17 oktober 2002
Nieuw plan voor verbetering veiligheid openbaar vervoer
Een intensieve aanpak moet incidenten in het openbaar vervoer en
gevoelens van onveiligheid bij reizigers en personeel op korte termijn
verminderen. Minister De Boer van Verkeer en Waterstaat kondigt in het
Aanvalsplan Sociale Veiligheid ruim 20 extra maatregelen aan om de
veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren. Het plan is vandaag
naar de Tweede Kamer gestuurd.
Het plan bevat maatregelen gericht op preventie, handhaving en
vervolging en de regie daarop. Naast de inzet van nieuwe middelen gaat
het vooral om het slimmer inzetten van bestaande middelen en het
verbeteren van de samenwerking tussen betrokken partijen. Het
ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt hiervoor vanaf 2003
jaarlijks 34 miljoen euro beschikbaar.
Sociale onveiligheid, zwartrijden en agressie in en rond het OV gaan
vaak samen. Belangrijkste preventieve maatregelen zijn de invoering
van de Chipkaart OV in combinatie met afsluiting van metro- en
treinstations. Hiermee wordt dit najaar gestart op de nieuwe
Beneluxlijn van de metro in Rotterdam. In het najaar van 2003 begint
de NS met deze maatregelen op de Hoekse lijn, gevolgd door enkele
metrolijnen in Amsterdam. Ook het cameratoezicht op treinstations
wordt de komende jaren fors uitgebreid met ruim 3000 cameras.
Bovendien zullen het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de NS er
gezamenlijk op toezien dat de stations beter worden schoongemaakt. De
maatstaven voor veilige stations worden vastgelegd in een keurmerk.
Tot slot komen er richtlijnen voor de bestrijding van zwartrijden
zoals het direct opleggen van hogere boetes.
Daarnaast zijn concrete voorstellen voor handhaving in het plan
opgenomen. Verkeer en Waterstaat stelt 9 miljoen euro beschikbaar voor
uitbreiding van het aantal toezichthouders bij tram en metro. Het plan
voorziet ook in een uitbreiding van de bevoegdheden van Buitengewone
Opsporingsambtenaren in het openbaar vervoer en een verbetering van de
opleiding. Zij krijgen onder andere de beschikking over handboeien en
surveillancehonden. De inzet en de capaciteit bij politie en justitie
wordt versterkt door een uitbreiding van de spoorwegpolitie met drie
teams van minimaal 17 agenten. Deze teams zijn flexibel inzetbaar maar
worden vooral ingezet op de lijnen in de Randstad waar veel
criminaliteit voorkomt, zoals op de Schiphollijnen. Justitie draagt
zorg voor voldoende capaciteit om geweldplegers en andere criminelen
in en rond het OV te vervolgen en te berechten.
De nadruk in het plan ligt op vergroting van de mogelijkheden voor
OV-bedrijven om zelf op te treden zonder daarbij direct de hulp van
politie en justitie in te roepen. De OV bedrijven, spoorwegpolitie,
regiopolitie, gemeenten en het openbaar ministerie maken afspraken
over wie op welk moment kan optreden. Deze afspraken worden vastgelegd
in Veiligheidsarrangementenen in de concessie voor de exploitatie van
het OV.
Saskia Kranendonk 070-3517116