Ministerie van Justitie
http://www.justitie.nl
MIN JUST:Uitbreiding detentiecapaciteit maximaal 5000 plaatsen
Dit is een gezamenlijk persbericht van de ministeries van Justitie en
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Wiebe
Alkema Frank
Wassenaar
070-3707225
070-4268261
4231
17.10.02
KABINET: NEDERLAND IN KOMENDE JAREN VEILIGER
Het kabinet investeert fors in veiligheid. Met een pakket aan
maatregelen en een stevige financiële impuls moet Nederland veiliger
worden. Het kabinet kiest voor de aanpak van stelselmatige daders en
risicojongeren, en voor verbetering van toezicht en controle in de
publieke ruimte. Daarnaast komen er meer gerichte preventieprojecten
en worden de opsporing en de handhaving versterkt. In de jaren 2003,
2004 en 2005 is hiervoor respectievelijk 190, 250 en 490 miljoen euro
beschikbaar. Vanaf 2006 is dat elk jaar 720 miljoen euro structureel.
Dit zijn de hoofdlijnen uit de nota .Naar een veiliger samenleving.
van minister Donner van Justitie, en van minister Remkes en
staatssecretaris Hessing van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
die vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Resultaten
De uitvoering van het veiligheidsprogramma resulteert in 4000 extra
agenten, behandeling van alle aangiften van misdrijven, stijging van
het aantal opgehelderde misdrijven oplopend tot een totaal van 40.000
in 2006 en reductie van doorlooptijden in strafzaken. Ook komt er een
voorziening om stelselmatige daders langer op te sluiten en wordt de
strafrechtelijke opvang verslaafde criminelen (SOV) uitgebreid. Het
aantal detentieplaatsen stijgt met 5000. In 2006 is de politie beter
bereikbaar, meer aanwezig op straat en publieksgerichter dan in 2002.
Alle internationale rechtshulpverzoeken worden geregistreerd en op de
juiste manier behandeld.
Bij de bestrijding van criminaliteit en overlast legt het kabinet het
accent op veelplegers en risicojongeren, die dreigen af te glijden in
een criminele carrière. Met de aanpak van deze twee groepen zal meer
criminaliteit van straat worden gehaald waardoor -in combinatie met
gerichter toezicht en maatregelen ter verbetering van het
veiligheidsklimaat- de onveiligheid in het publieke domein afneemt en
de achteruitgang van de leefomgeving wordt tegengegaan. Een
vermindering van criminaliteit en overlast in de publieke ruimte met
circa 20 tot 25 procent moet vanaf 2006 in het vizier komen.
Bij verbetering van de veiligheid is ook de inspanning van burgers,
gemeenten, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven vereist.
Initiatieven van het bedrijfsleven om de criminaliteit terug te
dringen worden ondersteund.
Veelplegers
Uit onderzoek is gebleken dat van alle stelselmatige daders de
veelplegers landelijk ongeveer 12% van alle verdachten uitmaken. Een
veelpleger is iemand waartegen meer dan 10 processen-verbaal zijn
opgemaakt. Deze groep is verantwoordelijk voor 20 % van de
criminaliteit. Met name de grote steden ondervinden veel last van
veelplegers. De vier grootste steden springen eruit: zij kennen 30 %
meer veelplegers dan het landelijk gemiddelde. Een effectieve aanpak
van veelplegers draagt bij aan de veiligheid in stations, winkelcentra
en achterstandswijken. Een en ander leidt op den duur ook tot
ontlasting van politie en justitie waardoor meer capaciteit vrijkomt
voor andere zaken. Het kabinet wil veelplegers voor een periode van
één tot twee jaar vastzetten dan wel hun vrijheid beperken. Voor de
opvang van deze groep wordt een aparte detentievoorziening
ontwikkeld.
Risicojongeren
Goede aanpak van risicojongeren vergt preventieve en repressieve
maatregelen. Zo wil het kabinet het casusoverleg tussen politie, OM en
Raad voor de Kinderbescherming in 2003 landelijk invoeren. In dit
overleg komt ook aandacht voor proces- en casusbewaking. Daardoor is
een snelle en effectieve reactie op strafbaar gedrag van jongeren
mogelijk. In 2006 is er voor 30.000 jongeren casusbewaking.
Mogelijkheden van .lik op stuk. met inbegrip van een snelle
verbeurdverklaring van voorwerpen waarmee het strafbare feit is
gepleegd, en het enkele dagen laten .zitten. na aanhouding worden in
2003 in pilots uitgetest. Een ruimere toepassing van voorlopige
hechtenis bij de veelplegers onder jongeren wordt eveneens
beproefd.
Intensieve Trajectbegeleiding (ITB) wordt uitgebreid. In 2006 zijn
hiervoor 500 plaatsen extra beschikbaar. Ook wordt nachtdetentie
landelijk ingevoerd en komen er meer plaatsen in voorzieningen zoals
Glenn Mills en Den Engh. Om te voorkomen dat jongeren afglijden in de
criminaliteit wordt in 2003 begonnen met signaleringsgesprekken na een
eerste politiecontact van de jongere. Zo kan worden nagegaan of er
sprake is van een opvoedingsprobleem. Voortijdig schoolverlaten en
schoolverzuim worden aangepakt.
Versterking handhaving
Er komt structurele aandacht voor risicogebieden, zoals
uitgaansgebieden, woonwijken en winkelcentra. Iedere gemeente krijgt
de mogelijkheid om gebieden aan te wijzen als risicovol om daar het
instrument preventief toezicht ruim toe te kunnen passen. Dat betekent
meer cameratoezicht, controle op wapens en op onrechtmatig verblijf
van vreemdelingen. In deze urgentiegebieden zal de rijksoverheid zich
inspannen om hindernissen voor onorthodoxe maatregelen weg te nemen.
Daarnaast wordt gekeken naar mogelijkheden om bestuurlijke handhaving
te versterken voor kleinere delicten zoals vuil op straat, graffiti en
overlast.
De inzet van particuliere beveiligers, onder regie van de politie,
wordt geïntensiveerd. Verder wordt de inzet van bijzondere
opsporingsambtenaren (BOA) uitgebreid. Gemeenten krijgen de
mogelijkheid om deze opsporingsambtenaren in te zetten om met name de
.kleine ergernissen. aan te pakken. Met gemeenten gaat het kabinet
resultaatsafspraken maken op basis van de lokale veiligheidsanalyse in
afstemming met het regionale beleidsplan politie. Overigens blijft het
toezicht in het publieke domein een verantwoordelijkheid van de
overheid. Dit wordt niet alleen duidelijk door uitbreiding van de
sterkte met 4000 agenten, maar ook door extra stadswachten en
toezichthouders.
Versterking opsporing
Mogelijkheden om aangifte te doen, worden verruimd. Ook telefonisch of
elektronische aangifte doen wordt mogelijk. Aangifte doen op andere
locaties (dichter bij de burger) en verbetering van vervolginformatie
aan burgers krijgt volop aandacht.
Het OM komt begin 2003 met een aanwijzing waardoor wordt gewaarborgd
dat elke aangifte een passende reactie krijgt. De aanwijzing geeft aan
wat de politie moet doen gezien de zwaarte van het delict en de
opsporingsindicatie.
Om de opsporing te verbeteren, wordt de professionaliteit van de
recherche op alle niveaus versterkt. Het gaat hierbij om verbetering
van deskundigheid, loopbaanbeleid en informatievoorziening. Ook wordt
de nationale recherche opgericht om de zware criminaliteit te
bestrijden.
Preventie
Begin 2003 worden afspraken gemaakt met het Nationaal Platform
Criminaliteitsbeheersing over de aanpak van criminaliteit. Dit
resulteert in maatregelen als de beveiliging van diefstalgevoelige
goederen (gsm.s, laptops, scooters) door middel van een chip en het
openbaar maken van het register gestolen goederen van de politie.
Verzekeringsmaatschappijen worden gestimuleerd om preventieve
maatregelen op te nemen in de voorwaarden en deze te belonen met
kortingen op de premie. Verder spelen gemeenten een belangrijke rol
bij de preventie van criminaliteit en overlast.
Efficiency
De politie richt zich in de komende jaren meer op haar kerntaken. Zo
houdt de politie zich nu nog veel bezig met .opvang. van verslaafden,
mensen die psychisch in de war zijn en zwervers. Dit is geen kerntaak.
Maatschappelijke instellingen moeten op dit punt hun
verantwoordelijkheid nemen. Onder regie van gemeenten zullen zij voor
deze gevallen adequate opvang moeten regelen. De politie zal zich in
de toekomst beperken tot directe noodhulp. Verder zal de politie de
administratie rond toelating van vreemdelingen overdragen aan de
IND.
Er komt meer ruimte voor het OM om zaken zonder tussenkomst van de
rechter af te doen. Hierbij wordt gedacht aan de uitbreiding van het
zogeheten officiersmodel voor taakstraffen in het jeugdrecht,
introductie van meer OM-afdoeningsmodaliteiten zoals de kortere
ontzegging van de rijbevoegdheid, en het altijd mogelijk maken van die
OM-afdoeningen waarop anders een door de rechter opgelegde geldboete
zou volgen.
Een belangrijk instrument om de samenwerking in de strafrechtsketen te
bevorderen zijn de Arrondissementale Justitiële Beraden. Hierin worden
afspraken gemaakt over de informatievoorziening en de overdacht van
dossiers. Het beraad voorkomt vormfouten en verkort de doorlooptijd.
In het jeugdstrafrecht zijn hiermee goede ervaringen opgedaan. Het
kabinet wil dan ook nadrukkelijk inzetten op de verdere uitbouw van
dergelijke beraden en deze uitbreiden naar het strafrecht voor
volwassenen.
De Raad voor de Rechtspraak werkt aan voorstellen die de efficiency
bij de procesgang verhogen. Er komen maatregelen waardoor gerechten
aan elkaar zittingscapaciteit ter beschikking kunnen stellen.
Mogelijkheden voor het telehoren (horen op afstand met behulp van een
audiovisuele verbinding) van gedetineerden worden ingevoerd. Tevens
komt er een onderzoek naar de mogelijkheid van verruiming van tijden
van gerechten.
---
17 okt 02 16:05