Ingezonden persbericht

GP verslag Australië - Phillip Island - zondag 20 okt. 2002

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en 20-10-2002; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Australië, circuit Phillip Island

AOKI (11E) NIPT BUITEN TOP 10, SMRZ (17E) VERSPEELT 2 WK-PUNTEN IN SLOTRONDE

VAN DEN GOORBERGH (5e) SCHUDT FABRIEKSBAZEN WAKKER EN EVENAART ZIJN BESTE PRESTATIE IN MAGISTRALE RACE

Met een score van een 11e plaats en 5 WK-punten voor Haruchika Aoki en ondanks een remfout in de slotronde een magistrale race van Jakub Smrz, kijkt chef monteur Hans Spaan met tevredenheid terug op de voorlaatste Grand Prix van wegrace-seizoen 2002. Op het winderige en kille circuit van Phillip Island hadden er voor Jakub Smrz zelfs twee WK-punten in gezeten. Jakub ging de laatste ronde in op de 14e plaats. Ze vochten met 5 rijders om die plek en het was afwachten wie de juiste slipstream had voor de WK-punten. Maar zover kwam het niet voor Kubas . Hij verremde zich en maakte zich daarmee kansloos voor zijn 2e puntenscore. Maar als ik zie dat hij dezelfde rondetijden draait als Haruchika, en maar liefst 0,8 seconden sneller reed in de race als met de trainingen, dan moeten we heel tevreden zijn. En dat zijn we ook, ondanks dat we liever met 1 of 2 WK-puntjes de 26 uur durende terugvlucht waren aangegaan , was de eerste reactie van Hans Spaan.

Haru Aoki maakte in de eerste ronde 3 plaatsen goed en klom van zijnn15e startplaats op naar plaats 12. Ik reed zelfs nog een aantal ronden in 10e positie, maar de ontketende thuisrijder Casey Stoner kon ik niet bijbenen. Toen het vanmorgen tijdens de warm-up training nat was, kon ik niet veel meer uittesten. Ik moest met de setting van de tijdtraining de race in. Dat pakte niet verkeerd uit, maar met die straffe wind hier zo vlak aan de kust, werd mijn voorwiel af en toe wel heel erg licht. Aanvankelijk streden we met Checa, Debon, Hules en Alzamora om plaats 8, maar ik kon dat hoge tempo niet vol houden. In de slotfase wisten we Alzamora af te schudden en bij de finish wist ik mijn wiel net voor Hules op de 11e plaats over de streep te drukken. Dat laatste plan was dus geslaagd, hoewel ik de race ingegaan was in de hoop een Top 10 plaats mee naar huis te nemen. Dat moet dan over 2 weken maar gebeuren tijdens de laatste GP van dit seizoen in Valencia , meldde Aoki, die met nog 1 GP te gaan op een 13e plaats in de WK-stand prijkt. Ook die WK-klassering had bij de Top 10 moeten zijn. Dat is een keer door pech en een paar keer door mijn eigen fouten, toen ik eigenlijk te veel wilde in een natte race, mis gegaan , steekt Aoki, die 5x een No Finish had, waarvan één keer door een technisch mankement, de hand in eigen boezem.

In zijn 4e Grand Prix op een 250cc machine was Jakub Smrz op weg naar zijn beste prestatie. Na een 15e (Rio), 24e (Motegi) en 16e (Sepang) plaats, lag er down under zelfs een 14e plaats in het verschiet. Maar dat lukte net niet , opent de Tsjech. In de warm-up wilden we de nieuwe voorvork uittesten en er de juiste setting van de achtervering bij zoeken. Hans Spaan had omdat het even geregend had een intermediate band achterin gemonteerd. Maar ik heb me eigenlijk vergist omdat Haru , die twee Honda s ter beschikking heeft, met regenbanden weg ging. Dat wilde ik ook, maar Spaan had gelijk. Voor regenbanden was de baan al te droog. Ik kon daarna aan het einde van de warm-up training nog maar één rondje met slicks rijden, maar daarmee bleek achteraf dat ik niet de juiste afstelling van mijn achtervering heb kunnen maken. Ik had voor de race eigenlijk een andere link-verhouding van de achtervering nodig gehad, want nu had ik eigenlijk even te kort grip. Maar de race ging goed. Ik kon Matsudo, Yuzy, Heidolf en Haslam goed de baas, maar kon de druk in de laatste ronde misschien net niet goed genoeg aan. Iedereen was aan het prikken en met laat remmen en de gaatjes dicht houden wilde ik ze voor blijven. Maar na dat minuscuul kleine remfoutje verloor ik toch drie kostbare plaatsen en 1 of 2 WK-punten. Een 17e plaats klinkt niet slecht, maar als het een 14e had kunnen zijn, weet je hoe ik me voel&! , aldus Smrz.

In een magistrale race boekte Jurgen van den Goorbergh met zijn 2-takt 500cc Honda een unieke 5e plaats tussen de 990cc 4-takt-kanonnen. De Bredanaar evenaarde daarmee zijn beste klassering van enkele jaren geleden in Donington Park, toen hij op een natte baan met de Honda V-twin ook de 5e plaats pakte. Jurgen, die kwam vanaf een 4e positie op de eerste startrij, vocht als nooit tevoren en stuurde zijn machine menigmaal naar de 3e of 4e plaats. Het surplus aan topsnelheid van de 4-takt Honda s van Ukawa en Kato, die soms een 10 km hogere topsnelheid klokten op het lange rechte stuk, maakte Jurgen kansloos voor een podiumplaats, waar hij overigens slechts 0,3 seconden (!!!) van af bleef. Met zijn 11 extra WK-punten klom Van den Goorbergh op van de 18e naar de 14e plaats in de WK-stand. Valentino Rossi won de race na een remfout van Barros, en pakte daarmee zijn 50e GP-overwinning en zijn 12e van dit seizoen.

Bandenfabrikant Dunlop pakte de wereldtitel in de 250cc klasse met de titelwinst van de Italiaan Marco Melandri op zijn Aprilia. Melandri werd met zijn 20 jaar de jongste 250cc wereldkampioen uit de race-historie. De jonge Italiaan versloeg in een zinderend duel naaste concurrent Fonsi Nieto (SPA) door hem op de finishlijn met een halve banddikte en 0,007 seconde voorsprong

In de 125cc race deed de San Marinese coureur Manuel Poggiali goede zaken. Met zijn winst en naaste concurrent Vincent op plaats 4, maakte de regerend wereldkampioen op zijn Gilera 12 WK-punten van zijn achterstand goed. Met nog 1 race te gaan (4 nov. Valencia) staat Poggiali nog 8 punten achter op Vincent.

Uitslag 250cc race + WK-stand na 15 van de 16 GP s:


1. Marco Melandri, I, Aprilia (WERELDKAMPIOEN) 39.44,293 = 167,898 km/uur gem.; 2. Fonsi Nieto, E, Aprilia op 0,007; 3. Sebastian Porto, Arg, Yamaha op 5,766; 4. Roberto Rolfo, I, Honda op 16,042; 5. Toni Elias, E, Aprilia op 18,917; 6. Randy de Puniet, F, Aprilia op 18,985; 7. Franco Battaini, I, Aprilia op 21,349; 8. David Checa, E, Aprilia op 39,582; 9. Alex Debon, E, Aprilia op 46,230; 10. Casey Stoner, Aus, Aprilia op 50,645; 11. Haruchika Aoki, J, DeGraaf Honda op 55,268; 12. Jaroslav Hules, CZ, Yamaha op 55,288; 13. Emilio Alzamora, E, Honda op 1.07,391; 14. Naoki Matsudo, J, Yamaha op 1.09,565; 15. Shahrol Yuzy, Mal, Yamaha op 1.09,973; 16. Dirk Heidolf, D, Aprilia op 1.10,270; 17. Jakob Smrz, CZ, DeGraaf Honda op 1.10,368; 18. Leon Haslam, GB, Honda op 1.10,966; 19. Hector Faubel, E, Aprilia op 1.25,241; 20. Russel Holland, Aus, Yamaha op 1 ronde.

Tussenstand 250cc wereldkampioenschap:


1. Melandri (WERELDKAMPIOEN) 273; 2. F. Nieto, 241; 3. Rolfo, 199; 4. Elias en Porto 172; 6. Battaini, 133; 7. Locatelli, 108; 8. DePuniet, 106; 9. Alzamora, 104; 10. Matsudo, 84; 11. Stoner en Debon, 65; 13. Haru Aoki, 54; 36. Jakub Smrz, 1.

Uitslag MotoGP-race (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) + WK-stand na 15 van de 16 GP s:


1. Valentino Rossi, I, Honda 4-takt 42.02,041 = 171.426 km/uur gem.; 2. Alex Barros, Bra, Honda 4-takt op 9,782; 3. Tohru Ukawa, J, Honda 4-takt op 11,134; 4. Daijiro Kato, J, Honda 4-takt op 11,327; 5. Jurgen vd Goorbergh, NL, Honda op 11,414; 6. Max Biaggi, I, Yamaha 4-takt op 20,937; 7. Nobuatsu Aoki, J, Proton 2-takt op 22,505; 8. Olivier Jacque, F, Yamaha 4-takt op 26,642; 9. Kenny Roberts, USA, Suzuki 4-takt op 26,692; 10. Jeremy McWilliams, GB, Proton 2-takt op 31,994; 11. Checa; 12. Gibernau; 13. Nakano; 14. Harada; 15. Cardoso; 16. Hopkins; 17. Pitt; 18. McCoy.

Tussenstand MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) wereldkampioenschap:


1. Rossi, 335; 2. Biaggi, 199; 3. Ukawa, 198; 4. Barros, 179; 5. Checa, 141; 6. Abe, 123; 7. Capirossi, 109; 8. Kato, 104; 9. Roberts, 99; 10. Jacque, 74; 11. N. Aoki, 63; 12. Nakano, 58; 13. Hopkins, 53; 14. Jurgen vd Goorbergh, 51; 15. McWilliams, 51; 16. Gibernau, 48; 17. Harada, 45; 18. Ryo, 41; 19. Laconi, 33; 20. McCoy, 33.

Uitslag 125cc race + WK-stand na 15 van de 16 GP s:


1. Manuel Poggiali, RSM, Gilera, 38.09,028 km/uur gem.; 2. Lucio Cecchinello, I, Aprilia op 0,252; 3. Pablo Nieto, E, Aprilia op 0,310; 4. Arnaud Vincent, F, Aprilia op 0,414; 5. Daniel Pedrosa, E, Honda op 0,575; 6. Simone Sanna, I, Aprilia op 4,615; 7. Steve Jenkner, D, Aprilia op 15,861; 8. Masao Azuma, J, Honda op 20,544.

Tussenstand 125cc wereldkampioenschap:

(Beslissing valt op 4 nov. in GP Valencia) 1. Vincent, 253; 2. Poggiali, 245; 3. Pedrosa, 218; 4. Cecchinello, 172; 5. Jenkner, 157; 6. P. Nieto, 129; 7. Sanna, 104; 8. Azuma, 101.