Ingezonden persbericht

Persbericht
Bits of Freedom
Amsterdam, 17 oktober 2002

DMSA failliet, opt-out bestand onder de hamer

De DMSA, de branche vereniging voor direct marketing, heeft faillissement aangevraagd. Hierdoor komen de opt-out bestanden van de vereniging, waarmee consumenten zich kunnen afmelden voor spam en reclame, mogelijk onder de hamer. De email adressen en telefoonnummers in de bestanden kunnen na verkoop worden aangewend voor marketing doeleinden. Consumenten die in goed vertrouwen hun privé gegevens bij de DMSA in bewaring hebben gegeven lopen nu een risico dat ze alsnog meer spam gaan ontvangen.

Bits of Freedom maakt zich grote zorgen over deze
ontwikkeling. De DMSA heeft twee opt-out bestanden. Via antwoordnummer 666 kunnen consumenten zich schriftelijk afmelden voor reclamedrukwerk. Daarnaast onderhoudt de DMSA het Infofilter op internet waar consumenten hun email adres en mobiele nummer kunnen opgeven zodat zij geen spam meer krijgen van de DMSA leden.

Bits of Freedom heeft het College Bescherming
Persoonsgegevens gevraagd de verkoop van de opt-out bestanden te voorkomen. Het faillissement van de DMSA toont aan dat de consument nauwelijks bescherming heeft wanneer zijn of haar gegevens bij een faillissement verkocht worden.

Bits of Freedom is geen voorstander van een opt-out regeling omdat het de lasten van bestrijding van spam bij de consument legt. Bovendien helpt opt-out niet tegen de vele kleine bedrijfjes en individuen die geen lid van de branche organisatie zijn. Het Europees parlement besloot onlangs voor een verplichte opt-in regeling zodat in de toekomt bedrijven eerst toestemming moeten vragen voordat zij spam versturen. Deze maatregel is echter nog niet van kracht.

Bits of Freedom is een privacy en burgerrechten organisatie voor de informatiemaatschappij die tot doel heeft om digitale burgerrechten te verdedigen.


-----