(advertentie)
Persbericht Solitaire
Onvrede over wachtlijsten tast kwaliteitsbeeld van de zorg aan. ZN Journaal - 19-09-2002
44 procent van de Nederlanders vindt de kwaliteit van de gezondheidszorg slecht tot matig. Desondanks zijn de meesten niet bereid om meer te betalen voor een betere zorg. Gebruikers van de zorg oordelen positiever dan de Nederlandse bevolking algemeen,
stelt het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) vast in het rapport De
kwaliteit van de kwartaire sector.
Het Sociaal en Cultureel Rapport 2002 concludeert verder dat een
efficiëntere organisatie van de medische dienstverlening de
wachtlijstproblemen voor een groot deel kan oplossen. De wachtlijsten
in de caresector geven een overtrokken beeld van de werkelijke
behoefte. In de jaren 1990 2000 vertoonde de zorgsector als geheel een
volumegroei van gemiddeld 1,8 procent. Deze groei is voor tweederde
toe te schrijven aan de vergrijzing. Ook de sterke groei van de
genees- en hulpmiddelen droeg bij aan dit effect. Omdat de
relatieve kostprijs in de zorgsector met 1,2 procent toenam, liep de
zorg in termen van reële groei volgens het SCP min of meer in de pas
met de groei van het Bruto Binnenlands Product.
Kritiek op de schaarste
De laatste jaren is de kritiek op de schaarste in de zorg sterk
toegenomen. De bereidheid om wachtlijsten te accepteren is afgenomen.
De indruk bestaat dat medische dienstverleners minder efficiënt werken
dan mogelijk is en dat vrij eenvoudige organisatorische maatregelen
tot een productiestijging van tientallen procenten zouden kunnen
leiden zonder dat daarvoor extra investeringen nodig zijn. Het Sociaal
en Cultureel Rapport stelt dat de invoering van organisatorische
maatregelen de wachtlijstproblematiek in de zorg voor een deel zou
kunnen oplossen en tot kwaliteitswinst kunnen leiden. De wachtlijsten
in de caresector zijn niet zo
omvangrijk als de gegevens suggereren. Veel personen op de wachtlijst
krijgen de hulp op tijd, 40 procent heeft tenminste enige zorg ter
overbrugging. Voor een deel van die laatste groep is die
overbruggingszorg voldoende. 60 procent van de Nederlanders meent dat
de kwaliteit van de care matig of zelfs slecht is. Meer dan de helft
van de Nederlanders meent bovendien dat de kwaliteit van de zorg in
deze sector er de laatste jaren flink op achteruit is gegaan. Dit
oordeel spoort niet met de ervaringen van gebruikers. De hulp voldoet
volgens hen en de hulpverleners blijken klantvriendelijk. Het SCP wijt
het negatieve oordeel over de care aan de omvangrijke wachtlijsten.
Gebruikers hebben daar vanzelfsprekend geen last meer van, zo
verklaart het SCP deze discrepantie. Inmiddels lijkt wel het algemene
beeld van de kwaliteit van de zorg aangetast door de onvrede over
wachtlijsten. Nederlanders vinden wachtlijsten onaanvaardbaar, maar 60
procent van hen is niet bereid om meer voor de zorg te betalen.
Gebruikers hebben een behoorlijke dunk van de deskundigheid van
medische dienstverleners en dat positieve beeld leeft ook onder de
Nederlanders die niet of slechts incidenteel van medische zorg gebruik
maken. Ook over
allerlei aspecten van de klantvriendelijkheid van artsen en
verpleegkundigen zijn gebruikers zeer tevreden. Patiënten vinden wel
dat ze vaak onvoldoende worden geïnformeerd over de aard van hun
ziekte en de behandeling.
Weinig informatie over kwaliteitsverschillen
Gebruikers van zorg hebben nogal wat kritiek op de afstemming van de
medische dienstverlening van verschillende hulpverleners. Voor een
aantal aanbieders van zorg is dit probleem aanleiding geweest om
zogenoemde ketenzorg te ontwikkelen. De ervaringen met zulke ketens is
dat de afstemming sterk wordt verbeterd. Van de algemene invoering van
ketenzorg mag dan ook aanzienlijke kwaliteitswinst worden verwacht. Er
is te weinig informatie beschikbaar over kwaliteitsverschillen tussen
aanbieders van zorg. Veel informatie is niet openbaar en dus ook niet
beschikbaar voor burgers die op basis daarvan een keuze tussen
aanbieders
zouden kunnen maken. De zorg ontbeert daardoor de impuls tot
kwaliteitsverbetering die kan uitgaan van goed geïnformeerde
consumenten. Als gebruikers van care-voorzieningen kritiek op de
kwaliteit hebben dan gaat het vrijwel altijd om een tekort aan
keuzevrijheid. Ze vinden dat ze onvoldoende kunnen bepalen van wie ze
hulp krijgen, welke hulp er dan precies wordt geboden en wanneer dat
plaatsvindt. Gebruikers van een persoonsgeboden budget (PGB) delen die
kritiek niet. Het PGB komt immers juist tegemoet aan de behoefte aan
keuzevrijheid.
www.zn.nl
© 2001 NVACP