Gemeente Hoogeveen
---
17 oktober 2002
Raadscommissie hoort burgers over toekomst vliegveld
In de maand november geeft de raadscommissie Omgeving burgers,
bedrijven en belanghebbenden de gelegenheid hun zegje te doen over de
toekomst van het vliegveld in Hoogeveen. De raadscommissie zal de
meningen inventariseren met een digitaal spreekuur, een discussie op
Internet en een tweetal hoorzittingen.
Basis voor de discussie is een onderzoek dat de afgelopen maanden is
uitgevoerd door bureau Witteveen+Bos. Een breed samengestelde
werkgroep met betrokkenen bij het vliegveld en medewerkers van de
gemeente begeleidde dit onderzoek. In het onderzoek heeft het bureau
een groot aantal aspecten bekeken zoals: de geluidshinder, de
veiligheid, de beleving onder omwonenden, de economische uitstraling
en het belang voor recreatie en werkgelegenheid. Witteveen+Bos heeft
zich ook gebogen over de haalbaarheid van een verplaatsing van Airport
Hoogeveen van bedrijventerrein De Wieken.
Het onderzoek van Witteveen+Bos heeft veel feiten opgeleverd maar nog
geen conclusies over de toekomst van het vliegveld. Die gaat de
gemeenteraad trekken na raadpleging van de genoemde groepen.
Het onderzoek maakt deel uit van de voorbereidingen voor een nieuwe
visie op de ruimtelijke ontwikkeling van Hoogeveen. Deze
structuurvisie moet een beeld geven van de ontwikkeling tot 2015 met
een doorkijk naar 2030. De structuurvisie is de ruimtelijke vertaling
van de Toekomstvisie 2030 die de raad enkele jaren geleden reeds
vaststelde.
Hinder
Het vliegveld veroorzaakt voor omwonenden enige hinder, ook al
concludeert het onderzoeksbureau dat de huidige geluidscontour nog
meer vluchten toestaat. Die geluidscontour is volgens Witteveen+Bos
trouwens wel een belemmering voor de ruimtelijk-economische
ontwikkeling van Hoogeveen.
Het onderzoeksbureau interviewde 420 burgers over hun beleving van het
vliegveld. 25 procent gaf aan enigszins hinder te ondervinden van het
vliegveld. Hoe dichter bij het vliegveld, hoe groter de ervaren
overlast. Opvallend is dat in het buitengebied de hinder door
vliegverkeer groter is dan in de bebouwde kom.
Veiligheid
Het blijkt erg moeilijk om de veiligheidsrisico's van het vliegveld
goed in te schatten. Een onderzoek van het Nationaal Lucht- en
Ruimtevaartlaboratorium heeft wel gegevens opgeleverd, maar
vergelijking met andere vliegvelden is lastig. Helikoptervluchten
blijken nog de meeste risico's op te leveren.
De bezorgdheid over de veiligheid onder omwonenden blijkt mee te
vallen. Slechts 9 procent van de geïnterviewde burgers maakt zich
enigszins zorgen. De bezorgdheid over het veiligheidsrisico van
verkeer in een drukke straat is aanzienlijk hoger (22 procent).
Economisch belang
Airport Hoogeveen heeft vooral een functie voor toerisme en recreatie.
Het vliegveld is voor maar weinig bedrijven een reden geweest om zich
in Hoogeveen te vestigen. Witteveen+Bos heeft 104 bedrijven een
vragenlijst voorgelegd. Die steekproef is representatief voor 80
procent van de bedrijven in Hoogeveen. Slechts 7 procent vindt de
aanwezigheid van het vliegveld belangrijk voor het eigen bedrijf. Voor
de meeste van deze bedrijven zou sluiting van het vliegveld echter
geen reden zijn om te vertrekken uit Hoogeveen.
Ook de betekenis voor de recreatie is onderzocht. Het aantal bezoekers
per jaar wordt geschat op circa 11.000. Zij geven op het vliegveld
136.000 euro uit, met name in het restaurant. Een derde van deze groep
bezoekt ook de binnenstad van Hoogeveen en geeft daar naar schatting
nog eens 30.000 euro uit in winkels of horecabedrijven. Het gaat
vooral om mensen uit Drenthe en Groningen.
Op het vliegveld verdienen achttien mensen hun brood (gerekend in
voltijdbanen) en indirect levert het vliegveld nog eens een tot vier
banen op. In bedrijven die Hoogeveen als vestigingsplaats hebben
gekozen vanwege het vliegveld zijn er in totaal 180 banen.
De balans opgemaakt
Witteveen+Bos concludeert dat het heel moeilijk is om een objectieve
afweging te maken of het vliegveld na 31 december 2013, als het
huidige erfpachtcontract afloopt, moet blijven. Er is een heel globale
kosten/batenanalyse gemaakt: wat kost opheffing van het vliegveld en
wat levert het op. Die analyse valt net negatief uit. De voordelen
moeten dus vooral gezocht worden in de mogelijkheden die het
vrijkomende gebied oplevert (ruimte voor bedrijven/werkgelegenheid) en
de opheffing van beperkingen voor bijvoorbeeld woningbouw in de
gemeente Hoogeveen als gevolg van de huidige geluidscontour.
Verplaatsing van het vliegveld is volgens het onderzoeksbureau in ieder geval een lang, ingewikkeld en kostbaar traject.
Het woord aan de bevolking
De raadscommissie Omgeving heeft begin oktober besloten om nu eerst
het woord te geven aan burgers en belanghebbenden. Daarvoor
organiseert de commissie op 12 november een digitaal spreekuur. Tussen
12 en 25 november kan er op de website van de gemeente met raadsleden
worden gediscussieerd over de toekomst van het vliegveld. Op woensdag
20 november volgt een hoorzitting voor belangenorganisaties en een dag
later, donderdag 21 november, voor burgers en bedrijven. Het is ook
mogelijk om schriftelijk of per e-mail een mening te geven.
Besluitvorming
De gemeenteraad zal uiteindelijk moeten beslissen over de vraag of het
vliegveld na 2013 blijft bestaan, wordt opgeheven of verplaatst. De
raadscommissie Omgeving zal omstreeks 1 december burgemeester en
wethouders hierover advies geven. Het college kan dan aan de slag met
een voorstel voor de raad. Als het college tijdig een voorstel klaar
heeft, dan kan de raad in januari 2003 een besluit nemen over de
toekomst van het vliegveld. Dat besluit heeft dan ook invloed op de
structuurvisie 2015 waarover de raad later in 2003 beslist.
Het onderzoeksrapport van Witteveen+Bos is ter inzage in het
voorlichtingscentrum en op de gemeentelijke website
(www.hoogeveen.nl/structuurvisie).
© Copyright Gemeente Hoogeveen