Velsen, 15 oktober 2002
Inrichting 30 km/uur gebied Driehuis
De gemeenteraad heeft geld beschikbaar gesteld voor het realiseren van
30 km/uur gebieden in de gemeente. Voor een aantal wijken is dit reeds
gerealiseerd, voor een aantal andere wijken en kernen moet dit nog
gebeuren. Driehuis is een van deze gebieden. In overleg met het
wijkplatform Driehuis is een voorstel gemaakt voor de inrichting van
een 30 km/uur gebied. De uitvoering zal eind 2002, begin 2003
plaatsvinden.
Het voorstel bestaat uit de volgende maatregelen (zie ook het kaartje,
de nummers voor de maatregelen corresponderen met het kaartje):
1. Aangeven van de poorten van het 30 km/uur gebied d.m.v. het
plaatsen van 30 km/uur platen bij de volgende kruispunten:
· De Waterloolaan met de Kriemhildestraat;
· De Van den Vondellaan met de Driehuizerkerkweg, Nic. Beetslaan en H.
Alphenlaan;
· De Duin- en Kruidbergerweg met de Nic. Beetslaan;
· De Van Lenneplaan met de Jacob Catslaan, de Da Costalaan en de P.C.
Hooftlaan;
2. Het plaatsen van inritconstructies bij de volgende kruispunten:
· De van den Vondellaan met de Jacob Catslaan, de Da Costalaan en de
P.C. Hooftlaan;
3. Het aanbrengen van een drempel + versmalling op de
Driehuizerkerkweg t.h.v. de Tourmalijnschool;
4. Het kleiner maken van de kruisingen:
· Driehuizerkerkweg/ Nic. Beetslaan;
· Kruising PC Hooftlaan/ Scheapmanlaan;
· Kruising Schaepmanlaan/ Nic. Beetslaan;
5. Het plaatsen van paaltjes tussen de invalidenparkeerplaatsen bij de
kruising Driehuizerkerkweg/ Schaepmanlaan. Dit zal zodanig gebeuren
dat deze toegankelijk zijn voor mensen die hier willen parkeren, maar
dat deze niet kunnen worden gebruikt om de bocht af te snijden.
Waarom 30 km/uur?
In 1997 is vanuit het rijk en koepelorganisaties van alle
wegbeheerders het Startprogramma Duurzaam Veilig ondertekend. In dit
programma is een samenhangend pakket van maatregelen afgesproken met
als doel de verkeersveiligheid te vergroten. Voorbeelden zijn de
maatregelen "De bromfiets op de rijbaan" en "fietser voorrang van
rechts".
Daarnaast is het de bedoeling dat alle woongebieden in Nederland
worden ingericht als verblijfsgebied (dus als 30 km/uur gebied) om de
verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid in de wijken te
verbeteren.
Waar wordt dit toegepast?
Het Startprogramma Duurzaam Veilig gaat er van uit dat in veel
gevallen voorlopig de 30km/uur gebieden sober uitgevoerd kunnen
worden. Met een sobere inrichting bedoelt men dat alleen maatregelen
worden getroffen waar deze echt nodig zijn.
Ten eerste, de plekken waar men een 30 km/uur gebied binnenkomt. Dit
noemen we de poorten. Hier worden vaak inritconstructies geplaatst
(dit zijn drempels waarover het trottoir doorloopt) of platen in het
wegdek waar 30 op staat. Ten tweede, de plekken die als knelpunt aan
te merken zijn. Op wegen waar hard wordt gereden en waar dit gedrag
tot onveiligheid leidt en/ of onveiligheidsgevoelens oproept, zullen
maatregelen noodzakelijk zijn.
Heeft u vragen of wilt u reageren op het bovenstaande dan kunt u (binnen twee weken) contact opnemen met de heer S. Westerman van de afdeling Openbare Werken. Hij is van 9.00 tot 17.30 uur bereikbaar op telefoonnummer (0255) 567381.