Ingezonden persbericht

"BETER BODEGRAVEN"

secretariaat:
J. Boom Aan de voorzitter van Vossestaart 2 de Raadscommissie 2411 ML Bodegraven Wonen & Werken RABO rek. : 39.88.14.325 t.a.v. de heer J.J. Bouwens E-mail : info@beterbodegraven.nl Raadhuisplein 1 jaap.arens@planet.nl 2411 BD Bodegraven Url : www.beterbodegraven.nl

Bodegraven, 19 oktober 2002

betreft: open discussie
cie Wonen & Werken

Geachte heer Bouwens,

De inrichting van de gemeente Bodegraven met name op het vlak van de ruimtelijke ordening en het daaraan gekoppelde Huisvestingsbeleid heeft de nodige aandacht van alle politieke partijen binnen Bodegraven.

Nochtans constateert de fractie van "Beter Bodegraven" dat ondanks alle goede bedoelingen tot op heden de vele beloften in de afgelopen perioden gedaan aan de kiezer niet heeft geleid tot resultaten. De ontwikkelingen met betrekking tot de sociale woningbouw de komende jaren zullen zonder ingrijpen van de zijde van de gemeente niet leiden tot een gerechtvaardigde oplossing. Wij menen daarom dat het noodzakelijk is mede in het licht van de Wet Dualisering Gemeentebestuur dat op korte termijn binnen de Raad een discussie gevoerd moet worden.

De centrale vragen die alsdan ter sprake kunnen komen zijn: A. Is een rol weggelegd voor de Raad bij het lokale Huisvestingsbeleid? B. Wat wil de Raad aan sociale woningbouw op korte, midden- en lange termijn realiseren met name ten behoeve van starters en senioren op de woningmarkt? C. Op welke wijze kan afstemming plaats hebben met de plannen van de W.S.B.? D. Welke middelen stelt de gemeente daarvoor ter beschikking?

U zult begrijpen dat bij de discussie andere actoren in 't veld zoals de S.B.O.B en de W.S.B. betrokken moeten worden. Daarbij kan dan wellicht de actualisering van het Convenant tussen de W.S.B. en de gemeente Bodegraven, het Jaarverslag 2002 en de Activiteitenkalender 2003 van de W.S.B. mede in beschouwing worden genomen.

Bijgaand treft een notitie "Discussie Sociale Woningbouw" gedateerd 10 oktober 2002 aan van de fractie van "Beter Bodegraven". Deze kan misschien dienen als uitgangspunt voor de te voeren discussie.

Ik zie uw uitnodiging voor een extra vergadering van de Raadscommissie Wonen & Werken te houden in de maand december van dit jaar graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Jaap Arens
fractievoorzitter "Beter Bodegraven"

bijlage: 1

c.c.:

- het college van B&W Bodegraven

- de Raadsgriffier a.i. de heer S. ter Wal

- de pers

Notitie als uitgangspunt voor een discussie in de Gemeenteraad over sociale woningbouw in Bodegraven.

Een stukje achterom kijken.
In 1994 fuseerden de Gemeentelijke Woningdienst en de Rijngaarde tot de Woningstichting Bodegraven (verder: W.S.B.). Het woningbezit bij deze fusie betrof bijna 1900 woningen. De W.S.B. kreeg bij de fusie geen geld mee ondanks omvangrijk achterstallig onderhoud. Daarentegen ontving de Rijngaarde 5 jaar onderhoudsgeld mee. De rest van het bezit van Rijngaarde (ongeveer ¤ 1.350.000,00 ) werd ondergebracht bij de S.B.O.B. Deze stichting heeft de W.S.B. hiervan ¤ 354.800,00 toegezegd voor het treffen van extra voorzieningen in nieuw te bouwen ouderenhuisvesting.

De W.S.B. heeft sindsdien ruim 100 woningen verkocht om aan de zeer zorgelijke financiële situatie het hoofd te bieden en gaat hiermee door. Dit word niet in algemene zin gesteund door de Raad van de gemeente Bodegraven. Het bezit aan huurwoningen in Bodegraven bedraagt 24% ten opzichte van het gehele aanwezige woningareaal. Het landelijk streven qua norm is 30%. Het huidige beleid van het college van B&W in Bodegraven voor de nieuw te realiseren woonwijk in Zuid-Oost is volgens het collegebeleidsprogramma ook 30%. Over de in te halen achterstand in de rest van Bodegraven wordt niet gesproken.

De actuele situatie met betrekking tot de W.S.B.
Momenteel stuurt de W.S.B. aan op een fusie met een of meerdere woningstichtingen uit omringende gemeenten. Daarmee wordt de invloed op het reilen en zeilen van de W.S.B. verder ingeperkt. De gemeente en W.S.B. hebben daarentegen wél een convenant gesloten. Dat houdt in dat het primaat bij het bouwen van huurwoningen bij de W.S.B. rust. Voorts is de W.S.B. gemandateerd voor het verrichten van het toewijzingsbeleid voor asielzoekers en sociaal urgente gevallen. Hoe zal een en ander gaan na een fusie? Er bestaat geen huisvestingsbeleid! Wij menen dat de Raad van de gemeente Bodegraven eindverantwoordelijke is bij de vaststelling en uitvoering van het gemeentelijke Huisvestingsbeleid.

Woningbehoefte in Bodegraven.
Er is momenteel een wachtlijst van 170 senioren die in aanmerking komen voor ouderenhuisvesting. Jaarlijks evenwel komen voor deze doelgroep ongeveer 13 woningen slechts beschikbaar. In 2001 kwamen in totaal 131 woningen beschikbaar. Hiervan vielen 30 woningen in de categorie urgent. Op de overige 101 woningen reageerden liefst 531 (!) woningzoekenden. Hiervan waren 233 starters op de lokale woningmarkt Wij stellen vast dat de vraag naar huurwoningen toeneemt mede vanwege de hoge prijzen van de koopwoningen. De conclusie is gerechtvaardigd dat aan de vraag naar starterwoningen nog steeds niet voldaan kan worden. De Jozefschool verbouwen tot starterwoningen gaat helaas zijn 10-jarig jubileum in. Mede door de hoge grondprijs worden nu 20 duurdere huurwoningen in gerealiseerd. Bouw voor de jongeren vindt niet plaats. De ontwikkelingen in de Zeeheldenbuurt lopen ook niet naar wens. Het I.S.V.- project lijkt te stagneren.

Welke mogelijkheden zijn er om door de Raad benut te worden om de vele verkiezingsbeloften waar te maken.
- het terrein van de voormalige brandweerkazerne aan de Willem de Zwijgerstraat en de gronden aan de Koninginneweg aan de W.S.B. tegen een redelijke grondprijs (¤ 90,00 per vierkante meter) verkopen;

- in Zuid-Oost sportvelden voorbereiden direct noordelijk van de Groote Wetering ten behoeve van de V.V. Bodegraven en Vriendenschaar e.e.a. in goed overleg met betrokkenen. De vrijkomende velden in de Dronenwijk benutten voor een inhaalslag (50% huurwoningen in de sociale sector);
- het Transneerlandia-gebouw verbouwen tot ouderenhuisvesting voorzien van een ondergrondse garage. Een suggestie is dit in samenwerking met Woonzorg Nederland te doen.

- een beleidsuitgangspunt innemen dat grond ten behoeve van sociale woningbouw voor een gereduceerd tarief wordt verkocht om redelijke huurprijzen te kunnen realiseren en voor dit doel middelen reserveren;
- de bouw van koop- en huurwoningen mixen om 'kleuring' van wijken te voorkomen;

- bij de te slopen huurflats in Bodegraven-Noord gedifferentieerd bouwen (eventueel maatschappelijk gebonden eigendom);
- een Masterplan ontwikkelen voor de Willem de Zwijgerstraat uitgaande van de uitplaatsing van bedrijven naar Rijnhoek. Bezien of bedrijfsgebouwen verbouwd kunnen worden tot woningen. Bijvoorbeeld ontwikkeling van appartementen voor starters in een kaaspakhuis;

- woningprojecten voor ouderen dicht bij het centrum waar zorg geboden kan worden (denk aan de gelden van de S.B.O.B.!). Bijvoorbeeld op het terrein van de voormalige slachterij Domburg en

- duidelijke prestatieafspraken met de W.S.B. maken zodat meer woningen gebouwd gaan worden voor starters of senioren.

Bodegraven
10 oktober 2002
De fractie van "Beter Bodegraven"