Gemeente Roermond


Expositie in het
Stedelijk Museum Roermond:

20 oktober 2002
Quilt Art - Moving On
Opening door loco-burgemeester Gerard IJff
"Concert voor zeven naaimachines" bij opening

Op zondag 20 oktober a.s. om 15.00 uur opent loco-burgemeester Gerard IJff de expositie "Quilt Art - Moving On".

De expositie toont hedendaagse textielkunst, die is geïnspireerd door de klassieke quilt. Loan Oei, tentoonstellingsmaker en publiciste op het gebied van textiel, houdt een causerie over inspiratie. Wim Burghouwt dirigeert het "Concert voor zeven naaimachines", dat hij speciaal voor deze gelegenheid heeft gecomponeerd.
De tentoonstelling is te bezichtigen tot en met 19 januari 2003 (zie onderstaand).

19 oktober 2002 t/m 19 januari 2003
Quilt Art - Moving On
Hedendaagse textielkunst van 21 internationale kunstenaars
Quilt Art
"Quilt Art" is een groep professionele quiltmakers, die in 1985 is opgericht. De leden zijn Bethan Ash, Sally-Ann Boyd, Elizabeth Brimelow, Jette Clover, Fenella Davies, Susan Denton, Ann Fahy, Mary Fogg, Susan Hagley, Inge Hueber, Sara Impey, Bridget Ingram-Bartholomäus, Bente Vold Klausen, Jane Lloyd, Sandra Meech, Evelyn Montague, Helen Parrot, Janet Twinn, Dirkje van der Horst-Beetsma, Annie Viche en Charlotte Yde.

"Quilt Art - Moving On" laat recent werk van alle leden zien. Ze maken hedendaagse kunst gebaseerd op en geïnspireerd door de technieken en de ideeën van het klassieke quilten. De leden komen uit Groot-Brittanië, Ierland, Denemarken, Noorwegen, Frankrijk, Duitsland, Nederland en uit de Verenigde Staten.

Foto rechts:
Bente Vold Klausen (Noorwegen), "Arctic Landscape 2", 2000, 184 x 102 cm

Foto linksonder:
Ann Fahy (Ierland), "Ovals V" (detail), 2000, 5 delen van elk 30 x 240 cm

Foto rechtsonder:
Dirkje van der Horst-Beetsma (Nederland), "Interwoven", 2000, 121 x 119 cm

De quilt van toegepaste kunst naar autonome kunst

In deze expositie zijn er van elke kunstenaar enkele autonome werken te zien, die aan de muur of in de ruimte hangen. De ontwikkeling van de klassieke quilt, die als beddensprei dient, naar de autonome kunstvorm is ingezet met een expositie in 1971 in het Whitney Museum te New York. Een criticus greep deze gelegenheid aan om de relatie tussen de autonome en de toegepaste kunst aan de orde te stellen. Sindsdien is het quilten steeds meer als hedendaagse kunstuiting gebruikt.

De expositie laat een breed scala aan mogelijkheden op dit gebied zien. Figuratieve elementen komen voor maar ook variaties met geometrische patronen, losse interpretaties van de techniek en toepassingen van tekst in het werk.

Foto links: Helen Parrot (Engeland), "Love/Hate III" (detail), onderdeel van installatie "Emotional Coverings", 1993-2000, totaal 250 x 350 cm