Expositie in het
Stedelijk Museum Roermond:
20 oktober 2002
Quilt Art - Moving On
Opening door loco-burgemeester Gerard IJff
"Concert voor zeven naaimachines" bij opening
Op zondag 20 oktober a.s. om 15.00 uur opent loco-burgemeester Gerard
IJff de expositie "Quilt Art - Moving On".
De expositie toont hedendaagse textielkunst, die is geïnspireerd door
de klassieke quilt. Loan Oei, tentoonstellingsmaker en publiciste op
het gebied van textiel, houdt een causerie over inspiratie. Wim
Burghouwt dirigeert het "Concert voor zeven naaimachines", dat hij
speciaal voor deze gelegenheid heeft gecomponeerd.
De tentoonstelling is te bezichtigen tot en met 19 januari 2003 (zie
onderstaand).
19 oktober 2002 t/m 19 januari 2003
Quilt Art - Moving On
Hedendaagse textielkunst van 21 internationale kunstenaars
Quilt Art
"Quilt Art" is een groep professionele quiltmakers, die in 1985 is
opgericht. De leden zijn Bethan Ash, Sally-Ann Boyd, Elizabeth
Brimelow, Jette Clover, Fenella Davies, Susan Denton, Ann Fahy, Mary
Fogg, Susan Hagley, Inge Hueber, Sara Impey, Bridget
Ingram-Bartholomäus, Bente Vold Klausen, Jane Lloyd, Sandra Meech,
Evelyn Montague, Helen Parrot, Janet Twinn, Dirkje van der
Horst-Beetsma, Annie Viche en Charlotte Yde.
"Quilt Art - Moving On" laat recent werk van alle leden zien. Ze maken
hedendaagse kunst gebaseerd op en geïnspireerd door de technieken en
de ideeën van het klassieke quilten. De leden komen uit
Groot-Brittanië, Ierland, Denemarken, Noorwegen, Frankrijk, Duitsland,
Nederland en uit de Verenigde Staten.
Foto rechts:
Bente Vold Klausen (Noorwegen), "Arctic Landscape 2", 2000,
184 x 102 cm
Foto linksonder:
Ann Fahy (Ierland), "Ovals V" (detail), 2000, 5 delen van elk
30 x 240 cm
Foto rechtsonder:
Dirkje van der Horst-Beetsma (Nederland), "Interwoven", 2000, 121 x
119 cm
De quilt van toegepaste kunst naar autonome kunst
In deze expositie zijn er van elke kunstenaar enkele autonome werken
te zien, die aan de muur of in de ruimte hangen. De ontwikkeling van
de klassieke quilt, die als beddensprei dient, naar de autonome
kunstvorm is ingezet met een expositie in 1971 in het Whitney Museum
te New York. Een criticus greep deze gelegenheid aan om de relatie
tussen de autonome en de toegepaste kunst aan de orde te stellen.
Sindsdien is het quilten steeds meer als hedendaagse kunstuiting
gebruikt.
De expositie laat een breed scala aan mogelijkheden op dit gebied
zien. Figuratieve elementen komen voor maar ook variaties met
geometrische patronen, losse interpretaties van de techniek en
toepassingen van tekst in het werk.
Foto links: Helen Parrot (Engeland), "Love/Hate III" (detail),
onderdeel van installatie "Emotional Coverings", 1993-2000, totaal
250 x 350 cm