Ingezonden persbericht

Startopstellingen GP Australië - Phillip Island - zaterdag 19 okt.

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors 19-10-2002; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen GP Australië, circuit Phillip Island

SMRZ (22E

) DOET VEEL STOF OPWAAIEN, AOKI (15E) MIKT OP WARM-UP

De 2e en beslissende trainingsdag voor de voorlaatste Grand Prix, die op het direct aan zee gelegen stuurcircuit van Phillip Island nabij het Australische Melbourne, was er eentje waar DeGraaf-coureur Jakub Smrz heel wat stof deed opwaaien. In de 2e vrije training op zaterdagmorgen werd hij de dupe van een onachtzame Naoki Matsudo, die zijn machine aan het inrijden was, maar met een veel te lage snelheid toch de ideale lijn aanhield. Na al een keer eerder door een andere concurrent een vermanende vuist te hebben gekregen, gooide Matsudo vlak voor de veel harder aanstormende Smrz de deur dicht, waardoor beide coureurs elkaar raakten en van de baan rolden. Matsudo, die zijn schouder blesseerde, bood later zijn excuses aan voor zijn onoplettend rijgedrag , verhaalde die onverschrokken Smrz, die meteen weer op de opgeknapte machine stapte en tot een 17e plaats in die 2e vrije training op klom. Maar er was wat meer wind en de temperatuur was lager dan vrijdag. Daardoor kwamen we niet aan de tijden. Vanmiddag ging het beter. Ik reed 0,4 van mijn tijd van vrijdag af, maar zakte wel een plaatsje op de grid van 21 naar 22. Het probleem schuilt hem een beetje in mijn voorvork , vervolgt Smrz. Chef monteur Hans Spaan beaamde dat de voorvork van één machine bij diep inveren even vast sloeg. Morgen rijdt Kubas met een andere WP voorvork. Dan moet hij helemaal geen probleem meer hebben en wellicht net als in Rio op jacht kunnen gaan naar punten. Hij staat er netjes bij, houdt 6 man achter zich en had als hij er ook in de 2e tijdtraining door té veel te willen niet even was afgestapt zeker een startrij verder naar voren kunnen staan , redeneert Spaan aan de hand van de data-gegevens van de Specom on-board computer.

Voor Haruchika Aoki lijkt de 15e startplaats zijn vaste plek. Daar baal ik van. Al drie GP s zwerf ik rond die startplek, en ook nu. Maar er zal morgen in de warm-up nog het een en ander geprobeerd moeten worden, willen we de juiste setting voor de race kunnen bepalen. Gelukkig lijken de weersvoorspellingen wat beter. Ze voorspellen nog wel wind en kans op regen, maar de barometer van Spaan-San geeft een zonnetje aan. Dat is in ieder geval voor die warm-up training van belang, want anders kan ik de voorvork aanpassing en aangepaste versnellingsbak verhouding niet meer testen. Verder zal wéér een goede start me een eind op weg moeten helpen. Daar heb ik wel vertrouwen in. Dan nog een beetje mazzel met het vinden van de 100% setting en we kunnen gaan voor een top 10 plaats. Mijn Dunlop-bandenkeuze heb ik al lang gemaakt. Die voldoen perfect en zijn bestand tegen de lengte van de race-afstand , weet Aoki.

Paddock-news:

Jurgen van den Goorbergh (4e) en zijn Bridgestone collega s doen goede zaken op Phillip Island. Samen met Mc Williams, en Nobu Aoki prijkt het Bridgestone 3-tal op de eerste startrij, met op de 2e plaats thuis sliding Garry McCoy.

De Britse race-legende Barry Sheene, die in augustus openbaar maakte dat hij aan kanker lijdt, vloog met zijn eigen heli naar Phillip Island, nadat hij op donderdagavond een beregezellige happening had meegemaakt met Angel Nieto en Valentino Rossi. Vragend naar zijn toestand antwoordde hij: I am feeling fine apart from this pain in the ass cancer. I m just doing my best to get over it!

125cc Titelkandidaat Arnaud Vincent, die 20 punten voorsprong heeft op Poggiali en 33 op Pedrosa, kan de 125cc WK-titel naar Frankrijk halen als hij: vóór Poggiali finished. Als Vincent tweede wordt, mag Poggiali niet hoger finishen dan 4e. Een 3e plaats voor de Aprilia rijdende Fransman zou betekenen dat Poggiali nioet hoger mag scoren dan plaats 8. Van een 5e plaats en lager aan de finish voor Vincent, mag Poggiali niet lager finishen dan 5 plaatsen lager dan Vincent, om de beslissing uit te kunnen stellen tot Valencia, waar op 4 nov. De laatste GP wordt verreden.

Voor Norick Abe (MotoGP) en Naoki Matsudo (250) is het twijfelachtig of zij zondag kunnen starten. Beiden kwamen te val en blesseerde hun linker schouder dusdanig dat ze zondagmorgen gecheckt worden door circuit-arts dr. Costa of ze kunnen deelnemen.

Tijdsverschil: - 8 uur, maar races starten 1 uur later

Er is een tijdverschil met Australië van 8 uur, maar de races starten 1 uur later dan het normale GP-schema. De LIVE TV uitzendingen Eurosport op zondag 20 oktober luiden: Start 125cc race: 04.15 uur - Start 250cc race: 05.30 uur - Start MotoGP race: 07.00 uur Nederlandse tijd. Eurosport begint de uitzendingen een kwartier voor de starttijd. Samenvattingen zijn zondagmiddag te zien op NOS Studio Sport.

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:


1. F. NIETO SPA 1'33.904 APRILIA



2. M. MELANDRI ITA 1'34.096 APRILIA



3. S. PORTO ARG 1'34.336 YAMAHA


4. T. ELIAS SPA 1'34.507 APRILIA


5. R. DE PUNIET FRA 1'34.554 APRILIA


6. F. BATTAINI ITA 1'34.773 APRILIA


7. J. HULES CZE 1'35.347 YAMAHA


8. A. DEBON SPA 1'35.487 APRILIA


9. R. ROLFO ITA 1'35.590 HONDA


10. L. HASLAM GBR 1'35.628 HONDA


11. E. ALZAMORA SPA 1'35.787 HONDA


12. D. CHECA SPA 1'35.866 APRILIA


13. C. STONER AUS 1'35.916 APRILIA


14. R. LOCATELLI ITA 1'36.092 APRILIA


15. H. AOKI JPN 1'36.198 DeGraaf HONDA


16. N. MATSUDO JPN 1'36.486 YAMAHA


17. J. VINCENT GBR 1'36.519 HONDA


18. S. YUZY MAL 1'36.939 YAMAHA


19. H. FAUBEL SPA 1'37.342 APRILIA


20. E. NIGON FRA 1'37.560 APRILIA


21. D. HEIDOLF GER 1'37.642 APRILIA


22. J. SMRZ CZE 1'37.840 DeGraaf HONDA


23. H. MARCHAND FRA 1'37.883 APRILIA


24. R. JARA SPA 1'38.149 APRILIA


25. R. HOLLAND AUS 1'38.529 YAMAHA

Not qualified (Out of 107%)

M. STANLEY AUS 1'41.439 HONDA

E. LYNCH AUS 1'41.765 YAMAHA

P. TAPLIN AUS 1'43.144 HONDA

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 2e dag:


1. J. McWILLIAMS GBR 1'31.919 PROTON KR



2. G. McCOY AUS 1'32.325 YAMAHA



3. N. AOKI JPN 1'32.477 PROTON KR


4. J. vd GOORBERGH NED 1'32.509 HONDA


5. A. BARROS BRA 1'32.572 HONDA


6. T. UKAWA JPN 1'32.592 HONDA


7. V. ROSSI ITA 1'32.849 HONDA


8. M. BIAGGI ITA YAMAHA


9. L. CAPIROSSI ITA 1'32.918 HONDA


10. D. KATO JPN 1'32.927 HONDA


11. R. LACONI FRA 1'32.927 APRILIA


12. K. ROBERTS USA 1'33.116 SUZUKI


13. S. ITOH JPN 1'33.160 HONDA


14. J. HOPKINS USA 1'33.424 YAMAHA


15. S. GIBERNAU SPA 1'33.433 SUZUKI


16. S. NAKANO JPN 1'33.471 YAMAHA


17. O. JACQUE FRA 1'33.565 YAMAHA


18. T. HARADA JPN 1'33.572 HONDA


19. A. PITT AUS 1'33.842 KAWASAKI


20. C. CHECA SPA 1'33.848 YAMAHA


21. J. CARDOSO SPA 1'34.447 YAMAHA


22. N. ABE JPN 1'35.317 YAMAHA

125cc Front Row Trainingstijden na de 2e dag:


1. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 1.38,632; 2. Arnaud Vincent, F, Aprilia 1.38,889; 3. Alex de Angelis, I, Aprilia 1.38,903; 4. Steve Jenkner, D, Aprilia 1.38,926; 5. Lucio Cecchinello, I, Aprilia 1.39,223; 6. Pablo Nieto, E, Aprilia 1.39,296. &10e Pedrosa, 1.39,618.