Persbericht OPTA: Concurrentie op 118 moet mogelijk zijn
Den Haag 17 oktober 2002 - KPN biedt de telefonische
inlichtingen-dienst 118 niet kostendekkend aan. Daardoor wordt
concurrentie op deze dienst bemoeilijkt en komen initiatieven om deze
diensten op een andere wijze aan te bieden maar moeilijk van de grond.
OPTA heeft KPN daarom verplicht het 118-tarief uiterlijk 1 juli 2003
naar een kosten-
dekkend niveau te brengen.
Andere telefonie-aanbieders zijn verplicht zelf een telefonische
inlichtingendienst aan te bieden maar worden hierin door de te lage
tariefstelling van KPN belemmerd. Ook zijn er aanbieders die de
telefonische inlichtingendienst willen aanbieden in combinatie met
andere diensten, zoals doorverbinden naar de dichtstbijzijnde garage.
Hiervoor is een speciale nummerreeks gereserveerd die binnenkort in
gebruik wordt genomen.
KPN is wettelijk verplicht om tarieven te hanteren die een goede
afspiegeling zijn van de onderliggende kosten. Bij ongewijzigde
omstandigheden acht OPTA het niet uitgesloten dat het 118-tarief (nu
0,40 per oproep) meer dan verdubbeld zal moeten worden. Hoeveel het
tarief uiteindelijk zal stijgen, hangt mede af van het gebruik van de
dienst en de kostenbesparingen die KPN nog zal weten te realiseren.
Uiterlijk 1 juli 2003 dient KPN het tarief op kostendekkend niveau te
hebben gebracht.
De 118 dienst is een zogenaamde universele dienst die voor een ieder
tegen een betaalbaar tarief beschikbaar dient te zijn. Met het oog op
de betaalbaarheid kan de minister van Economische Zaken hiervoor
zonodig een maximum vaststellen.