Gemeente Amsterdam


Amsterdam sleept Schiphol voor de rechter

Wethouder Mark van der Horst (Luchthaven) sleept de Luchthaven Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) voor de rechter. De reden hiervoor is dat er fors meer vliegtuigen over de stad vliegen dan met elkaar is afgesproken.

Kort na zijn aantreden als wethouder stuurde Mark van der Horst al een sommatiebrief naar de luchthaven en de verkeersleiding waarin hij eiste dat het vliegen boven Amsterdam-Noord, Amsterdam-Zuid en de Binnenstad stopt, omdat het aantal afgesproken vliegbewegingen boven de stad ver was overschreden. Afspraken hierover zijn neergelegd in de Letter of Intent (LoI). Deze Letter of Intent, in 1994 opgesteld door Schiphol, de luchtverkeersleiding en de gemeente Amsterdam, bevat de afspraak dat het totaal aantal vluchten boven Amsterdam beperkt is (baangebruik te beperken tot 1% van het landingsverkeer met een maximum van 2% bij extreme weersituaties en/of bij groot onderhoud van banen).

Uit metingen blijkt dat het baangebruik boven de stad in de periode van oktober 2001- maart 2002 zeer fors is. Deze overschrijdingen waren niet het gevolg van incidentele redenen, noch was in deze periode sprake van omvangrijke onderhoudswerkzaamheden die een overschrijding van de norm rechtvaardigen. Bovendien is er ook sprake van naderingen buiten de afgesproken tijden, van 07.00 tot 21.00 uur. De gemeente Amsterdam wil dat Schiphol en de luchtverkeersleiding de afspraken uit de LoI nakomen. Na de sommatiebrief hebben Schiphol en de LVNL gepoogd de zaak af te doen door de LoI als niet langer geldig te verklaren.

Tegelijkertijd met de sommatiebrief heeft de wethouder opdracht gegeven een onderzoek te laten uitvoeren naar de noodzaak van het vliegen over de stad. Dit onderzoek - uitgevoerd door het bureau SEO (Stichting Economisch Onderzoek) van de UvA - toont aan dat de luchthaven met een zekere regelmaat gebruik maakt van rechte naderingen over de stad terwijl dat niet strikt noodzakelijk is, zoals afgesproken in de LoI, maar voor pure capaciteitsvergroting. Ook blijkt dat de nieuwe luchtvaartwet de stad niet de bescherming biedt die men voor de stad wil. Daarom vindt de wethouder dat de Letter of Intent onverminderd geldig is en blijft.

Mark van der Horst: "Wij willen dat zowel Schiphol als de luchtverkeersleiding zich houdt aan de afspraken die we hebben gemaakt. In tegenstelling tot wat Schiphol en de LVNL beweren laat de nieuwe luchtvaartwet de mogelijkheid open voor aanvullende afspraken tussen de luchthaven en de gemeente Amsterdam. Ze hebben met ons een afspraak en daar wil ik ze aan houden!"

Amsterdam, 21 oktober 2002 Lisa Neves Gonçalves


---


-

© gemeente Amsterdam - 22-10-2002