebied. De nieuwe Z4 is enerzijds zelfbewust, krachtig,
sportief en esthetisch. Anderzijds biedt hij een extreem exacte,
veilige handelbaarheid die zorgt voor een onvergelijkbaar plezierig
rijgedrag.
De nieuwe tweezitter debuteert als Z4 3.0i, met een 170 kW/231 pk
sterke zescilinder lijnmotor in combinatie met een handgeschakelde
zesversnellingsbak, en als Z4 2.5i met een 141 kW/192 pk krachtige
zescilinder lijnmotor en handgeschakelde vijfversnellingsbak. Beide
modellen komen in de Verenigde Staten al deze herfst op de markt;
Europa volgt vanaf voorjaar 2003.
Design: unieke proporties, afwisselende vormen
De proporties van de nieuwe BMW Z4 zijn opmerkelijk: een lange
motorkap, een echte cockpit en een korte, krachtige achterpartij - op
dit moment is er geen tweede roadster met vergelijkbare afmetingen.
Een wielbasis van 2495 millimeter en een breedte van 1781 millimeter
zijn in deze klasse de nieuwe maatstaf. De lengte van 4091 millimeter
is daarentegen sportief compact. Het resultaat is een solide op de weg
staande sportwagen met korte overhangen vóór en achter, en geen gram
teveel.
De Z4 heeft twee taillelijnen. De onderste loopt van de motorkap over
de portieren eerst naar achteren en vervolgens op de achterpartij
omhoog. Deze lijn zorgt voor een krachtige, zelfbewuste uitstraling en
herinnert bovendien aan de instap bij klassieke, portierloze
roadsters. De bovenste taillelijn loopt daarentegen in een krachtige,
gespannen boogvorm van de voorkant van de motorkap tot aan de
achterzijde van de auto. Al even spannend is de naar achteren schuin
oplopende portierlijn.
De Z4 is een BMW met volledig nieuwe, moderne en actieve vormen. Deze
verschaffen de tweezitter een onmiskenbaar eigen karakter en een in
deze klasse unieke uitstraling. Markante details zijn de in elkaar
overvloeiende vlakken, randen, rondingen en verdiepingen, met
afwisseling van concave en convexe vormen. Hieruit resulteren
verrassende lijnen, schakeringen en spiegelingen.
Deze accentueren de roadster-proporties nog sterker en benadrukken de hoogwaardige uitstraling van het model. Indrukwekkend is ook het spannende verloop van de vormen bij het bekijken van de auto uit verschillende hoeken. De contouren van de Z4 zijn door duidelijke randen en kanten begrensd. Het lijnenspel wordt elke keer weer door andere randen gevormd en voortgezet. Dat geeft de Z4 een bijzonder karakteristiek, onmiskenbaar verschijningsbeeld.
De BMW Z4 heeft koplampeenheden die extra lampen overbodig maken. De
achterlichten hebben een herkenbare vorm en herinneren tegelijkertijd
aan de ronde achterlichten van de legendarische 2002. Voor de
vormgeving van de richtingaanwijzers op de flanken vonden de
ontwerpers een bijzondere oplossing: bij oplichten wordt tevens de
aandacht gevestigd op het BMW beeldmerk.
Stroomlijn: weinig weerstand, veel plezier
In de conceptfase van de Z4 was een uitstekende aërodynamica een van
de belangrijke doelstellingen bij de vormgeving van de tweezitter.
Door optimalisering van de details werd een basisvorm ontwikkeld, die
aan alle doelstellingen voldeed. Bijzondere aandacht daarbij kreeg ook
de realisering van lage opwaartse krachten (lift) aan de voor- en
achteras om een even uitgebalanceerd als sportief rijgedrag mogelijk
te maken.
Tegelijkertijd werkten de ontwerpers ook aan een evenwichtige
afstemming met het oog op tocht bij open rijden. Door een uitgebreide
afstemming en verfijning in de BMW windtunnel is het gelukt om ook bij
hogere snelheden een uitstekend open-rijcomfort (stil en tochtvrij) te
realiseren. Een verdere verbetering is bereikt door het innovatieve en
hoogwaardige windschot, dat tevens beschikt over extra inzetten in de
rolbeugels.
Het interieur: sportief maatwerk
Bij het instappen valt direct de enorm toegenomen ruimte en
bewegingsvrijheid in het interieur op: de beide ver naar achteren
doorlopende portieren en de lage dorpels vragen géén atletische toeren
meer om plaats te kunnen nemen. En eenmaal ingestapt zit men meteen in
de ideale stuur-positie: laag en ver naar achteren, achter het
zwaarte- en draaipunt. Dat geeft directe verbondenheid met de
bewegingen van de auto en zorgt met name in bochten voor het zuivere
roadster-gevoel.
De standaard sportstoelen zijn comfortabel en ergonomisch uitgevoerd.
Ze bieden een uitstekende zijdelingse steun en laten zich veelvoudig,
individueel verstellen. Zelfs voor zeer lange of opvallend korte
mensen is door de ongekend lange verstelling in combinatie met de
grote hoofdruimte een uitstekende zitpositie mogelijk. Passend daarbij
kan ook de stuurkolom in lengte en hoek (hoogte) worden versteld. De
in hoogte verstelbare hoofdsteunen zijn gepolsterd met een innovatief
absorptieschuim dat het letselrisico met name bij aanrijdingen van
achteren aanmerkelijk reduceert.
Dit design zet zich ook voort in het interieur van de nieuwe BMW Z4.
De bestuurder wordt omgeven door klassiek roadster-design in een
hoogwaardige en geavanceerde interpretatie: eenvoudig, overzichtelijk,
modern, elegant en gericht op open rijden. Het dashboard is naar
binnen gewelfd, de middenconsole is T-vormig ten opzichte van het
dashboard geplaatst.
De dominerende instrumenten zijn snelheidsmeter en toerenteller. Hun
kokervormige omranding een hommage aan klassieke roadsters verhindert
weerspiegelingen in de voorruit. Het LCD-scherm van de boordcomputer
is in de snelheidsmeter geïntegreerd, de koelvloeistoftemperatuurmeter
en de brandstofmeter bevinden zich in de toerenteller.
Versnellingsindicatie (bij automatische transmissie) en controle- en
waarschuwingslampjes bevinden zich tussen de beide instrumenten. De
standaard airconditioning wordt bediend met drie draaiknoppen in het
dashboard, boven de middenconsole. Daarboven zit de bediening van het
HiFi-systeem met radio/cd-speler.
Verschillende interieurlijnen
De Z4 2.5i is standaard uitgevoerd in de interieurlijn Free Spirit;
een innovatieve stof/Sensatec-combinatie. Daarbij zijn onder meer de
stoelen bekleed met stof. De portierpanelen bestaan uit hoogwaardige
kunststof met middendelen in Sensatec of leder. Dashboard en
middenconsole zijn voorzien van gelakte, kunststof sierlijsten. De Z4
3.0i is standaard uitgevoerd in de interieurlijn Oregon, met lederen
bekleding. Stoelen, portier-middenpanelen, knie- en armpads zijn
bekleed met leder. Geborsteld aluminium sierlijsten geven dashboard en
instrumentenpaneel een hoogwaardige uitstraling. En als optie voor de
Z4 2.5i is de stof/leder combinatie Active Sports beschikbaar.
De BMW Z4 biedt zijn inzittenden veel bergruimte in het interieur: een dashboardkastje, twee vaste portiervakken en een circa tien liter grote box in het achterschot, tussen de stoelen. De deksels van het dashboardkastje en de box worden via de centrale vergrendeling afgesloten, de openingsmechanismen zijn hydraulisch gedempt. Rechts en links van deze box bevinden zich nog twee andere vakken in het tussenschot, met elk 3,7 liter inhoud. Bij de extra-uitrusting HiFi Professional bevinden zich hier de subwoofers. Een ander klein vakje achter de handremhendel is geschikt voor bijvoorbeeld parkeergeld of andere kleine voorwerpen. Als optie zijn twee bekerhouders leverbaar. Deze bevinden zich onder de ventilatieroosters aan weerszijden in het dashboard, zijn uitklapbaar en laten zich in een handomdraai aan bekers of blikjes van verschillend formaat aanpassen.
Om bij gesloten kap de bagageruimte optimaal te kunnen benutten heeft de Z4 een variabele kapcassette. Net als bij de BMW 3-serie Cabrio kan deze kunststof kapcassette worden ontgrendeld en ingeklapt - een uniek detail in deze klasse. Zo kan de inhoud van de bagageruimte worden vergroot van 240 tot 260 liter. Dat is ruim genoeg voor bijvoorbeeld twee golftassen of de weekeindboodschappen. Om beschadigingen aan kap of bagage te voorkomen blokkeert bij de elektrohydraulisch bediende kap een veiligheidsschakeling het openen van de kapafdekking bij ingeklapte kapcassette. Voor extra bagagewensen, bijvoorbeeld het vervoeren van sport- en vrijetijdsartikelen, is als extra-uitrusting een aluminium drager voor het kofferdeksel beschikbaar.
De kap: Z-constructie bespaart ruimte
Als eerste open BMW beschikt de Z4 over een cabrioletkap met
Z-vouwconstructie. Zoals de letter al aangeeft, wordt de kap bij het
openen in de vorm van een ?Z? in de cassette gevouwen. Deze manier van
vouwen heeft enerzijds zeer weinig ruimte nodig en anderzijds kan het
voorste, harde kapdeel als een deksel over de stof worden gelegd en
vlak met de carrosserie worden vergrendeld. De Z4 heeft dus geen klep
of kaphoes meer nodig. En dat maakt het windgeruisniveau bijzonder
laag.
De handmatig bedienbare kap wordt aan de voorruit via een enkele,
centrale sluiting ver- en ontgrendeld en laat zich gemakkelijk met één
hand openen en sluiten. De beugelconstructie van de kap uit lichte
magnesium- en aluminium onderdelen bespaart gewicht en garandeert
tevens een goede veiligheid bij ongevallen. De achterruit is gemaakt
van krasvast mineraalglas en is verwarmbaar.
Naar wens is de nieuwe BMW tweezitter als s werelds enige roadster ook
leverbaar met een volautomatisch bediende kap. Een druk op de knop is
genoeg en het complete ontgrendelingsproces geschiedt in minder dan
tien seconden elektromechanisch. Een elektrohydraulisch systeem zorgt
dan voor het inklappen van de kap en voor de vergrendeling. Ook het
sluiten gaat volautomatisch, maar dan in omgekeerde volgorde.
Interieurgeluid en temperatuurcomfort zijn dankzij gerichte
optimalisering en een extra binnenhemel nogmaals verbeterd ten
opzichte van de standaard kap.
Een windschot-systeem verbetert naar wens de bescherming tegen tocht
en luchtwervelingen. Het bestaat uit twee ruitjes die permanent in de
openingen van de beide rolbeugels worden gemonteerd, en uit een in een
frame gespannen net tussen de rolbeugels. Indien het net niet wordt
gebruikt, kan het in een speciale houder in de bagageruimte worden
opgeborgen.
Vanaf herfst 2003 zal er als accessoire ook een hardtop beschikbaar
zijn. Een bijzonderheid van het vaste dak is de door lucht
doorstroomde spoiler aan de achterzijde van het dak, die de druk op de
achteras vergroot en daarmee de rijeigenschappen nogmaals verbetert.
Uitstekende zescilinders
De Z4 komt met bekroonde motoren op de markt: de BMW zescilinder in
lijn verdiende ook dit jaar weer de hoogste onderscheiding bij de
uitreiking van de internationale motorenprijzen. In de tweezitter
worden de beide topvarianten ingezet: de 2,5-liter met 141 kW/192 pk
bij 6.000 min-1 en de 3,0-liter met 170 kW/231 pk bij 5.900 min-1.
Deze maken prestaties mogelijk die de benaming sportwagen alle eer aan
doen: acceleratie van 0-100 km/h in respectievelijk 7,0 en 5,9
seconden; de topsnelheid bedraagt respectievelijk 235 km/h en 250
km/h.
Traploos dubbel-VANOS, vierkleppentechniek, adaptieve
anti-pingelregeling en directe ontsteking zijn het hightech-erfgoed
dat reeds bij de vorige generaties van de BMW zescilinders standaard
was. In het basisontwerp zijn alle inhoudsvarianten gelijk. Met een -
afgezien van boring en slag - belangrijk verschil in de uitvoering.
Het in- en uitlaatsysteem, alsmede alle andere delen die bij de
3,0-liter motor aangezogen lucht geleiden, zijn met het oog op
minimale stromingsverliezen en maximale cilindervulling door
geoptimaliseerde resonantiewerking compleet uniek uitgevoerd. Een
innovatief Motorsoundsystem zorgt bij de drielitermotor ervoor dat het
inlaatgeruis van de motor in het interieur sonoor en krachtig de
sportieve prestaties accentueert, maar nooit als storend wordt
ervaren. Zo is ook bij alle uitlaatsystemen nadruk gelegd op
decent-sportieve geluidsontwikkeling.
Speciale turbulentiekanalen voor elke cilinder verfijnen het
resonantie-inlaatspruitstuk. Deze hebben de taak om de
stromingssnelheid van het mengsel in het onderste toeren- en
belastingbereik te vergroten. Daardoor ontstaat een betere
mengselvorming die latere ontstekingstijdstippen mogelijk maakt en
daarmee emissies en verbruik reduceert. Gecombineerd met de
mogelijkheden van traploos dubbel-VANOS ontstaan daardoor veel meer
mogelijkheden voor een op het gebruik afgestemde mengselvorming dan
bij conventionele systemen. De vlakbij de motor geplaatste
katalysatoren met metalen monolieten (grotere celdichtheid en dunnere
tussenschotjes) maken het mogelijk dat de Z4 nu al voldoet aan zowel
de ULEV- als de strenge EU4-emissienormen.
Elektronische gasklep
Om enerzijds een nog nauwkeurigere dosering van de gaspedaalbediening
bij start-stop-verkeer mogelijk te maken, en anderzijds ook bij het
oproepen van veel motorvermogen een directe reactie van de auto te
realiseren hebben de zescilinders een geheel elektronische gasklep.
Het systeem herkent in welke versnelling de auto op dat moment rijdt
en kiest daarmee voor elke versnelling een individueel geprogrammeerde
gasklep-referentielijn. Het hierboven beschreven resultaat is het
gevolg. Tegelijkertijd wordt met de elektronische gasklep bereikt, dat
de overgangen van bijvoorbeeld uitrollen naar deellast en omgekeerd
harmonieus verlopen. Ook bij het rijden met standaard cruise control,
waarvan de functie eveneens is geïntegreerd in de elektronische
gasklep, is dit comfort merkbaar.
Power-schakelaar: Driving Dynamic Control
Voor bijzonder sportief ingestelde bestuurders beschikt de Z4 over een
schakelaar die met een druk op de knop de motor nog een extra kick
geeft. In de Sport-modus volgt het motormanagement daarmee een nog
sportievere referentielijn voor het gaspedaal. Tegelijkertijd wordt
naast de spontanere reactie op het gaspedaal ook de referentielijn van
de stuurkarakteristiek verschoven naar directer en sportiever. De
snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging (Electric Power
Steering, EPS) volgt eveneens een nog sportievere referentielijn. Bij
de uitrusting SMG of automaat activeert Dynamic Driving Control
bovendien een langer aanhouden van de toeren en sneller schakelen.
Nieuw: Electric Power Steering
De Z4 is de eerste BMW met een elektrische in plaats van een
hydraulische stuurbekrachtiging, die uitstekend past bij de
dynamische, wendbare afstemming van de auto. De Electric Power
Steering (EPS) heeft aan de stuurkolom een elektromotor en een
wormwielaandrijving voor de stuurbekrachtiging. De stuurkracht wordt
via de stuurkolom-tussenas overgebracht op een mechanisch stuurhuis,
dat via spoorstangen voor de uiteindelijke wieluitslag zorgt.
Aangezien de afstemming van de besturing via software kan worden
geregeld, maakt EPS een bijzonder grote flexibiliteit in de
stuurkarakteristiek mogelijk. Ook biedt het een optimale afstemming
tussen stuurdemping en wegdek-feedback, en geringere
bedieningskrachten bij langzaam rijden en manoeuvreren. Daarbij komt
nog een zeer goede centrering, dus de terugloop van het stuurwiel na
het rijden van een bocht, zonder storend stoten of vibreren. Wordt met
de Driving Dynamic Control toets de Sport-modus geactiveerd, dan wordt
meteen de stuurbekrachtiging gereduceerd. Servotronic regelt daarbij
de mate van bekrachtiging afhankelijk van de snelheid: hoe hoger de
snelheid, hoe minder bekrachtiging. Daardoor wordt het rijgevoel nog
directer.
In tegenstelling tot hydraulische stuurbekrachtiging gaat bij EPS geen
energie verloren in de stuurbekrachtigingspomp bij rechtuit rijden
zonder stuurbewegingen. Dat resulteert in een brandstofbesparing van
maximaal één liter per 400 kilometer in verhouding tot een
conventionele, hydraulische stuurbekrachtiging.
Standaard met handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak De Z4 2.5i
is standaard uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak; de
Z4 3.0i met een zesversnellingsbak. De krappe spatiëring bij de
zesversnellingsbak in combinatie met de korte, exacte schakelwegen
zorgen ervoor dat ook bij een zeer sportieve rijstijl altijd de ideale
overbrenging snel kan worden gekozen. Deze transmissie, die ook voor
de Z4 2.5i in combinatie met SMG als extra-uitrusting kan worden
besteld, heeft door de extra versnelling een grotere
overbrengings-bandbreedte en reduceert daarmee het toerental in de
hoogste versnelling. Dat betekent tevens meer comfort voor de
bestuurder door minder geluid én lagere kosten dankzij een lager
verbruik. Zo zijn in verhouding tot een vijfversnellingsbak
besparingen tot zon vier procent mogelijk.
Shift by wire met SMG
Als extra-uitrusting is vanaf voorjaar 2003 voor beide motoren de
zesversnellingsbak ook als sequentieel geschakelde, manuele
transmissie (SMG) leverbaar. Als shift-by-wire-systeem biedt SMG de
bestuurder de mogelijkheid om sequentieel te schakelen via de pook in
de middenconsole of via twee schakelpeddels aan het stuur, zodat hij
of zij zich volledig op het rijden kan concentreren. SMG spreekt
vooral zeer sportief ingestelde bestuurders aan en maakt
schakelmanoeuvres binnen 0,15 seconden mogelijk absoluut precies en
altijd gelijk, aangezien de bestuurder geen koppeling hoeft te
bedienen.
De kernfunctie van SMG is handmatig schakelen met onovertroffen
snelheid en precisie. Het kiezen van de versnellingen gaat daarbij
altijd sequentieel, dus net als bij een motorfiets na elkaar, en niet
zoals bij conventionele H-schakelpatronen naar keuze door direct
inleggen van de betreffende versnelling. Het voordeel: zelfs bij zeer
snel schakelen is verkeerd schakelen uitgesloten. Ook is het mogelijk
direct meerdere versnellingen op of terug te schakelen. Om op te
schakelen trekt de bestuurder hetzij de keuzehendel naar achteren of
beweegt hij met zijn vingers een van de peddels naar zich toe.
Terugschakelen gaat in omgekeerde richting, dus door het naar voren
drukken van de hendel of de peddels. De peddels bieden nog een extra
voordeel: ze maken schakelen mogelijk zonder de handen van het stuur
te nemen. Ook hoeft de bestuurder bij het schakelen niet eens het gas
los te laten; bij terugschakelen geeft het systeem zelf, automatisch
steeds het benodigde tussengas.
Optimale acceleratie
De kick-down-functie laat zich in zowel de handmatige stand als in de
drive-modus ook gebruiken om terug te schakelen - bijvoorbeeld om in
te halen. Een beschermingsprogramma zorgt ervoor dat er alleen wordt
teruggeschakeld als de motor niet teveel toeren kan maken. Deze
automatische op- en terugschakeling garandeert in principe dat de
motor geen kritieke toerentallen kan bereiken of juist wordt gesmoord
bij te weinig toeren.
Comfort-schakelen Ondanks het nadrukkelijk sportieve karakter heeft
SMG ook bijzonder comfortabele trekjes. In de Drive-modus schakelt het
systeem geautomatiseerd, afhankelijk van snelheid, gaspedaalstand en
acceleratie respectievelijk vertraging, totdat de keuzehendel of de
schakelpeddels worden bediend. Voor het manoeuvreren is voorzien in
een ?kruipfunctie?. Deze wordt automatisch ingeschakeld als de
bestuurder na het kiezen van een vooruitversnelling of de achteruit de
voet van de rem neemt zonder gas te geven. Daarbij werkt de koppeling
net zo lang met extra slip tot het gas- of rempedaal wordt bediend. In
het eerste geval wordt gekoppeld in het tweede geval helemaal
ontkoppeld. Een temperatuurbewaking beschermt de koppeling tegen
verhoogde slijtage.
Het SMG-systeem zit op de transmissie. De hele elektrohydraulische
bedieningseenheid wordt als een soort klok over de transmissie
geschoven. De regeleenheid van SMG communiceert met de Motronic en
regelt tijdens het schakelen het motorkoppel. Daarmee is het mogelijk
om tijdens het schakelen het gaspedaal ingedrukt te houden.
Het onderstel: puur rijplezier
De dynamiek, wendbaarheid en sportiviteit van de Z4 zijn in principe
gebaseerd op de grotere carrosseriestijfheid van de Z4 en op zijn
sportief afgestemde onderstel. Het is qua constructie afgeleid van de
wielophanging van de BMW 3-serie, maar is echter voor wat betreft
kinematiek en elastokinematiek gemodificeerd en nog meer op een
uitstekende handelbaarheid afgestemd dan bijvoorbeeld het onderstel
van de 3-serie coupé. De gebalanceerde gewichtsverdeling over beide
assen (50:50) biedt daarbij de optimale voorwaarde voor een harmonieus
rijgedrag en uniek hoge bochtsnelheden. Daarbij komt de aandrijving op
de achterwielen, die ook bij een roadster beslissende voordelen biedt.
Zo is de besturing altijd volledig vrij van aandrijfinvloeden. Dit
garandeert de bestuurder een uitstekende stuurprecisie en een
onmiskenbare feedback. Daarnaast wordt een zeer goede tractie
gerealiseerd.
De in verhouding tot de carrosserie-afmetingen zeer grote spoorbreedte
hebben samen met de stabilisatoren aan de voor- en achteras een grote
invloed op de rijstabiliteit. Bochten neemt de Z4 veilig en
onverstoorbaar - autotechnici spreken hier van een geringe dynamische
aslastverplaatsing. Dit effect wordt ondersteund door de geringe
onafgeveerde gewichten: circa twintig procent (zestig kilog) van het
onderstel bestaat uit lichtmetaal.
De voorwielophanging bestaat uit veerbenen met gesmede, aluminium
dwarsdraagarmen; dubbele, gasgevulde schokdempers, tandheugelbesturing
en stabilisator. De centraal geleide achteras met dubbele, gasgevulde
schokdempers en stabilisator onderscheidt dit vooral door een optimaal
verband tussen achteras-subframe en carrosserie. Dat zorgt voor een
zeer veilige handelbaarheid en verhindert een ongecontroleerd
zelfstuurgedrag. Wie dit nog niet sportief genoeg vindt, kan kiezen
voor het als extra-uitrusting verkrijgbare M Technik-sportonderstel,
dat nog eens vijftien millimeter is verlaagd.
DSC met DTC
Standaard is de Z4 uitgerust met de Dynamische Stabiliteits Controle
DSC: de veiligheidsreserves van het roadster-onderstel zijn zo groot,
dat het veiligheidssysteem alleen bij werkelijk kritieke
rijomstandigheden in het grensbereik wordt gebruikt - en niet als
hulpmiddel om onvolkomenheden in het onderstel te compenseren.
Daarnaast kan de bestuurder het DSC in de Z4 met de nieuwe Dynamic Traction Control DTC nog individueler aan zijn hoge rijdynamische eisen aanpassen. DSC verbetert de actieve veiligheid (met name op glad wegdek), bij abrupte uitwijkmanoeuvres of plotseling optredend gevaar in bochten, door het gericht afremmen van individuele wielen. Een andere functie van DSC is de geïntegreerde stabiliteitscontrole ASC die, door gas-wegnemen en wielselectief afremmen van de aangedreven wielen, een mogelijk tractieverlies tegenwerkt.
Deze ASC-functie wordt nu uitgebreid met DTC, dat met een druk op de
knop adaptief een grotere slip aan de achterwielen toestaat. De nadruk
op tractie geldt daarbij alleen in het onderste en middelste
snelheidsgebied en neemt continu af tot een gemiddelde
auto-dwarsdynamiek, bij circa zevetig kilometer per uur en/of circa
0,4 g dwarsversnelling. Daarnaast worden de grotere slipdrempels aan
de hand van andere referentiegrootheden, zoals de draaihoek en de
dwarsversnelling van de auto, de berekende frictie-coëfficiënt van het
wegdek, en de wielslip-integraalwaarden aangepast aan de actuele
rijtoestand. De principiële veiligheidsfunctie van DSC wordt derhalve
niet gecompromitteerd. Met DTC rijdt de Z4 derhalve net zo wendbaar
als met een klassiek sperdifferentieel, zonder dat de DSC-functies in
het grensbereik in gevaar komen.
De carrosserie: stabiel en toch licht
De BMW Z4 is van het begin af aan als roadster geconstrueerd. Dat
heeft duidelijk merkbare voordelen. Met een torsiestijfheid van 14.500
Nm/graad overtreft hij die van de Z3 (5.600 Nm/graad) met meer dan het
dubbele. Een dermate grote carrosseriestijfheid is in het cabrio- en
roadster-segment tot nu toe niet eerder gerealiseerd. Het schijnbare
conflict tussen limousine-achtig trillingscomfort en een dynamische,
sportieve onderstelafstemming is daarmee briljant geslecht. Dat
betekent minder vervorming en een nog intensiever rijgevoel.
De kale carrosserie heeft daartoe een dragerconcept met Y-structuur,
waarbij de motordragers zich voor het schutbord elk verdelen over een
dorpel en een tunnel-as. Voor de grote torsiestijfheid zorgen verder
verstevigingsprofielen en vervormingszones in de bodem, rond de
bovenste bevestigingspunten van de veerbenen en in het paneel voor de
voorruit. De Z4 heeft derhalve geen extra maatregelen nodig, zoals
trillingdempers.
Het qua gewicht geoptimaliseerde concept met doelbewuste lichtbouw
omvat bij de Z4 een aluminium motorkap, in de carrosseriestructuur
geïntegreerde rolbeugels en de toepassing van zeer sterke
staalsoorten. De toepassing van de modernste productieprocessen, zoals
het inwendig-hogedruk-forceerproces maakt een vorm- en
gewichtsgeoptimaliseerde vormgeving van het paneel voor de voorruit
mogelijk, zonder storende lasnaden.
Het voordeel: de Z4 2.5i is met 1.235 kg een echte lichtgewicht in
zijn klasse en heeft als enige een zescilinder lijnmotor. Ook het
gewicht van de Z4 3.0i is met 1.265 kg vrijwel gelijkgebleven aan dat
van de laatste Z3 3.0i ? ondanks grotere carrosserie-afmetingen,
grotere wielen en zesversnellingsbak. Het lage autogewicht met een
optimale gewichtsverdeling van 50:50 (± 2 procent) over voor- en
achteras heeft vooral één effect: het maakt fascinerend directe
reacties mogelijk op alle rijmanoeuvres - oftewel puur rijplezier.
De vervoerscapaciteit is royaal bemeten, ook bij comfortabel uitgeruste uitvoeringen: het laadvermogen bedraagt al naar gelang de uitvoering maximaal 300 kg. Daarmee wordt gegarandeerd dat in alle gevallen de royale bagageruimte volledig kan worden benut.
Passieve veiligheid
De ruggengraat van de grote passieve veiligheid voor bestuurder en
passagier wordt gevormd door de uiterst stabiele
carrosserieconstructie met specifieke toepassing van zeer sterke
staalsoorten. De A-stijl is uitgevoerd als rolbeugel: zeer sterke
stalen buizen, die in de A-stijl-knooppunten via een massieve
schaalconstructie zijn verankerd, versterken beide A-stijlen en het
dakframe.
Twee stalen rolbeugels achter de stoelen zijn aan de zeer zwaar
belastbaar geconstrueerde carrosserie-dwarsdrager in het tussenschot
vastgelast en daarmee ideaal met de carrosserie verbonden.
Bots-geoptimaliseerde voorzijden van de voetenruimtes voorkomen in
belangrijke mate indringing in het interieur waardoor inzittenden
letsel kunnen oplopen. Aan de voorste langsdragers zijn in verhouding
lange deformatie-elementen in een stalen schaalbouwwijze vastgebout,
waaraan wederom het bumpersysteem is bevestigd. Dit concept zorgt bij
aanrijdingen met lage snelheid ervoor dat de gelaste
carrosserieconstructie vrij van schade blijft en de reparatiekosten
daardoor laag kunnen worden gehouden.
Standaard beschermen vier airbags de inzittenden van de Z4. De
bestuurders-airbag zit in de stuurwielnaaf, de airbag voor de
voorpassagier is onzichtbaar in het dashboard verborgen. Het airbag
Impact Depending System (IDS) zorgt voor exact op de botsingskracht
berekende ontvouwing van de airbags voor. De zij-airbags in de
portieren zijn al even onzichtbaar geïntegreerd.
Met de Advanced Safety Electronic (ASE) zet BMW op het gebied van
veiligheidstechniek opnieuw maatstaven. ASE is een gekoppeld
airbag-managementsysteem, dat voor het eerst met glasvezelkabels
werkt. Net als het ISIS-netwerk in de BMW 7-serie is ASE opgebouwd als
een zogenoemd satellietensysteem, waarbij de satellieten de activering
van de aparte airbags individueel optimaal sturen. De modules meten en
rekenen zelfstandig, kunnen onafhankelijk van elkaar reageren en
controleren elkaar onderling.
De beslissing wanneer welke componenten wat activeren hangt daarmee
niet als voorheen uitsluitend af van een centrale regeleenheid. De
beslissingen worden dáár genomen waar ze nodig zijn. Zowel de centrale
regelmodule, als ook de satellieten beschikken derhalve over
acceleratiesensoren. Door de koppeling van het satellieten-concept via
glasvezeltechniek zijn bij een botsing het veilig herkennen en een
bijtijds activeren gegarandeerd. In het systeem is ook een
accukabeldiagnose met betrouwbare ontkoppeling van de
veiligheids-accuklem geïntegreerd. Verder zorgt het voor het
onderbreken van de brandstoftoevoer, het openen van de centrale
vergrendeling en het inschakelen van de alarmknipperlichtinstallatie.
Het systeem maakt ook de plaatsing van een kinderzitje mogelijk, waarbij vanwege de veiligheid de rechter airbag moet worden gedeactiveerd. Daartoe dient een ?Airbag Off?-schakelaar met waarschuwingslampje in de middenconsole. De Z4 kan optioneel met Isofix-bevestigingspunten aan de rechterstoel worden uitgerust. Bijpassende kinderzitjes zijn als accessoire verkrijgbaar.
Banden met noodloopeigenschappen standaard
De Z4 staat ? als bijdrage aan nog meer veiligheid ? standaard op
extra veilige, zogenoemde ?run-flat?-banden. Het principe van deze
?zelfdragende? band berust op versterkte zijwanden van de band, met
een extra, inwendig steunprofiel en hittebestendige rubbercompounds.
Deze maatregelen verhinderen voor een deel het inzakken van de band in
drukloze toestand, waardoor doorrijden bij bandenpech mogelijk is. Bij
een gereduceerde snelheid, maximaal 80 km/h, en voorzichtige,
aangepaste rijstijl kan met een (of meerdere) volledig drukloze band
nog veilig tot zon 150 kilometer worden afgelegd. Daardoor kan in de
regel een servicestation worden bereikt zonder dat op mogelijk
gevaarlijke plaatsen langs de (snel)weg een band moet worden
verwisseld. Bovendien blijven alle regelsystemen ook bij bandenpech
volledig actief.
Bij drukverlies wordt de bestuurder bijtijds optisch gewaarschuwd door
het eveneens standaard bandenspanningscontrolesysteem. Het principe:
bij drukverlies neemt de diameter van de band af en daarmee ook de
omtrek. Hierdoor neemt de rotatiesnelheid van het wiel toe. Het
systeem meet de wieltoerentallen via de sensoren van het vierkanaals
ABS, vergelijkt de diagonaal ten opzichte van elkaar geplaatste
wielen, alsmede de gemiddelde snelheid en herkent zo drukverlies in
een band. Het bandenspanningscontrolesysteem informeert al na een
korte tijd rijden, in de regel binnen één tot drie minuten, vanaf een
snelheid van 15 km/h. Een ander voordeel: door de vroegtijdige
waarschuwing en het bijtijds op spanning brengen van de banden kunnen
later kostbare bandenschades worden voorkomen. Statistisch zijn zon 80
procent van alle bandenschades het gevolg van een te lage
bandenspanning - iets dat met dit systeem kan worden voorkomen.
Bovendien draagt rijden met de juiste bandenspanning bij aan lage
brandstofverbruikscijfers.
Bij dagelijks gebruik hebben de banden met noodloopeigenschappen
dezelfde eigenschappen als alle door BMW aanbevolen en geleverde
banden. Door de volledige overeenkomst met bestaande
wiel-/band-systemen kan in een noodgeval ook een conventionele band
worden gemonteerd. Uiteraard zijn voor de Z4 ook winterbanden met
run-flat-technologie beschikbaar.
Bi-Xenon
Naar wens kan de Z4 worden uitgerust met Bi-Xenon-koplampen. Deze
koplampgeneratie maakt gebruik van de uitstekende lichteigenschappen
van Xenon-lampen voor zowel dim- als grootlicht. De standaard
H7-grootlichtlampen zijn parallel geschakeld, zodat de Z4-rijder over
de op dit moment best mogelijke lichttechniek beschikt. Vóór de
Xenon-lamp wordt daarbij elektromagnetisch een klep in de lichtbundel
gedraaid, waardoor hetzij dim-, hetzij grootlicht wordt verkregen. Om
verblinding van tegenliggers te voorkomen is het systeem gecombineerd
met een automatische lichthoogteregeling.
HiFi-systemen
Als extra-uitrusting zijn naast het basissysteem twee HiFi-systemen
beschikbaar die speciaal voor de Z4 zijn ontwikkeld en
geoptimaliseerd, en die bij een maximaal uitgangsvermogen voor een
uitstekende klankkleur zorgen. Door equalizing in de versterker wordt
de lineariteit geoptimaliseerd. Het systeem omvat een tienkanaals
audioversterker met vier veertig watt basluidsprekers vóór en achter,
alsmede zes 25 watt midden- en hoge tonen luidsprekers voor-bovenin de
portieren en achter de rugleuningen.
Met het HiFi-systeem Professional doet de zogenoemde
Carver-technologie zijn intrede in de auto. De Carver-technologie
maakt het mogelijk om uit de gekoppelde volumes van de rechter en
linker subwoofer een enorm hoge geluidsdruk te ontwikkelen. Dit wordt
opgewekt door de combinatie van een basluidspreker met een sterke
eindtrap, die naast de vereiste uitgangsspanning van 30 volt ook de
overeenkomstige signaalverwerking verzorgt om de luidspreker te
beschermen tegen zelfvernietiging. De layout komt overeen met het
HiFi-luidsprekersysteem, echter met een digitale tienkanaals
audioversterker met Soundprocessor en honderd watt uitgangsvermogen
voor de subwoofer in het achterschot.
Navigatiesystemen met dvd
De nieuwe BMW Z4 kan naar wens worden uitgerust met twee verschillende
navigatiesystemen. Het in het dashboard geïntegreerde navigatiesysteem
Business maakt voor het eerst in een BMW gebruik van gegevens op een
dvd. Het enorme opslagvermogen van een dvd maakt een uitgebreide
geografische reikwijdte mogelijk: heel Europa past op een enkele dvd.
In combinatie met een snellere processor is het navigatiesysteem in
staat om bijvoorbeeld bij het verlaten van de route direct een
alternatieve route te berekenen. Aangezien het bij het
radio-navigatiesysteem om een geïntegreerd systeem gaat, kunnen
hiermee ook boordcomputer, radio en, indien beschikbaar, telefoon
worden bediend. Het kleine monochroom-display, waarop de
navigatiesymbolen worden weergegeven is derhalve ook in staat om
SMS-berichten te tonen.
Het navigatiesysteem Professional beschikt daarnaast over een
uitklapbaar 16:9 kleurendisplay van de nieuwste generatie,
midden-bovenin het dashboard. Het draait om zijn eigen as en klapt
automatisch op, wanneer een knop of toets van de radio wordt bediend.
Hij klapt automatisch in wanneer de bestuurder de contactsleutel uit
het contactslot neemt. De monitor laat zich met een druk op de knop
elektrisch of handmatig verstellen en naar wens zelfs geheel
inklappen. Het is dan compleet in het oppervlak van het dashboard
geïntegreerd en is dan alleen herkenbaar aan de dunne omtreklijnen.
Door de toepassing van een nieuwe folietechniek is het display niet
alleen onder alle lichtomstandigheden uitstekend afleesbaar; een
daarachter aangebrachte, speciale ontspiegelingsfolie verhindert ook
reflecties in de voorruit.
Beide navigatiesystemen kunnen met een eveneens als extra-uitrusting
leverbare, vast ingebouwde telefoon worden gecombineerd. Nieuw is de
mogelijkheid van een bluetooth-interface. Zodra een voor deze
technologie geschikte mobiele-telefoon binnen circa 10 meter van de
chip in de auto komt, wordt automatisch een draadloze verbinding tot
stand gebracht, uiteraard na invoeren van een pin-code.
De productie van de nieuwe BMW Z4
De nieuwe BMW Z4 wordt exclusief in de Amerikaanse BMW fabriek
Spartanburg voor de hele wereld gebouwd. Bij deze in South Carolina
gelegen fabriek werken meer dan 4.000 mensen. Naast de nieuwe Z4 wordt
hier ook de X5 gebouwd. Tot en met de uitloop van de BMW Z3 in juni
2002 heeft de fabriek 300.000 roadsters, inclusief de M modellen,
geproduceerd.