Stadstram 17 okt 2002
MAATREGELEN VOOR MEER VEILIGHEID IN OPENBAAR VERVOER
Minister De Boer (VenW) kondigt in het 'Aanvalsplan Sociale
Veiligheid' ruim twintig extra maatregelen aan om de veiligheid in het
openbaar vervoer te verbeteren. Vanaf 2003 is hiervoor jaarlijks 34
miljoen beschikbaar.
De maatregelen moeten incidenten in het openbaar vervoer en gevoelens
van onveiligheid bij reizigers en personeel op korte termijn
verminderen. Het plan bevat maatregelen gericht op preventie,
handhaving en vervolging en de regie daarop.
De belangrijkste preventieve maatregelen zijn:
- De Chipkaart Openbaar Vervoer wordt ingevoerd in combinatie met
afsluiting van metro- en treinstations. Hiermee wordt dit najaar
gestart op de nieuwe Beneluxlijn van de metro in Rotterdam. In het
najaar van 2003 begint de NS met deze maatregelen op de Hoekse lijn,
gevolgd door enkele metrolijnen in Amsterdam.
- Het cameratoezicht op treinstations wordt de komende
jaren uitgebreid met ruim drieduizend cameras.
- Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de NS zien er
gezamenlijk op toe dat de stations beter worden schoongemaakt.
- De maatstaven voor veilige stations worden vastgelegd in een
keurmerk.
- Er komen richtlijnen voor de bestrijding van zwartrijden, zoals het
direct opleggen van hogere boetes.
De belangrijkste voorstellen voor handhaving zijn:
- Verkeer en Waterstaat stelt 9 miljoen beschikbaar voor uitbreiding
van het aantal toezichthouders bij tram en metro.
- De bevoegdheden van buitengewone opsporingsambtenaren in het
openbaar vervoer worden uitgebreid en de opleiding wordt verbeterd.
Zij krijgen onder andere de beschikking over handboeien en
surveillancehonden.
- De spoorwegpolitie wordt uitgebreid met drie teams van minimaal
zeventien agenten. Deze teams zijn flexibel inzetbaar, maar worden
vooral ingezet op de lijnen in de Randstad waar veel criminaliteit
voorkomt, zoals de Schiphollijnen.
- Justitie draagt zorg voor voldoende capaciteit om geweldplegers en
andere criminelen in en rond het openbaar vervoer te vervolgen en te
berechten.
De bedrijven voor openbaar vervoer krijgen meer mogelijkheden om zelf
op te treden zonder daarbij direct de hulp van politie en justitie in
te roepen. De bedrijven, spoorwegpolitie, regiopolitie, gemeenten en
het openbaar ministerie maken afspraken over wie op welk moment kan
optreden. Deze afspraken worden vastgelegd in
'Veiligheidsarrangementen' en in de concessie voor de exploitatie van
het openbaar vervoer.
Het 'Aanvalsplan Sociale Veiligheid' is vandaag naar de Tweede Kamer
gestuurd.
Bron:
Persbericht ministerie van Verkeer en Waterstaat
Zie ook:
VW: knelpunten daadkrachtig aanpakken (17 september 2002)